گروه دانش وسلامت - آرش نهاوندی: هنوز طرح پزشک خانواده به‌طور کامل متولد نشده است و دوران نوزادی را می‌گذراند. در واقع این طرح به‌طور آزمایشی در چند استان کشور و آن هم نه به‌طور کامل در حال اجراست.

اما سازمان تأمین اجتماعی که پیش‌تر در طرح پزشک خانواده شرکت داشت و به‌دلیل پاره‌ای اختلافات از مشارکت در آن طرح کنار کشیده بود، به تازگی مبادرت به اجرای طرح «پزشک امین» کرده که واکنش شدید مقامات وزارت بهداشت را در پی آورده است. روز قبل روزنامه همشهری در گزارش اول صفحه سلامت خود واکنش‌های مسئولان وزارت بهداشت و به‌ویژه خانم دکتر‌ مرضیه وحیددستجردی را در قبال طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی انتشار داد. مسئولان وزارت بهداشت ضمن مطرح کردن انتقادات خود نسبت به طرح پزشک امین اعلام کرده‌اند که این طرح نوعی موازی‌کاری با طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت است و از این‌رو وجهه قانونی ندارد. روز گذشته نیز روزنامه همشهری به واکنش وزیر بهداشت در این‌باره پرداخت. وزیر بهداشت ضمن قانونی و ملی دانستن طرح پزشک خانواده اعلام کرده بود: هیچ برنامه سلامت محوری به جز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای ما معنا و مفهومی نخواهد داشت.

اما به‌منظور آشنایی با نظرات افراد موافق طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی، روزنامه همشهری گفت‌وگویی با شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که از موافقان طرح پزشک امین است، انجام داده که در پی می‌آید:

  • آیا اجرای طرح پزشک امین از سوی سازمان تأمین اجتماعی نوعی موازی کاری محسوب می‌شود و طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؟

اینکه آیا کاری که تأمین اجتماعی درون سازمان خود انجام داده غیرقانونی است یا قانونی و اینکه ما عنوان کنیم طرح پزشک امین کار قانونی نیست، حرف صحیحی نیست. سازمان تأمین اجتماعی جهت کاهش هزینه‌های خود و جلوگیری از اقداماتی که باعث افزایش وابستگی ما به خارج و اتلاف منابع ما می‌شوند، سیستمی طراحی کرده است که در این سیستم پزشکان عمومی بیمار را ویزیت ‌کرده و درصورتی که نیاز باشد برای او نسخه‌ای را تجویز می‌کنند و او را به سطح بالاتر ارجاع می‌دهند؛ در اصل یک نظام ارجاع در داخل خود سازمان تأمین‌اجتماعی تأسیس شده است. کارکرد این سیستم ارجاع که توسط سازمان تأمین اجتماعی درست شده، مانند سیستم ارجاع در سایر نقاط کشور است و ما انتظار داریم خوب عمل کند. این سیستم در واقع منجر به کاهش هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی شده است. این یک کار سازمانی پسندیده از سوی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود. دلیلی ندارد که بگوییم این‌کار غیرقانونی است. هر سازمانی حق دارد درون خود فرایندی را تعریف کند که به نفع بیمه شده‌ها و خدمت‌گیرندگان باشد و باعث تکریم آنها و پایین آوردن هزینه‌ها شود، در ضمن خدمت علمی مناسبی هم ارائه دهد.

  • آیا مشابهت در طرح، سبب مطرح‌شدن انتقاد توسط وزارت بهداشت شده است؟

پیش‌تر شبهه‌ای در این زمینه وجود داشت که مبادا سازمان تأمین‌اجتماعی نام این طرح خود را پزشک خانواده بگذارد، به‌دلیل اینکه پزشک خانواده دارای تعریف و کارکرد خاص خود است و در داخل یک نظام شبکه‌ای کار می‌کند. اخیرا مشاهده کردم که سازمان تأمین اجتماعی نام پزشک امین را برای سیستم خود برگزیده است.

دلیلی ندارد برای یک کار درون سازمانی از وزارت بهداشت مجوز بگیریم. یک مثال می‌زنم تا قضیه بهتر مشخص شود؛ اگر من به همسر خود در منزل بگویم به بچه‌ها داروی سنتی بده زیرا شناخت کافی از درمان توسط داروی سنتی داری و می‌توانی از این طریق از بیمار شدن بچه‌ها جلوگیری کنی و بار هزینه درمان بچه‌ها روی دوش اقتصاد خانواده نیفتد، باید جهت کاهش هزینه‌های اقتصادی در منزل و سالم نگهداشتن فرزندان خود از وزارت بهداشت مجوز بگیرم، بنابراین درست نیست که بگوییم سازمان تأمین اجتماعی در راه‌اندازی طرح پزشک امین اشتباه کرده و باید برای اجرا کردن این طرح از وزارت بهداشت مجوز می‌گرفته نمی‌توان به سازمان تأمین اجتماعی گفت که پرسنلش را تکریم نکند، به پزشکان خود هم خوب پول پرداخت نکند و آنها راضی نباشند تا مردم نیز از نظر دسترسی به خدمات در حوزه سلامت ناراضی باشند. اگر سازمان تأمین اجتماعی به اجرای طرح پزشک امین مبادرت نمی‌کرد، همچنان ناهماهنگی‌ در مدیریت منابع این سازمان ادامه می‌یافت و هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی بالا می‌رفت و اگر تأمین اجتماعی به‌دلیل هماهنگ نکردن این طرح با وزارت بهداشت آن را اجرا نکند، ورشکست می‌شود.

  • آیا اجرای طرحی مشابه پزشک امین به‌صورت سراسری در کشور مشکلات مربوط به بخش سلامت را مرتفع خواهد کرد؟

ما معتقدیم اگر این کار که درون سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته در کل کشور انجام بگیرد می‌تواند باعث افزایش رضایتمندی و ارتقای کرامت و بهبود وضعیت سلامت مردم شود و هزینه‌ها را نیز کاهش دهد. این دقیقا همان کاری است که ما پیشنهاد کرده‌ایم و اصرار داریم که وزارت بهداشت نیز آن را در کل کشور اجرا کند. اگر مشابه این طرح در کل کشور اجرا شود تمام منافعی که امروز نصیب تأمین‌اجتماعی شده شامل کل کشور خواهد شد.

در جلسه‌ای که به تازگی با خانم دکتر وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتم، وی وعده داد که این اتفاقات در کل کشور رخ خواهد داد. وزیر بهداشت همچنین گفت: برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان این اتفاقات افتاده است و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در انتظار گزارش اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه هستیم.

کد خبر 153743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز