همشهری آنلاین: عضو نخستین تیم جراحی جنین گفت: عمل جراحی ترمیم دریچه قلب جنین در رحم برای نخستین بار در کشور توسط تیم جراحی جنین شیراز انجام شد.

ترمیم دریچه قلب جنین هفت ماهه در رحم

به گزارش مهر، حمیرا وفایی گفت: نخستین تیم جراحی جنین اقدامات درمانی روی ناهنجاری های جنینی قابل درمان، تشخیص داده شده را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ناهنجاریهای مادرزایی سه دسته هستند که دسته اول کشنده و براساس سن حاملگی اجازه سقط جنین داده می‌شود.

این فلوشیپ طب مادر و جنین بیان داشت: دسته دوم ناهنجاریها اگرچه کشنده نبوده اما نقش مهمی در زندگی فرد در آینده دارند و اگر درون رحم درمان شوند از بار فیزیکی عمل جراحی بعد از تولد جلوگیری می کند و عوارض کمتری ایجاد می شود.

وفایی افزود: سری سوم ناهنجارها خفیف است و در داخل رحم نیاز به درمان ندارد و بعد از تولد پیگیری و درمان می شوند مانند برگشت ادرار در کلیه جنین که در حد خفیف بعد از تولد درمان می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: تیم جراحی جنین عمده هدف،تشخیص ناهنجاریها و درمان موادری است که در زمان جنینی می توان به آنها کمک کرد.

وی ادامه داد: تیم برجسته ای از اساتید علوم پزشکی شیراز در مقوله های مختلف مانند فوق تخصص طب مادر و جنین،جراحی اطفال،متخصص کلیه و مجاری ادرای، مغز و اعصاب،قلب اطفال،متخصص بیهوشی، ژنتیک و... همکاری دارند.

وفایی با اشاه به انجام اولین مورد غیر انسانی این عمل گفت: با همکاری دانشکده دام پزشکی عملات متعددی روی گوسفند انجام و پیگیر طح تحقیقاتی هستیم که اولین مورد انسانی طی روزهای گذشته روی جنین هفت ماه انجام شد.

این فلوشیپ طب مادر و جنین عنوان کرد: جنین مبتلا به تنگی دریچه قلب بود که نیاز به بازشدن و گشاد شدن قلب داشت که با هدایت سنوگرافی با سوزن مخصوص حفره ای ایجاد و رفع انسداد در جنین انجام شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه عمل به خوبی انجام وحال مادر و جنین در وضعیت مطلوبی قرار دارد که امیدواریم بعد تولد قلب نوزاد به خوبی کار کند.
وفایی یادآور شد: به مادر توصیه می شود که سونوگرافی اصلی خود را به موقع انجام دهند تا در صورت وجود مشکل در جنین بتوان اقدامات مناسبی مانند والوپلاستی دریچه پولمونر درون رحمی را برای رفع نقص انجام داد.

کد خبر 202160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز