گروه اجتماعی - مینا شهنی: پزشک امین و پزشک خانواده دو سوی یک ریسمان قرار دارند که از هر دو سو کشیده می‌شوند.

پزشک خانواده

ماجرای طناب کشی بین این دو از وقتی شروع شده که صندوق بیمه تامین اجتماعی اعلام کرد برای بیمه‌شدگانش طرحی با نام پزشک امین تعریف کرده و آن را به‌صورت آزمایشی در استان گیلان به اجرا درآورده است.وزارت بهداشت بلافاصله این طرح را رقیبی برای طرح پزشک خانواده معرفی کرد و کشمکش میان این‌دو آغاز شد و رسانه‌ها یک خط در میان خبری از هر یک از پزشکان امین و خانواده منتشر کردند.رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی، در دفاع از اجرای طرح پزشک امین گفت:تمامی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی حق دارند که یک پزشک امین داشته باشند، این پزشک به انتخاب خود بیمه‌شدگان خواهد بود و چنانچه بیمه شده پس از مدتی از عملکرد پزشک امینش راضی نباشد می‌تواند پزشک دیگری را انتخاب کند البته علت این تغییرات ثبت خواهد شد و اگر ثابت شود که پزشکی نتوانسته کارش را در اجرای طرح پزشک امین به درستی انجام دهد مسلما با او برخورد می‌شود.

به گفته حافظی، پزشک امین پزشکی عمومی است که آموزش‌های لازم را برای ارائه خدمات تشخیصی - درمانی در چارچوب مشخصی دیده است که پس از انجام معاینات اولیه برای بیمه شده پرونده سلامت تشکیل می‌دهد و تمامی اطلاعات تشخیصی، درمانی و سوابق پزشکی بیمه شده را در پرونده سلامت ثبت و نگهداری می‌کند. پزشک امین وظیفه حفظ و ارتقای سلامت شما را برعهده داشته و علاوه بر ارائه خدمات تشخیصی - درمانی نسبت به ارائه مشاوره‌های درمانی و پیگیری اقدامات درمانی و همچنین ترویج و آموزش بهداشت اقدام خواهد کرد.حافظی در پاسخ به اینکه اجرای پزشک امین تداخل در اجرای طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت است توضیح داد: پزشک خانواده یک تیم است که تشکیل شده از پزشک عمومی، ‌روانشناس، پرستار، متخصص تغذیه و... درحالی‌که پزشک امین یک نفر است که سوابق بیمار را نگه داشته و به او مشاوره می‌دهد و خط‌مشی این دو هیچ تداخلی در یکدیگر ندارد.او گفت: به هیچ عنوان اعتقاد نداریم که این طرح (پزشک امین) مغایرتی با پزشک خانواده دارد بلکه اعتقاد داریم زیر ساخت اجرای پزشک خانواده را در استان گیلان فراهم می‌کند. مطمئناً استان گیلان یکی از استان‌های تأثیر‌گذار در طرح پزشک خانواده است.

سر دیگر طناب در دست وزارت بهداشت

حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، طرح پزشک امین را غیرقانونی اعلام کرد.او با اشاره به اینکه سیاستگذاری در زمینه بهداشت و درمان وظیفه وزارت بهداشت است گفت:اجرای هر برنامه‌ای که در راستای دخالت یا موازی کاری با برنامه‌های وزارت بهداشت صورت پذیرد به ضرر مردم و نظام سلامت و مخالفت با قانون است.پزشک خانواده یک طرح ملی است. تکالیف نهادها درخصوص اجرای این طرح در برنامه پنجم توسعه مشخص شده و وزیر رفاه وقت و وزیر بهداشت، طی امضای تفاهمنامه‌ای پایلوت طرح پزشک خانواده را در 3 استان برعهده گرفتند. همچنین تکالیف وزارت رفاه و وزارت بهداشت در این تفاهمنامه به‌طور کامل مشخص شده است. به‌نظر می‌رسد فعالیت وزارت رفاه خارج از این چارچوب، به شکلی مخدوش کردن این تفاهمنامه است.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همین صراحت موضعش را نسبت به اجرای طرح پزشک امین عنوان کرده و اجرای آن را نوعی موازی کاری یا مداخله در اجرای طرح پزشک خانواده عنوان کرده‌است.

حمایت بیمه خدمات درمانی از طرح

صندوق بیمه خدمات درمانی یکی از مدافعان اجرای طرح پزشک امین است و این برنامه را پشتوانه‌ای قوی برای سلامت معرفی کرده‌است.علی حسن‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره صندوق بیمه خدمات درمانی گفت:پزشک امین موجب از کار افتادن برنامه پزشک خانواده نمی‌شود و هیچ‌گونه مغایرت و ممانعتی با آن ندارد، این برنامه با هدف اولیه کاهش بار مالی برای بیمه‌شدگان شکل گرفته است و به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند محل وقوع بار مالی ناشی از بیماری را بر عهده یک نهاد ثالث بگذارد.او افزود:این برنامه در راستای سیاست‌های نظام سلامت تدوین شده است و صندوق تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه گر اجتماعی کشور به‌منظور کاهش دغدغه‌های بیمه‌شدگان اقدامی انجام داده تا تمامی بیمه‌شدگان بتوانند پزشک مورد نظرشان را انتخاب کنند.

اصل ماجرا

اصل ماجرای این کشمکش مردم هستند که باید نسبت به خدماتی که به آنها ارائه می‌شود رضایت داشته باشند، فرقی نمی‌‌کنه که قرار است طرح پزشک امین اجرا شود یا پزشک خانواده یا یک طرح با نام دیگر. به هر حال براساس‌ آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه کشور بر آن تاکید شده دولت مکلف است تا سازوکارهای لازم را برای گسترش بهداشت و سلامت در کشور ایجاد کند، دسترسی به پزشک و امکانات درمانی مناسب حق تمامی مردم است و بهتر است به جای وقت گذاشتن برای جدال روی طرح‌ها به هدف مهم‌تری که دسترسی خدمات درمانی است توجه شود.

کد خبر 156085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز