یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳

همشهری آنلاین: محققان بریتانیایی اظهار داشتند که به زودی روزی فرا می رسد که دندانپزشکان می‌توانند دندان از دست رفته را با دندانی که رشد آن از طریق سلول‌های لثه محقق شده، جایگزین کنند.

teeth

یک تیم از کالج کینگ لندن با گرفتن سلول‌های بافت لثه انسانی و ترکیب آن‌ها با یک نوع دیگر سلول‌های موش موفق به رشد یک دندان شدند.

آن‌ها اظهار داشتند که با استفاده از یک منبع در دسترس از سلول‌ها این فناوری را یک گام به استفاده عمومی نزدیک تر کردند.
به گزارش مهر، هنوز باید سال‌های زیادی سپری شود تا دندانپزشکان از این روش استفاده کنند.

محققان دیگر تاکنون روی استفاده از سلول‌های بنیادین جنین برای خلق دندان زیستی تمرکز کرده بودند.
مشخص شده است که رشد این دندان جدید میسر است اما این فرآیند پرهزینه است و در حال حاضر برای استفاده در کلینیک‌ها غیرعملی محسوب می‌شود.

در تحقیق اخیر پژوهشگران سلول‌های مخاطی انسانی را از لثه انسان‌ها گرفته، آن‌ها را در آزمایشگاه رشد داده و این سلول‌ها را با سلول‌های مزانشیمی از موش ترکیب کردند.

سلول‌های مزانشیمی طوری پرورش یافتند که القا کننده باشند، به طوری که این سلول‌ها به سلول‌های مخاطی یاد بدهند که به یک دندان تبدیل شود.

محققان با کاشت این ترکیب سلولی در موش توانستند یک دندان موش هیبریدی انسانی موشی تولید کنند که دارای ریشه‌های قابل دوام است.

نتایج این تحقیقات در مجله تحقیقات دندانی منتشر شده است.
گام بعدی تسهیل دسترسی به سلول‌های مزانشیمی انسانی و رشد کافی آن‌ها با استفاده از یک تکنیک موثر در کلینیک است.

پل شارپ، رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که سلول‌های مزانشیمی انسانی در میان سایر منابع در قسمت تحتانی دندان عقل وجود دارد اما قسمت دشوار قضیه در اختیار داشتن تعداد کافی از این سلول‌ها است.

moreدندان‌سازی با استفاده از «عقل»

چالش بعدی محققان شناسایی راهی برای کشت سلول‌های مزانشیمی انسانی است که القا‌کننده دندان باشد. در حال حاضر تنها می‌توان با سلول‌های مزانشیمی جنینی چنین اقدامی انجام داد.

شارپ ابراز امیدواری کرد که یک روز این فناوری بتواند جایگزین روش کنونی کاشت دندان شود، روشی که نمی‌تواند ریشه طبیعی برای دندان فراهم کند. از سوی دیگر اصطکاک ناشی از غذاخوردن و دیگر حرکت‌های آرواره‌ای می‌تواند موجب شود که استخوان اطراف دندان کاشته شده خورده شود.

آلاستیر اسلون کارشناس زیست شناسی استخوان و مهندسی بافت در دانشگاه کاردیف که در این تحقیقات شرکت نداشته، در این زمینه اظهار داشت که این کار بسیار حائز اهمیت بود اما هنوز هم موانع بسیاری دراین راه وجود دارد آن‌ها از سلول‌های لثه استفاده کردند و این حقیقت که دندان رشد یافته یک ریشه هم دارد یک کشف هیجان انگیز است.

کد خبر 204748