شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

گروه سلامت - سمیه شرافتی: امروزه کامپیوتر سهم بسیار گسترده‌ای در تمامی علوم و صنایع پیدا کرده است.

دندانپزشکی

 علوم‌پزشکی نیز از این موضوع مستثنا نبوده و روز‌به‌روز به کمک کامپیوتر ارائه خدمات درمانی با کیفیت مطلوب‌تر ارائه می‌شود. 25 سال پیش پروفسور نورمن از دانشگاه زوریخ طی یک پروژه‌ای تکنولوژی «سرک» ( Ceramic reconstruction(CEREC را به دنیای دندانپزشکی معرفی کرد؛ این تکنولوژی به معنای بازسازی دندان است. همه ما با روال وقت‌گیر بازسازی دندان که به گفته متخصصان مراحل آن چیزی حدود 3هفته طول می‌کشد آشنا هستیم؛ یعنی از زمانی که دندان قالب‌گیری می‌شود تا زمانی که به لابراتوار فرستاده شده و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، زمان انتظار طولانی‌ای سپری خواهد شد. اما ظاهرا در تکنولوژی جدید که نزدیک به 2 تا 3 ماه است که به ایران آمده و در اختیار تمام مراکز درمانی در شهرهای بزرگ قرار گرفته، این زمان 3هفته‌ای با کمک کامپیوتر به 7دقیقه کاهش پیدا کرده است. پس درواقع این تکنولوژی تلفیقی از کامپیوتر و هنر دندانپزشکی است که خدمت‌رسانی به بیمار را هزاران بار سریع‌تر و دقیق‌‌تر می‌کند.

دکتر محمدحسن عبد‌الی، عضو انجمن بین‌المللی دندانپزشکی کامپیوتری در رابطه با مزایای این تکنولوژی و مقایسه آن با روش سنتی ساخت دندان به همشهری می‌گوید: در روش سنتی ساخت دندان، دندانپزشک پس از تراش دندان به‌وسیله مواد سیلیکنی از آن قالب‌گیری کرده و قالب را به لابراتوار دندانسازی که گاه کیلومترها دورتر است ارسال می‌کند. در لابراتوار هم به‌وسیله گچ و موم مدل دندان بیمار از روی قالب ساخته شده و به‌وسیله پودرهای سرامیکی مجسمه دندان ساخته می‌شود و سپس داخل کوره گذاشته می‌شود تا استحکام لازم به‌دست‌آید.

دکتر عبدالی در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: دندان ساخته‌شده به دندانپزشک ارسال شده و در دهان بیمار آزمایش شده و درصورت وجود نقص مجددا به لابراتوار برگردانده می‌شود. این عمل بارها و بارها تکرار می‌شود. یک پروسه درمان
به‌روش سنتی بعضا تا 3هفته به طول می‌انجامد. ولی در تکنولوژی سرک چه اتفاقی می‌افتد؟

به عقیده این عضو انجمن بین‌المللی دندانپزشکی کامپیوتری، در این روش جدید اسکن دهانی از محل دندان تصویربرداری می‌کند و در کسری از ثانیه هزاران CEREC در روش قالب‌گیری دیجیتال(عکس سه‌بعدی) گرفته می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در مرحله بعد تصاویر به کامپیوتر منتقل می‌شود و دندانپزشک با استفاده از نرم‌افزار مربوطه طراحی پروتز را انجام می‌دهد و سپس با فشار یک دکمه دستگاه تراش، پروتز را در کمتر از 7 دقیقه می‌تراشد.

اما روش جدید ساخت دندان نسبت به روش قدیمی آن‌چه مزایایی دارد؟ به گفته دکتر عبدالی، خدمت‌رسانی به بیمار در این روش با سرعت و دقت انجام می‌شود، همچنین با استفاده از روش‌درمانی سرک هزینه‌های درمانی نیز به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.وی در پایان خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون این تکنولوژی در تمام شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، بابل و اهواز انجام می‌پذیرد.

کد خبر 126375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز