همشهری آنلاین: احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا در حالی که اصلاح‌طلبان را یک طیف گسترده شامل رفتارهای مختلف ارزیابی کرد، از کاندیداتوری دسته‌ای از اصلاح‌طلبان که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند دفاع کرد و تاکید کرد: هیچ کسی نمی‌تواند مانع شرکت آنها در انتخابات شود.

به گزارش همشهری آنلاین، احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به بحث درباره انتخابات آینده پرداخت که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

* با نزدیک شدن به نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بحث شرکت یا عدم شرکت جبهه اصلاحات در انتخابات از سوی چهره‌های مختلف اصلاح طلبان مطرح است. وضعیت فعلی اصلاح طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصلاح طلبان را نباید یک گروه مشخص دید بلکه آنها را باید یک طیف گسترده شامل رفتارهای مختلف در نظر گرفت. در طیف گسترده اصلاح طلبان دسته‌ای وجود دارد که در چارچوب نظام فعالیت می‌کند. این گروه در اواخر 88 اگرچه دیر بود، موضع خود را درباره فتنه‌گران تحت حمایت غرب مشخص کرد و از آنها نیز فاصله گرفت. این دسته قطعا می‌تواند در انتخابات پیش رو، به عنوان کاندیدا شرکت کند و هیچ کسی نمی‌تواند مانع شرکت آنها شود.

دسته دیگری هم هستند که در خارج از چارچوب‌های مشخص نظام و قانون اساسی فعالیت کرده و می‌کنند. در ماجرای فتنه 88 شاهد بودیم که در رأس این دسته دو نفر از سیاستمداران سابق قرار داشتند و آن را رهبری می‌کردند. بماند که چه قدر از سوی اطرافیان خود مدیریت شدند ولی طیف عمده‌ای از سیاستمداران را هم به سمت خود کشاندند و دچار مخمصه کردند و اقلیت مجلس را هم از نظر سیاسی از حیز انتفاع انداختند.

این دسته در فتنه 88 به صورت مشخص وارد شدند و مقصر اصلی اتفاقاتی بودند که رقم خورد. این بخش از اصلاح طلبان قطعا صلاحیت خود را برای فعالیت در نظام به عنوان نماینده مردم از دست داده‌اند. به همین دلیل در انتخابات پیش رو این دسته حق نامزد شدن برای تصدی نمایندگی مردم را ندارند ولی حق رای دادن به عنوان یک شهروند را خواهند داشت.

*این روزها در بین رسانه‌های به ظاهر اصلاح طلب، بحثی مطرح است مبنی بر اینکه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت نکنند. این ادعا را چگونه می‌بینید؟

اصلاح طلب واقعی انتخابات را تحریم نمی‌کند چرا که می‌داند تحریم انتخابات آینده و هر انتخابات دیگری به ضرر خودش خواهد بود. وقتی طبق قانون اساسی، بستری فراهم شده که تمامی گروه‌های معتقد به چارچوب‌های نظام می‌توانند با استفاده از آن در انتخابات شرکت کرده و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، هر گروهی که در رقابت شرکت نکند قطعا اشتباه کرده و خودش ضرر کرده است.

*منظور من بیشتر معطوف به آن دسته‌ای از طیف اصلاحات بود که در چند سال اخیر به خارج از کشور رفته‌اند و در چارچوب نظام هم فعالیت نمی‌کنند؟

این دسته که وضع‌شان کاملا مشخص است. فتنه‌گران و وابستگان آنها در صف اپوزیسیون نظام قرار گرفته‌اند و همانطور که گفتم راهی برای حضور در انتخابات ندارند پس جز این که انتخابات را تحریم کنند گزینه‌ای ندارند.

* آقای سیدمحمد خاتمی اخیراً دو نظر متناقض درباره انتخابات اظهار کرده‌اند. در جایی گفته‌اند که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند و در جایی هم گفته‌اند که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند. این دو اظهار نظر متناقض را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته من  پرسیدم وموضوع دقیقا این گونه نیست که مطرح شده است. آنها انتخابات را تحریم نمی‌کنند ولی مدعی هستند که نمی‌خواهند به اسم اصلاح طلبان، لیست سراسری در کشور و در حوزه‌های انتخابیه بدهند.

* برخی معتقدند که دلیل اصلی این که اصلاح طلبان نمی‌خواهند لیست سراسری بدهند به عدم موفقیت‌ احتمالی آنها در انتخابات مجلس نهم و عدم اقبال مردم به آنها برمی‌گردد. آیا می‌توان این فرضیه را دلیل اصلی عدم شرکت به صورت فهرست نام و نشان‌دار دانست؟

این که اصلاح طلبان لیست سراسری نمی‌دهند، بیشتر به عدم توانایی آنها در دادن فهرست انتخاباتی وابسته است چرا که به نظر می‌رسد آنها بین خودشان اختلاف هم دارند و نمی‌توانند بر یک لیست واحد اجماع کنند. ولی قطعا برنامه و تصمیم آنها این است که هر یک از چهره‌های اصلاح طلبان می‌توانند به صورت فردی در انتخابات مجلس نهم شرکت کند. به نظرم اگر اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه؛ افراد خوشنام، خدوم و مدیر معرفی کنند قطعا این شانس را خواهند داشت که موفقیت هم کسب کنند.

* ترکیب آینده مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا اصلاح طلبان مجلس نهم ترکیبی شبیه به ترکیب اصلاح طلبان مجلس هشتم خواهند داشت؟

قضاوت درباره آینده مجلس خیلی زود است. پیش‌بینی آینده هم سخت است و من نمی‌توانم به صورت مشخص وارد آن بشوم.

کد خبر 154763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز