گروه اجتماعی- مینا شهنی: مشاور وزیر بهداشت وعده داد که 14میلیون نفر از جمعیت شهری امسال تحت پوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت و صندوق‌های بیمه‌گر مدتی است که مدام گفته‌های یکدیگر را در این مورد تکذیب می‌کنند و به‌نظر می‌رسد از ابتدای امسال نیروی ویژه‌ای برای تنظیم پی‌درپی تکذیبیه در این نهادها شکل گرفته‌است.

تزریقات

در برخی روزها اخبار منتشرشده حکایت از این دارد که حق با وزارت بهداشت است و صندوق‌های بیمه درمانی کشور تا توانسته‌اند در اجرای طرح پزشک خانواده کارشکنی کرده‌اند و روزهای دیگر صندوق‌های بیمه اعلام می‌کنند که اسنادی مبنی بر همکاری تمام و کمال با وزارت بهداشت دارند و هیچ کوتاهی در اجرای این طرح نداشته‌اند، این اتفاق فرق زیادی با اجرای طرح زوج و فرد ترافیکی پایتخت ندارد؛ مثلا می‌توان روزهای زوج، حق را به وزارت بهداشت داد و روزهای فرد صندوق‌های بیمه‌گر را محق دانست یا برعکس. در این گیرودار آنچه البته فراموش شده است سرنوشت مردمی است که قرار بوده با اجرای طرح پزشک خانواده از خدمات درمانی بهره‌مند شوند اما شواهد نشان می‌دهد تا وقتی دعواهای بین نهادها به نقطه‌ مشخصی نرسد مردم وزنی در این معادله ندارند.

خواسته‌های وزارت بهداشت

مرضیه وحید دستجردی، در مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهان همکاری تمام و کمال صندوق‌های بیمه برای اجرای طرح پزشک خانواده است و عدم همکاری این صندوق‌ها را مدام گوشزد می‌کند. وزیر بهداشت در انتقاد از عملکرد صندوق‌های بیمه درمانی به‌عنوان دلیل نخست عدم همکاری برای انتشار و آماده کردن دفترچه‌های بیمه طرح پزشک خانواده اعلام کرد. بعد از آن بیمه‌‌ها به نبستن قرارداد با پزشکان مورد نظر وزارت بهداشت که به‌عنوان پزشک خانواده معرفی شده‌بودند متهم شدند و بالاخره یکی از دلایلی که نشان داد بیمه‌ها همکاری نمی‌کنند این بود که صندوق بیمه تأمین اجتماعی ‌باید قراردادهای پیشین را با مراکز درمانی و پزشکان فسخ کند.

صندوق‌های بیمه درمانی

صندوق‌های بیمه درمانی که به‌عنوان مقصر از سوی وزارت بهداشت معرفی شده‌اند 2 صندوق خدمات درمانی و تأمین اجتماعی هستند که مدیرانشان نیز تلاش کرده‌اند تا با ارائه دلایلی همکاری‌شان را اثبات کنند.محمدباقر هداوند، مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی، در آخرین دفاع در برابر گلایه‌های وزارت بهداشت هر‌گونه کم‌کاری دستگاه متبوعش را رد کرده و گفته که وظایف خاصی در اجرای طرح پزشک خانواده برای صندوق‌های بیمه‌گر تعریف شده که صندوق بیمه خدمات درمانی به تمامی وظایفش عمل کرده و براساس آمار و اسناد موجود هیچ‌گونه کم‌کاری از سوی سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای طرح پزشک خانواده وجود ندارد. او پیش از این در پاسخ به عدم صدور دفترچه از سوی صندوق بیمه خدمات درمانی گفته بود که وزارت بهداشت فهرست افراد را به این صندوق اعلام نکرده بنابراین امکان صدور دفترچه پیش از آماده شدن فهرست بیمه شدگان امکان‌پذیر نبوده است.

تأمین اجتماعی متهم بزرگ

رحمت‌الله حافظی، مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی، در آخرین دفاعش از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کرده و با طرح اینکه وزارت بهداشت در ثبت مشخصات افراد واجد شرایط طرح پزشک خانواده با دقت عمل نکرده است از وظیفه سازمان‌های بیمه گر در برابر بیمه‌شدگانشان سخن گفته ‌است. او با ارائه آمار گفته‌هایش را اثبات کرده و گفته که از 10 شهری که در استان خوزستان واجد شرایط بوده‌اند تنها 6 شهر شاهد اجرای کار هستند و همین اتفاق برای 2 شهر از 4شهری که در استان سیستان و بلوچستان باید شاهد اجرای طرح پزشک خانواده باشند رخ داده است و در استان سوم یعنی چهار محال و بختیاری از 5شهر تعیین شده وزارت بهداشت تنها در یک شهر کار اجرایی را آغاز کرده است.

سرانجام

بحث سیاه و سفید جواب نمی‌دهد به هر حال نه وزارت بهداشت سویه سفید ماجراست که سیاهی را به صندوق‌های بیمه نسبت دهد و نه صندوق‌های بیمه می‌توانند از این راهکار به نتیجه برسند آنچه مسلم است اینکه در نهادهای مسئول کم‌کاری‌ها و یا مقاومت‌هایی برای اجرای طرح وجود دارد که لازم است هر چه سریع‌تر برطرف شود تا طرح پزشک خانواده بتواند گام‌های نخست را بردارد. زمان تکذیبیه‌های یکی درمیان به‌پایان رسیده است.

کد خبر 140097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز