گروه سیاسی: حالا پرنده جاسوس آمریکاکه پروژه طراحی و ساخت ‌آن 44‌میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشته، پای روسای جمهور ایران و آمریکا را هم به یک مناظره رسانه‌ای باز کرده است.

هواپیما

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری گفته است از ایران خواسته‌ایم هواپیمای بدون سرنشین ما را بازگرداند، در مقابل محمود احمدی‌نژاد نیز در گفت‌وگو با یک شبکه ونزوئلایی تلویحا بازگشت این پرنده جاسوس را غیرممکن دانست و وزیر دفاع ایران گفت که آمریکا به جای عذرخواهی از ملت ایران به سبب این تجاوز درخواست بازپس‌گیری این هواپیمای جاسوسی را دارد. ببینید ملت ایران با چنین دشمنان کم‌خرد و زورگویی مواجه هستند.

این سخنان احمدی‌نژاد تاییدی بر ناامیدی اوباما از بازگرداندن هواپیما از ایران به آمریکاست.

اوباما در نشست خبری مشترکش با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق گفته است که امیدی ندارد تهران با درخواستش موافقت کند. مدرن‌ترین پرنده جاسوس آمریکا که اهمیتش را در همین ورود روسای جمهور دو کشور به موضوع می‌توان جست‌وجو کرد تقریبا 10روز پیش در عمق 250‌کیلومتری خاک ایران به کنترل نیروهای مسلح کشورمان درآمد.

ابتدای امر آمریکا تلاش کرد که این موضوع را یک بازی رسانه‌ای تلقی کند اما با نمایش تصاویر این هواپیما از تلویزیون کشورمان، کاخ سفید مجبور به اعتراف شد. فناوری هواپیمای منحصربه‌فرد RQ170 که گفته می‌شود آمریکا در عملیات شکار اسامه‌بن‌لادن رهبر القاعده نیز از آن استفاده کرده است، شباهتی جدی به تکنولوژی بمب افکن‌های B-2 و همچنین جنگنده بمب افکن F-35 دارد که جزو پیشرفته‌ترین و در عین حال محرمانه‌ترین فناوری‌های نظامی آمریکا محسوب می‌شود. از همین رو است که آمریکا واهمه دارد ایران علاوه بر انجام مهندسی معکوس روی این هواپیما، تکنولوژی آن را در اختیار چین و روسیه قرار دهد.

نگرانی از این دست را اخیرا جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل ابراز کرده و گفته است اگر ایران بتواند به برنامه‌های داخلی این پهپاد دست پیدا کند خبر خیلی بدی برای آمریکاست. ظهور و بروز چنین نگرانی‌ای بود که برخی رسانه‌های غربی سفر اخیر سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به روسیه را مرتبط با هواپیمای جاسوسی آمریکا دانستند که ایران آن را در اختیار دارد. چنین ارتباطی را رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خود تکذیب کرد و این سفر را در قالب برنامه سفرهای معمول مقامات دو کشور ایران و روسیه دانست.

در میان مقامات آمریکا، دیک‌چنی معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اظهاراتی تندتر از بولتون و بقیه ایراد کرده و گفته که باراک اوباما باید دستور یک حمله هوایی را برای نابودی سریع هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در ایران به زمین نشانده شده، می‌داد. چنی وقتی این سخنان را به زبان آورد به یقین گزارش وال‌استریت ژورنال را نخوانده بود که فاش کرده بود دولت آمریکا در پی انجام یک عملیات مخفی در ایران برای بازگرداندن یا از بین بردن هواپیمای جاسوسی سرنگون شده در این کشور بود اما خطرات ناشی از درگیری بیشتر با ایران باعث شد تا از این اقدام منصرف شود.

نشانه بی خردی آمریکا

علاوه بر محمود احمدی‌نژاد که در گفت‌وگو با رسانه ونزوئلایی تأکید کرده است بدون تردید کسانی که توانستند این هواپیما را در اختیار بگیرند، حتما می‌توانند سایر اقدامات را نیز روی آن انجام دهند، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به ایران را نمونه‌ای از بی‌خردی دشمنان بی‌منطق و زورگوی ملت ایران خواند و گفت: آمریکا به جای عذرخواهی از ملت ایران به سبب این تجاوز و از ملت افغانستان به سبب سوءاستفاده از خاک آنها با پررویی کامل درخواست بازپس‌گیری این هواپیما را دارد اما جمهوری اسلامی ایران که با چنین افراد کم خرد و زورگویی مواجه است با منطق و قدرت قوی از منافع خود دفاع می‌کند.

احمد وحیدی درباره جزئیات پهپاد جاسوسی آمریکا که توسط نیروهای مسلح کشورمان در اختیار قرار گرفته شده، گفت: جزئیاتی بیش از اینکه تاکنون اعلام شده را نمی‌توانم اعلام کنم.

وی درباره توانمندی ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، گفت: توانمندی‌های ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین بسیار بالاست و در حوزه شناسایی، هدف و تهاجم امروز پرنده‌های بدون سرنشین خوبی به‌دست فرزندان ایران اسلامی ساخته شده است.

وزیر دفاع افزود: هواپیمای جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان تصمیم می‌گیرد که در این خصوص چه اقدامی انجام دهد.

فرار رو به جلو اوباما

از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی کشورمان که این روزها کم درگیر ماجرای تعطیلی سفارت‌های ایران و انگلیس نیست، به اظهارات اوباما هم پاسخ گفته است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ در واکنش ایران به اظهارات اوباما مبنی بر درخواست بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین خاطرنشان کرد: آنها این اظهارات را برای فرار به جلو و به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش این تخلف و جرمی که مرتکب شده‌اند مطرح می‌کنند.

وی افزود: مقامات ایالات متحده‌ آمریکا به کشور ما تجاوز آشکار داشته‌اند و عملیات جاسوسی انجام داده‌اند. پیگیری این مسئله به‌صورت جدی در دستور کار ماست. آنها باید نسبت به این اقدام پاسخگو باشند. ما در این مورد کوتاه نخواهیم آمد. دیروز 186 نماینده مجلس هم با صدور بیانیه‌ای اقدام نیروهای مسلح درخصوص در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا را حماسه‌‌‌ای بزرگ دانستند و خواستار اعلام موضع شفاف مجامع بین‌المللی در محکومیت این اقدام خطرناک آمریکا شدند.

کد خبر 153778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز