همشهری آنلاین: پژوهشگران دریافته‌اند افزودن اندکی یک ماده قندی می‌تواند اثر ماده بیحسی در دندانپزشکی را تشدید کند.

child

یکی از مشکلاتی که دندانپزشکان در حین انجام کارها بر روی دندان‌های افراد با آن روبه‌رو هستند، عدم تاثیر کامل ماده بیحسی است . بررسی‌ها نشان داده‌اند که بیحسی برای انجام اعمال دندانی پایه تا 40 درصد موارد ناموفق است.

به گزارش لایوساینس اکنون پژوهشگران دریافته‌اند که مخلوط کردن مواد بیحس‌کننده با مانیتول، یک الکل قندی ساده، اثر ضددرد آنها را به شدت تقویت می‌کند.

به گفته این پژوهشگران ظاهرا مانیتول با نفوذپذیرترکردن غشایی که رشته‌های عصبی دندان را محافظت می‌کنند، به رسیدن ماده بیحسی به این اعصاب کمک می‌کند.

یک مزیت دیگر مانیتول این است که تقریبا ساختمانی شبیه شیرین‌کننده سوربیتول دارد، این است که بی‌خطر است و ماده شیمیایی طبیعی است که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجود است و به سرعت در بدن تجزیه می‌شود.

شایع‌ترین تزریقی که برای کارهای دندانپزشکی پایه مانند پرکردن دندان‌های آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلوک کردن "عصب آلوئولار تحتانی" (IAN) است. معمولا ماده بیحسی لیدوکائین برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیدوکائین در صورتی که با میزان‌های بالا مورد استفاده قرار گیرد ممکن است باعث سرگیجه، سردرد، تاری دید و سایر عوارض جانبی شود. اضافه کردن مانیتول احتمالا به دندانپزشکان امکان می‌دهد کمترین میزان لیدوکائین را که بیشترین بیحسی را ایجاد کند، به کار برند.

کد خبر 154588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز