همشهری آنلاین: رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به مزیت‌های زایمان طبیعی نسبت به سزارین، از اجرای روش «وان زایمان در آب» در سه بیمارستان کشور خبر داد.

دکتر صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با استناد به آمار سال 1384 وزارت بهداشت، میزان زایمان سزارین در کشور را 6/40 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده علت بالا بودن میزان زایمان به روش سزارین، عدم آ‌گاهی مادران و جامعه از فرآیند زایمان‌، خوشایند نبودن مراحل زایمان در بیمارستان‌ها و عدم استفاده از روش‌های بی‌دردی و کم دردی در بیمارستان‌ها است. هر چند که در حال حاضر استفاده از روش‌های بی‌دردی و کم دردی در بیمارستان‌های کشور رو به افزایش است.

more  سزارین در ایران؛ ۳ برابر نرخ جهانی

اجرای روش وان زایمان در آب در سه بیمارستان کشور

«از آنجا که درد زایمان درد ممتدی نیست، مادر در بین دردها می‌تواند استراحت داشته باشد. استفاده از وان زایمان در آب موجب کاهش درد و خوشایند بودن مراحل زایمان می‌شود. علاوه بر آن طول مدت زایمان نیز کوتاه شده و مادر درد کمتری را احساس می‌کند.»

دکتر صدیق با بیان این مطلب، از اجرای روش استفاده از وان زایمان در آب در بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران، ام البنبین (س) مشهد و معتضدی کرمانشاه خبر می‌دهد.

more  زایمان در آب

وی زایمان به روش سزارین را یک عمل جراحی بزرگ خواند و با اشاره به مزیت‌های زایمان طبیعی نسبت به سزارین گفت: زایمان به روش سزارین تنها زمانی انجام می‌شود که خطراتی برای مادر و فرزند در روش زایمان طبیعی وجود داشته باشد.

دکتر صدیق با بیان این که طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، 85 درصد مادران می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند، افزود: به این ترتیب 85 درصد زایمان‌ها می‌توانند با ارائه آموزش به مادران و مراقبت صحیح، این روند فیزیولوژیک و طبیعی را به سلامت سپری کند.

انجام زایمان به روش طبیعی با میزان خونریزی و عفونت کمتری همراه است. همچنین مادر پس از زایمان طبیعی بسیار سریع‌تر به شرایط دوران قبل از بارداری بازمی‌گردد و با توجه به بهبودی سریع‌، ارتباط میان مادر و نوزاد به نحو بهتری برقرار شده و شیردهی سریع‌تر آغاز می‌شود. از طرف دیگر با انجام زایمان به روش طبیعی هزینه کمتری به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود.

بیش از 95 درصد زایمان‌ها در کشور ایمن هستند

دکتر صدیق عمده علت مرگ مادران‌ را خونریزی، فشار خون بالا (مسمومیت حاملگی)، بیماری‌های زمینه‌ای مادر و تاخیر در آغاز درمان عنوان کرد و گفت: در مجموع اکنون بیش از 95 درصد زایمان‌ها در کشور ایمن هستند و زایمان توسط فرد دوره دیده و در محیط ایمن انجام می‌شود.

کد خبر 139422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز