همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رونمایی از داروی «سترورلیکس استات» ساخت محققان کشور که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در آینده خبر داد.

داروی ایرانی «سترورلیکس استات»

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی با اعلام این خبر اظهار کرد: این دارو در سال 2000 توسط سازمان FDA مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر تنها شرکت عرضه کننده آن شرکت «Serono» است که آن را با نام تجاری (Cetrotide® ستروتاید) تحت لیسانس خود دارد.

وی افزود: راه تجویز این دارو به صورت تزریق زیرجلدی است و ویال‌های تزریقی آن در دوزهای 0.25 و 3 میلی گرمی ساخته می‌شوند. فرمولاسیون تزریقی این دارو تا سال 2014 در انحصار شرکت «Serono» است و به همین جهت تولیدکننده دیگری ندارد.

قانعی تصریح کرد: از زمان ورود این دارو به بازار دارویی جهان تا به امروز، کاربردهای متنوع دیگری برای آن گزارش شده است، به طوری که امروزه در درمان سرطان‌های پروستات و سینه، اندومتریوز، هایپرپلازی پرستات و فیبروئید رحم نیز تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو برای درمان ناباروری در زنانی که تحت درمان با روش‌های تخمک گذاری تحت کنترل هستند، تجویز می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تولید ماده اولیه سترورلیکس در آزمایشگاه شیمی دارویی دانشکده داروسازی شهید بهشتی بر اساس روش سنتز بر روی فاز جامد، طراحی، اجرا و بهینه شده است و شکل ویال‌های تزریقی آن در آینده‌ای نزدیک توسط شرکت داروسازی زهراوی به بازار عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به این که همزمان با اتمام دوره پتنت این دارو (در سال 2014) تکنولوژی ساخت ماده اولیه و فراورده نهایی آن در کشور موجود خواهد بود و با توجه به وجود ظرفیتهای اضافی موجود برای تولید این دارو در کشور، علاوه بر رفع نیاز داخلی، پتانسیل‌های بالایی برای صادرات آن نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر 200532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز