گروه اجتماعی- مینا شهنی: اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده‌ در گام‌های نخست با مشکلاتی روبه‌رو شد. این طرح باید با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک سو و صندوق‌های بیمه‌ای از سوی دیگر در 3 استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری‌ و خوزستان به صورت پایلوت اجرا شود و پس از آن تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد.

بیمارستان

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تأمین‌اجتماعی، گفت: وقتی مباحثی نظیر پزشک خانواده مطرح می‌شود، سازمان تأمین‌اجتماعی باید نخستین مدافع آن باشد چرا که نتیجه چنین طرحی در درازمدت باعث کاهش هزینه‌های درمانی در جامعه می‌شود و به همین دلیل صندوق تأمین‌اجتماعی براساس توافقات به عمل‌آمده به همه وظایف خود به بهترین وجه ممکن عمل می‌کند و امیدواریم با همکاری و هماهنگی تمامی نهادهای مرتبط، در آینده نزدیک شاهد اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در سطح کشور باشیم و مردم از مزایای فراوان این برنامه بهره‌مند شوند. یک روز قبل از این سخنان حافظی، مرتضی ادیانی معاون بیمه و درمان صندوق بیمه خدمات درمانی، گفته بود:

براساس شیوه‌نامه موجود، ستاد عملیاتی طرح پزشک خانواده در شهرستان‌های پایلوت باید فهرست بیمه‌شدگان و افراد بدون پوشش بیمه را برای صدور دفترچه‌های جدید در اختیار این صندوق قرار دهند. چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که تاکنون فهرست بیمه‌شدگان و افراد بدون پوشش بیمه را در اختیار این صندوق قرار نداده و خوزستان نیز کمتر از 15هزار نفر از این افراد را اعلام کرده است. ادیانی افزود: صندوق بیمه خدمات درمانی تاکنون 2میلیارد و 500میلیون تومان اعتبار در اختیار استان‌های پایلوت طرح پزشک خانواده قرار داده است. همان روز مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در نخستین نشست هیأت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطر نشان کرده بود که برای اجرای این طرح، سازمان‌های بیمه‌گر و وزارتخانه متولی این سازمان‌ها، باید اعتبارات لازم را اختصاص دهند.

فهرست یا دفترچه

متولیان وزارت بهداشت مهم‌ترین مشکل در اجرای طرح پزشک خانواده را عدم صدور دفترچه بیمه از سوی صندوق‌های بیمه‌گر اعلام کرده‌اند و صندوق بیمه خدمات‌درمانی هم عدم ارائه فهرست افراد از سوی مراکز وزارت بهداشت را مهم‌ترین دلیل بروز مشکل در اجرای این طرح اعلام کرده ‌است.مشکلات وزارت بهداشت و صندوق‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه بر سر اجرای طرح پزشک خانواده مربوط به امسال و همین پروژه نیست. سال‌هاست که مشکلات بین این دو نهاد سبب بروز مشکلات بزرگی برای اجرای طرح‌هایی مانند بیمه درمان روستائیان و عشایر و اجرای طرح نظام ارجاع در شهرهای کمتر از 50هزار نفر‌ و بدهی صندوق‌های بیمه به مراکز درمانی‌ شده است. اگر به عقب‌تر برگردیم حتی بودجه بیماران خاص هم مدتی محل مناقشه وزارت بهداشت و وزارت رفاه بوده است. در تمامی موارد هرکدام از طرفین حق را به جانب خود می‌دانند اما آنچه مسلم است این است که ضرری که از این جانبداری‌ها متوجه مردم می‌شود موجب نارضایتی آنها را فراهم می‌آورد.

بر اساس آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است، طرح پزشک خانواده تا پایان سال 94 باید در تمام کشور اجرا شود و هم‌اکنون به صورت پایلوت در 3 استان منتظر اجراست. با اجرای طرح پزشک خانواده هر تیم پزشکی مسئولیت سلامت گروهی از مردم را بر عهده دارد و نام پزشک معالج در هر فرد در دفترچه بیمه‌اش ثبت خواهد شد. تشکیل تیم‌های پزشکی برای فعالیت در این طرح زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت خواهد بود.

کد خبر 137820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز