گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانش 22 آذر نمایندگان رسانه‌های گروهی را جمع کردند تا از نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته پیرامون کیفیت نان رونمایی کنند؛ نتیجه‌ای که البته خبرنگاران را قانع نکرد.

نان

به گزارش همشهری، براساس اظهارات عباس قبادی، نظر‌سنجی انجام شده در سه منطقه تهران نشان می‌دهد که 75درصد نانوایان از کیفیت آرد و 80 درصد مردم از کیفیت نان راضی هستند. این اظهارات درحالی است که چندی پیش وزیر صنعت و تجارت افزایش کیفیت نان را چهار ساله اعلام کرده بود.

مخالفت نمایندگان رسانه‌های جمعی با دیدگاه‌های مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران موجب شد تا علاوه بر اذعان قبادی به فاصله بسیار تا حد ایده‌آل کیفیت نان، شریفی مشاور معاون وزیر بازرگانی نیز کیفیت نان را امری نسبی و زمان‌بر قلمداد کند.

وی گفت: با ساختار کنونی آرد و نان در کشور مشکلات کیفیت نان در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت. اینکه توقع داشته باشیم قیمت و کیفیت نان در کوتاه مدت اصلاح شود رویکردی واقعی نیست چرا که کیفیت برخی انواع نان‌های تخت سنتی مانند لواش و تافتون به‌دلیل مشکلات ساختاری کنونی قابل اصلاح نیست.

آزاد‌سازی‌ قیمت آرد و نان

زمینه‌سازی‌ برای آزادسازی و افزایش قیمت نان از سال آینده موضوع دیگر این نشست خبری بود؛ موضوعی که از چندی پیش جسته گریخته مطرح شده بود اما به‌طور رسمی مقامی اعلام نکرده بود.

معاون وزیر صنعت و متولی حوزه آرد و نان کشور با بیان اینکه تا پایان امسال قیمت نان افزایش نخواهد یافت از بررسی و اعلام قیمت سال آینده نان تا پایان اسفندماه امسال خبر داد و گفت: تعیین قیمت نان در سال آینده با توجه به شرایط روز و براساس نظام عرضه و تقاضا خواهد بود و در این قیمت‌گذاری به مواردی مانند قیمت جهانی گندم توجه شده و افزایش قیمت‌ها به میزان تورم و در استان‌های مختلف و با درنظر گرفتن هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، دستمزد و اجاره‌بها متفاوت خواهد بود.

عباس قبادی گفت: سال آینده هدفمندی یارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان نهایی شده و دولت تنها وظیفه حاکمیتی خود را اعمال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت آزاد‌سازی‌ قیمت نان امری اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: با آزاد‌سازی‌ قیمت نان از سال آینده رویه‌ای که اکنون در برخی محصولات مانند شیرینی اعمال می‌شود در بازار نان نیز دنبال خواهد شد و اتحادیه نانوایان براساس ضوابط تعیین شده نسبت به تعیین قیمت نان اقدام خواهد کرد اما این امر به معنای رها شدن بازار گندم، آرد و نان کشور نخواهد بود.

قبادی همچنین از اجرای اعطای کمک‌های فنی و اعتباری برای بهسازی و نوسازی نانوایی‌ها خبر داد.

کد خبر 153769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز