دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سر طرح پزشک امین و پزشک خانواده با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.

سلامت

طی روزهای گذشته در حالی خبرها از توسعه طرح پزشک امین توسط سازمان تامین اجتماعی حکایت می‌کرد که وزارت بهداشت به‌عنوان متولی طرح پزشک خانواده به‌شدت با این طرح مخالف است و آن را موازی کاری با طرح قانونی پزشک خانواده می‌داند.

دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت درباره اجرای طرح «پزشک امین» از سوی سازمان تامین اجتماعی گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، برنامه قانونی و ملی است و همه دستگاه‌های مربوطه برای اجرای آن عزم خود را جزم کرده‌اند. بر این اساس هیچ برنامه سلامت محوری به جز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای ما معنا و مفهومی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده برنامه‌ای ملی است که وزارت بهداشت باید آن را اجرا کند. برای اجرای این برنامه 2وزارتخانه بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی عزم خود را جزم کرده‌اند و دستورالعمل مربوط به این برنامه از سوی این دو وزارتخانه به امضا رسیده است.

وی گفت: خوشحالم که دکتر شیخ‌الاسلام نیز به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع کاملا اعتقاد دارد. در حال حاضر اجرای آزمایشی این برنامه در 3 استان کشور آغاز شده و روسای 20‌دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز متقاضی اجرای آن هستند.

دکتر سید حسن امامی رضوی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح پزشک امین را از سوی سازمان تامین‌اجتماعی نوعی موازی کاری با برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت از ابزارهای قانونی برای عدم‌اجرای طرح پزشک امین استفاده می‌کند.

اجرای این طرح تداخل در سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود. سازمان تامین اجتماعی برای اجرای این طرح هیچ مشورتی با وزارت بهداشت نکرده است. این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سیاستگذاری در امر سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به این سؤال ایسنا مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی اجرای طرح پزشک امین را تنها در حوزه درمان مستقیم عنوان کرده است، گفت: اینطور نیست‌، طرح پزشک امین علاوه بر درمان مستقیم، درمان غیرمستقیم را نیز شامل می‌شود. سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه قبل از اجرای طرح با وزارت بهداشت هماهنگی انجام می‌داد.

امامی رضوی گفت: وزارت بهداشت مخالفت خود را درباره اجرای طرح پزشک امین اعلام کرده است و از ابزارهای قانونی برای عدم‌اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.

مجلس موافق طرح پزشک امین

در همین حال اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حمایت از طرح پزشک امین، با اشاره به بررسی عملکرد مسئولان اجرای طرح پزشک خانواده، درخصوص چگونگی اجرای این طرح در جلسه کمیسیون متبوعش تصریح کرد: معاونت بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت توضیحاتی درخصوص روند اجرای این طرح و پیشرفت آن ارائه کرد اما نظر اعضای کمیسیون این بود که طرح پزشک خانواده مطابق با برنامه پیش نمی‌رود و مشکلاتی در حوزه اجرای این طرح وجود دارد.

وی افزود: بخشی از این مشکلات ممکن است به کمبود اعتبارات وزارت بهداشت و درمان برگردد و بخشی دیگر به واسطه کمبود پزشک یا تیم سلامت باشد، اما در مجموع پزشک خانواده از برنامه‌های تدوین شده عقب است. در ذیل گزارش طرح پزشک خانواده مباحثی هم درخصوص دفترچه‌های درمانی روستایی مطرح شد.

در ادامه جلسه معاون بهداشتی و درمانی وزیر بهداشت نسبت به پزشک خانواده‌ای که توسط سازمان تامین اجتماعی تحت عنوان پزشک امین در حال اجراست ابراز گله‌مندی کرد اما کمیسیون در پاسخ گفت: از آنجا که وزارت بهداشت پزشک خانواده را مطابق برنامه پنجم پیش نبرده، سازمان تامین اجتماعی برای رفع مشکلات درمانی مراجعه‌کنندگانش دست به چنین اقدامی زده است.

دکتر شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: طرح پزشک امین یک کار سازمانی پسندیده از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود. دلیلی ندارد که بگوییم این‌کار غیرقانونی است. هر سازمانی حق دارد درون خود فرایندی را تعریف کند که به نفع بیمه شده‌ها و خدمت‌گیرندگان باشد.

کد خبر 153630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز