همشهری آنلاین: دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادرونی در سرن، بر این باورند که توانسته‌اند اولین ذره جدید را در این مرکز کشف کنند

برخورد دهنده هادرون

تیمی از دانشمندان بین‌المللی خبر از کشف یک ذره بوزن جدید داده‌اند که به شکل‌گیری هسته اتم‌ها کمک می‌کند.

این اکتشاف با استفاده از اطلاعات آزمایش اطلس انجام شده که ماه گذشته از احتمال شناسایی اولین نشانه‌ها از ذره گریزان بوزون هیگز خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، برخلاف هیگز، این ذره جدید که «خی (b (3p» نام گرفته، از دوبخش تشکیل شده‌است: یک ذره اولیه که به عنوان یک کوارک «زیبایی» شناخته می‌شود و ضدکوارک متضاد آن که با یک نیروی قوی به هم متصل هستند.

به گفته اندی چیشولم از دانشگاه بیرمنگام با استفاده از این بوزون می‌توان به یادگیری در مورد طبیعت نیروی قدرتمند هسته‌ای پرداخت که هسته را درون اتم نگه می‌دارد.

وجود این ذره تا پیش از این مورد حدس و گمان بود و تاکنون هیچ کس موفق به مشاهده آن نشده بود.

ذرات جدید معمولا هر چند سال یکبار شناسایی می‌شوند، اما این اولین بار است که یک ذره در پروژه میلیاردها دلاری برخورددهنده بزرگ هادرونی در آزمایشگاه سرن سوئیس شناسایی شده است.

این کشف می‌تواند با ارتقای درک بنیادی فیزیکدانان از نیروی قوی اتمی در مسیر تحقیق برای ذره بوزون هیگز که تصور می‌شود جرم تمام ذرات جهان را شکل داده و هدف نهایی آزمایش‌های سرن است، مفید واقع شده و آنها را در تفسیر یافته‌هایشان یاری دهد.