همشهری‌آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خرابی و پوسیدگی دندان های کودکان ایرانی سه برابر بیشتر از استاندارد‌های جهانی است، گفت:‌ کودکان 10 تا 12 ساله ایرانی به طور میانگین هر یک سه دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.

دندان کودک

به گزارش ایرنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه نواختن زنگ سلامت در کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ براساس استاندارد جهانی کودکان در این سن باید به طور متوسط یک دندان پوسیده یا کشیده شده داشته باشند.

وی افزود: درصد بالای پوسیدگی دندان کودکان ضعف ما در این زمینه را نشان می‌دهد که همکاری مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش می تواند این نقیصه را مرتفع کند.

وزیر بهداشت وجود هفت هزار مربی بهداشتی مدارس در کشور را نسبت به تعداد دانش آموزان بسیار اندک دانست و گفت: همکاری مشترک ما می تواند رابطین بهداشت مدارس را با آموزش های لازم فعال کرده تا بتوانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.

به گفته دستجردی این تعداد مربی بهداشت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید تا 12 هزار نفر افزایش یابد.

وزیر بهداشت و درمان در مورد مروجان سلامت در کشور نیز اظهار داشت : در حال حاضر در 772 مدرسه کشور مروج سلامت حضور دارد که تعداد آنان امسال به یکهزار و 800 نفر افزایش خواهد یافت.

این مسوول همچنین به برنامه پایش فلوراید برای کودکان در سنین پایین اشاره کرد و افزود: اجرای صحیح این طرح تا 60 درصد پوسیدگی دندان در کودکان را کاهش خواهد داد.

دستجردی در ادامه به هفته سلامت و شعار سازمان جهانی بهداشت در مورد مقابله با مقاومت میکروبی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 50 درصد آنتی بیوتیک مصرفی در کشور نابجا مصرف می شود و این مساله هزینه ای معادل 400 میلیارد تومان به کشور تحمیل می کند.

وی به برنامه تشکیل کمیته کشوری کنترل مصرف آنتی بیوتیک اشاره کرد و گفت: در صورت تشکیل این کمیته برنامه ممنوعیت خرید آنتی بیوتیک بدون نسخه از داروخانه ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به محض بروز کمترین عارضه سرماخوردگی به صورت خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند که این مساله مقاومت میکروبی را در پی خواهد داشت.

به گفته دستجردی آنتی بیوتیک ها نسبت به سایر داروها بیشتر مصرف می شوند و در 49 درصد نسخ پزشکان آنتی بیوتیک تجویز شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به معضل چاقی کودکان اشاره کرد و گفت: نزدیک به نیمی از دانش آموزان ایرانی به طور میانگین چهار سال تلویزیون تماشا می کنند و حدود 40 درصد آنان نیز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند که همین مساله سبب کاهش تحرک و بروز چاقی در آنان می شود.

وی خوردن میان وعده های چرب، شیرین و شور چون انواع اسنک، چیپس ها و شکلات ها را از دلایل بروز چاقی در کودکان عنوان کرد و گفت:‌ این مساله می تواند سلامت نسل آینده را به مخاطره اندازد.

وی با بیان اینکه 15/19 درصد پسران و 16 درصد دختران در مدارس با مشکل چاقی و اضافه وزن روبرو هستند، گفت:‌ مشکلاتی چون دیابت، نارسایی های قلبی - عروقی و پوکی استخوان از عوارض چاقی هستند و این بیماریها می توانند زمینه ابتلا به بیماریهای دیگری را نیز فراهم سازند.

دستجردی افزایش تحرک و انجام حرکات ورزشی همراه با کم کردن ساعت تماشای تلویزیون را از جمله راهکارهای مقابله با چاقی خواند

کد خبر 131882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز