دی ماه 1383 بود که مصطفی دنیزلی برای نخستین بار به ایران آمد و حالا تاریخ تکرار شد تا این مربی ترکیه‌ای دوباره در نخستین روزهای فصل زمستان راه تهران را در پیش بگیرد.

فوتبال

او قرار بود بامداد 3 دی وارد تهران شود و امروز یک کنفرانس مطبوعاتی داشته باشد. آخرین حضور دنیزلی در ایران به خرداد ماه 1386 برمی‌گردد که او پس از شکست پرسپولیس مقابل سپاهان در جام حذفی، به ترکیه برگشت. حالا او پس از 4 سال و 7 ماه دوباره هدایت پرسپولیس را بر عهده خواهد گرفت تا یک ماموریت سخت را در این تیم بحران زده آغاز کند. در مورد مبلغ قرارداد دنیزلی حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده ولی یک منبع آگاه به همشهری خبر داد که این مربی برای یک فصل و نیم مبلغی حدود 2.7 تا 3 میلیون دلار از پرسپولیس دریافت خواهد کرد.

با همسرم می‌آیم

دنیزلی سرانجام قراردادش با شبکه تلویزیونی «لیگ تی‌وی» به پایان رسید و پنجشنبه شب برای آخرین بار در این شبکه تلویزیونی حاضر شد. در بخش اصلی این برنامه که به بررسی رقابت‌های باشگاهی در ترکیه اختصاص دارد، بحث خداحافظی دنیزلی از این شبکه مطرح شد و مجری برنامه اعلام کرد که دنیزلی ترکیه را به مقصد ایران ترک خواهد کرد تا در پرسپولیس به فعالیتش ادامه دهد.

مجری برنامه خطاب به دنیزلی گفت: «متأسفانه شما دیگر در جمع حضور نخواهید داشت چرا که برای هدایت پرسپولیس به تهران می‌روید. در چند سال اخیر، فوتبال ترکیه از تجارب بالای شما نهایت استفاده را برد به همین دلیل از این جدایی احساس تأسف می‌کنیم. دنیزلی فردی است که هر تیم وارد آتش می‌شود، او را برای نجات صدا می‌زند.» مارکوس مرک، داور بازنشسته آلمانی هم یکی از حاضران در استودیو بود که درباره حضور دنیزلی در ایران گفت:

«مدتی که ما در این استودیو در کنار هم فوتبال ترکیه را آنالیز می‌کردیم، مانند یک خانواده بودیم و از دست دادن دنیزلی دردناک است. شما انسان بی‌نظیری هستید و همه در حوزه فوتبال و خارج از فوتبال، شخصیت شما را دوست دارند. خوش به حال ایرانی‌ها که حالا از وجود شما استفاده خواهند کرد. پیش از این فوتبال ایران را دنبال نمی‌کردم، اما با انتقال شما به پرسپولیس، از این به بعد لیگ ایران را پیگیری خواهم کرد.»

دنیزلی هم خبر انتقالش به پرسپولیس را تایید کرد و گفت: «از لطفی که به بنده دارید نهایت تشکر را دارم ‌اما با وجود جدایی هنوز هم دلم با شماست. فوتبال یک علم است و تغییر مکان در آن نیز نیاز است ولی من به این گروه در این شبکه تلویزیونی عادت کرده بودم. حالا به‌مدت یک سال و نیم از جمع شما جدا می‌شوم. قبلا هم در ایران بودم. آن زمان تنها رفته بودم ولی این بار با همسرم به ایران می‌روم.»

او ادامه داد: «خاطرات خوبی در این کشور داشتم و ایران را دوست دارم، اما تنها نگرانی من این است که آیا همسرم از زندگی در تهران رضایت خواهد داشت یا خیر که امیدوارم راضی باشد.» دنیزلی در حالی به ایران می‌آید که 2بازی آخر پرسپولیس در لیگ برتر را دیده و به نزدیکانش در تهران گفته است: «از شرایط پرسپولیس کاملا آگاه هستم و می‌دانم این تیم چطور و با چه سبکی باید در نیم فصل دوم وارد بازی‌ها شود.

من از آمدن به تهران هدف خاص خودم را دارم و برای بردن جام‌ به پرسپولیس می‌آیم.» او همچنین به ایرنا گفت:« در نخستین گام قصد دارم شرایط این تیم در لیگ را بهتر کنم،‌ولی هدف اصلی من حضور قدرتمند پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیاست.» دنیزلی اما خواهان جذب 2بازیکن سرعتی برای بازی در پست مهاجم چپ و راست شده، در ضمن او به مسئولان پرسپولیس گفته که یکی از مشکلات این تیم میانگین سنی بالای بازیکنان است. دنیزلی یک دستیار ترکیه‌ای هم به ایران می‌آورد و محسن عاشوری هم دستیار ایرانی او خواهد بود.

عملکرد دنیزلی در ایران: 94بازی، 47 برد

دنیزلی در طول دوران مربیگری‌‌اش در ایران، هدایت دو تیم پاس و پرسپولیس را بر عهده داشت. او در 94بازی رسمی به‌عنوان سرمربی این دو تیم 47برد به دست آورد و 2 بار هم عنوان بهترین خط حمله لیگ برتر به تیم‌های دنیزلی رسید. او در لیگ برتر،‌طی 75 بازی روی نیمکت نشست که صاحب37 برد، 26 تساوی، 12‌باخت، 131 گل زده و 81 گل خورده شد. در جام حذفی هم 11 بازی پشت سر گذاشت که نتیجه ‌اش 5 برد، 4‌تساوی، 2 باخت، 25 گل زده و 15 گل خورده بود. دنیزلی در لیگ قهرمانان آسیا هم سرمربی پاس بود که نتیجه‌‌اش در 8 بازی5 برد، 3 تساوی، 16 گل زده و 8 گل خورده بود.

کد خبر 154676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز