همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و همتای ارمنی وی با صدور بیانیه‌ای بر عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی و همچنین استفاده صلح آمیز همه کشورها از انرژی هسته‌ای تاکید کردند.

 تاکید روسای جمهور ایران و ارمنستان بر استفاده صلح آمیز همه کشورها از انرژی هسته ای

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران که صبح روز جمعه در صدر هیات عالی رتبه به ارمنستان سفر کرده است، بعد از دیدار خصوصی با همتای ارمنی خود بیانیه مشترکی را صادر کردند.

احمدی نژاد و سرکیسیان در این بیانیه با یادآوری آخرین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا بر ضروت صلح و برقراری ثبات، امیت و صلح در منطقه و در عین حال حقوق حقه مردم با در نظر گرفتن همبستگی ملی آنان تاکید کردند.

طرفین در عین حال بر ضرورت عدم گسترش سلاح‌های جمعی تاکید و پایبندی خود را نسبت به معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای تاکید و بر حقوق همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کردند.

در عین حال روسای جمهور دو کشور بر اهمیت حل و فصل برنامه‌های هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات و مجاری دیپلماتیک تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین به مسایل مربوط به ترورسیم بین المللی و جنایت سازمان یافته اشاره و روسای جمهور دو کشور آمادگی خود را برای همکاری دو و چند جانبه پیرامون مبارزه علیه این نوع تهدیدات اعلام کردند.

تاکید روسای جمهور ایران و ارمنستان بر برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه

سرژ سرکیسیان رییس جمهوری ارمنستان بعد از دیدار و گفت وگو در بیانیه ای مشترک برقراری و تحکیم صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه را ضروری شمردند.

در این بیانیه روسای جمهوری ایران و ارمنستان از سطح عالی روابط میان دو کشور ابراز خرسندی و رضایت و تاکید کردند که این روابط مبتنی بر دوستی دیرینه ملت های ایران و ارمنستان است.

در این بیانیه همچنین روسای جمهور دو کشور عزم و اراده خود را برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دوستانه و سودمند برای دو کشور مورد تاکید قرار دادند.

احمدی نژاد و سرکیسیان همچنین در این بیانیه خواستار پی گیری توافقات دهمین اجلاس کمیسیون مشترک که خردادماه سال جاری در تهران و سایر اسناد امضا شده میان دو کشور طی سال های گذشته شدند؛ همچنین آنها بر اهمیت کمیسیون مشترک همکاری دو کشور تاکید کردند.

توسعه حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

از دیگر موارد مطرح شده در بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران و ارمنستان توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور، توسعه زیرساخت ها و ارتقا سطح همکاری متقابل در عرصه های اقتصاد، انرژی، حمل ونقل، ارتباطات، صنعتی و سرمایه گذاری است.

همچنین در این بیانیه چند سند همکاری مشترک به امضای مسوولان و مقامات بلند پایه دو کشور رسید که از جمله آنها می توان به پروتکل الحاقی موافقت نامه، ساخت و بهره برداری از نیروگاه برق آبی بر روی رود ارس، یادداشت تفاهم همکاری میان دو موسسه ملی استاندارد ایران و ارمنستان، یادداشت تفاهم نامه همکاری میان دو کشور در زمینه کار و امور اجتماعی و برنامه دو ساله یادداشت تفاهم زیست محیطی میان سازمان محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ارمنستان اشاره کرد.

تاکید رییس جمهوری ایران و ارمنستان بر احداث خط لوله فرآورده نفتی

احمدی نژاد و سرکیسیان همچنین در این بیانیه از آغاز طرح خط سوم انتقال برق استقبال کردند و خواستار اجرای شدن هر چه سریعتر آن شدند.

در این بیانیه این دو مقام عالی رتبه ایران و ارمنستان ایجاد ارتباط ریلی میان دو کشور و همچنین احداث خط لوله فرآورده نفتی را نیز مورد تاکید قرار دادند و به وزارتخانه های مربوطه در این رابطه دستور داده شده تا طی شش ماهه آینده تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این پروژه ها به کار ببرند.

روسای جمهوری دو کشور در عین حال با تاکید بر اهمیت ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت‌های اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانی دو کشور تعمیق همکاری همه جانبه منطقه ای و تلاش برای حل مناقشات موجود را مهم و موثر دانستند.

در عین حال برقراری و تحکیم صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه را از ضرورت های مهم جهت حل مناقشات موجود برشمردند.

در این بیانیه همچنین به حل مناقشه قره باغ کوهستانی اشاره و بر ضرورت حل این مناقشه از طریق مسالمت آمیز و بر اساس اصول و معیارهای حقوق بین المللی تاکید شد.

روسای جمهوری ایران و ارمنستان بر ضرورت استمرار رایزنی ها و ارتباطات دو کشور پیرامون مسایل مهم منطقه ای و بین المللی در جهت تحکیم صلح و امنیت در جهان تاکید کردند.

کد خبر 154631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز