چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

مصطفی دنیزلی نخستین‌بار زمانی وارد فوتبال ایران شد که پاس تهران بعد از قهرمانی در لیگ برتر و در حالی که مجید جلالی را حفظ کرده بود دوران بدی را پشت سر می‌گذاشت.

مصطفی دنیزلی

آن‌روزها پاس نتایج ضعیفی می‌گرفت و همین موضوع باعث شد تا مسئولان این باشگاه چند گزینه خارجی را در فهرست خود قرار دهند. سرانجام این دنیزلی بود که به‌عنوان مربی پاس انتخاب شد و هدایت تیمی را برعهده گرفت که شرایط خوبی در جدول نداشت. هرچند در آن سال دنیزلی نتوانست آن تیم بحران‌زده را قهرمان ایران کند ولی این تیم را از سقوط به رده‌های پایین جدول نجات داد و توانست با کسب جایگاه دومی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.آن سال پاس تهران در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داشت ولی ماجرا برای دنیزلی در آسیا طور دیگری رقم خورد. او پاس را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان بالا آورد و خیلی‌ها انتظار داشتند که این تیم با ستاره‌هایی مثل خداداد عزیزی، جواد نکونام، آرش برهانی، عیسی ترائوره و... به مراحل پایانی راه پیدا کند. دنیزلی اما در یک بازی دراماتیک و در ورزشگاه دستگردی مقابل العین امارات متوقف شد و در آسیا ناکام ماند. تیم او در آن دیدار اشتباهات دفاعی مرگباری داشت و در نهایت همین موضوع اتفاقات تلخی برای پاس و دنیزلی رقم زد.

او مدتی بعد راهی پرسپولیس شد تا مربیگری در پرطرفدارترین تیم ایران را تجربه کند. در آن فصل پرسپولیس از لحاظ دراختیارداشتن مهره‌های کارآمد وضعیت چندان خوبی نداشت و خصوصا در خط دروازه و دفاع ضعف‌های بسیاری داشت. با این حال تیم دنیزلی فوتبالی تهاجمی را به نمایش می‌گذاشت که هنوز از یاد طرفداران پرسپولیس نرفته است. دنیزلی حتی استقلال را هم شکست داد ولی در پرسپولیس هم موفق نشد جامی به دست بیاورد و بابت همین موضوع مورد انتقاد قرار گرفت. او حداقل در جام حذفی می‌توانست تیمش را به قهرمانی برساند ولی در ورزشگاه آزادی شکست تلخی مقابل سپاهان پذیرا شد تا باز هم دستش از جام خالی بماند.

دنیزلی بعد از جدایی از پرسپولیس دیگر به فوتبال ایران بازنگشت و این در حالی است که بارها بحث حضور او در تیم ملی و تیم‌های باشگاهی شنیده شد. او بیشتر به فوتبال تهاجمی علاقه داشت و به همین دلیل مورد ستایش قرار می‌گرفت ولی در پاس و پرسپولیس با بدشانسی جام نگرفت تا فوتبال ایران را ترک کند. او هرچند در ایران از لحاظ کارنامه مربیگری ناموفق بود ولی برخی معتقدند که دنیزلی فراتر از فوتبال ایران بود. او از لحاظ خصوصیات رفتاری هم چهره محبوبی در فوتبال ایران بود. این مربی ترکیه‌ای بعد از جدایی از پرسپولیس، ایران را ترک کرد و البته در مقطعی درگیر بیماری برادرش بود. دنیزلی مدتی استراحت کرد و سپس مربیگری تیم فوتبال بشیکتاش را برعهده گرفت.

او نتایج فوق‌العاده‌ای با این تیم گرفت و بشیکتاش را در لیگ ترکیه، جام حذفی و سوپرجام ترکیه به قهرمانی رساند. بشیکتاش فصل بعد یکی از نماینده‌های ترکیه در لیگ قهرمانان اروپا بود. هر چند این تیم از گروهش صعود نکرد ولی یکی از نتایج جالب تیم دنیزلی پیروزی مقابل منچستر‌یونایتد در ورزشگاه اولدترافورد بود. دنیزلی بعد از دوران موفقیت‌آمیزی که در بشیکتاش داشت یک فصل دیگر در این تیم ماند و در نهایت جدا شد. او فعلا در تیمی مربیگری نمی‌کند. نکته جالب در مورد دنیزلی این است که او تنها مربی تاریخ فوتبال ترکیه است که همراه با گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش سابقه قهرمانی در لیگ این کشور را دارد. در ضمن او از سال1996 تا 2000 سرمربی تیم ملی ترکیه بود و حتی در جام ملت‌های اروپا(2000) توانست تیم ملی کشورش را به جمع 8تیم برتر این رقابت‌ها ببرد.

کد خبر 139623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز