همشهری آنلاین: کودکانی که مادران‌شان پس از زایمان دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند در معرض خطر بالاتر مشکلات روانی در سنین بالاتر هستند، اما یک بررسی جدید می‌گوید هورمون اوکسی‌توسین ممکن است این خطر را کاهش دهد.

oxytocin

به گزارش هلث دی نیوز پژوهشگران می‌گویند اوکسی‌توسین هورمونی که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، با احساس عشق و اعتماد ارتباط دارد، ممکن است به کودکان کمک کند تا اثرات منفی افسردگی مادر در امان بمانند. شکل مصنوعی این هورمون به صورت دارو در دسترس است.

در این بررسی پژوهشگران به 155 مادر و کودک را مورد پیگیری قرار دارند. هنگامی که این کودکان به شش سالگی رسیدند، 60 درصد کودکان متولد شده از مادران دچار افسردگی پس از زایمان طولانی دچار مشکلات روانی عمدتا اضطراب و اختلالات رفتاری شده بودند. در حالیکه در مادران بدون مشکل روانی تنها در 15 درصد کودکان مشکل روانی بروز کرده بود.

این کودکان کم‌حرف بودند و میزان کمتر از بازیگوشی و خلاقیت نشان می‌دادند، و کمتر با مادرشان ارتباط برقرار می‌کردند و میزان مشارکت اجتماعی‌شان کمتر بود و همدلی کمتری نسبت به درد و ناراحتی دیگران نشان می‌دادند.

بررسی نشان داد در مادران دچار افسردگی پس زایمان و کودکان‌‌شان که بعدها دچار مشکل روانی شده بودند، اختلال کارکرد سیستم اوکسی‌توسین وجود دارد، به طوری که میزان پایین‌تری از اوکسی‌توسین در بزاق آنها مشاهده می‌شد و این افراد دارای نسخه‌ای از ژن گیرنده اوکسی‌توسین بودند که خطر افسردگی را افزایش می‌دهد.

در مقابل در 40 درصد کودکانی که از مادران افسرده متولد شده بودند، اما تا شش سالگی مشکل روانی بروز نداده بودند، سیستم اوکسی‌توسین به درستی کار می‌کرد و میزان اوکسی‌توسین در بزاق طبیعی بود.

این پژوهشگران می‌گویند: " به نظر می‌رسد کارکرد درست سیستم اوکسی‌توسین به محافظت کودکان در مقابل اثرات افسردگی مزمن مادر کمک می‌کند و ممکن است بر این اساس در آینده درمان‌هایی برای افسردگی پس زایمان و روش‌های برای تقویت سیستم اوکسی‌توسین در کودکان ابداع کرد."

کد خبر 153664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز