یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده حداکثر تا 5 ماه آینده مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد تاخیر ایجاد شده در اجرای طرح پزشک خانواده گفت:«با توجه به تشکیل وزارتخانه جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت حداکثر 6ماه پس از تشکیل وزارتخانه جدید برای آماده کردن اساسنامه این وزارتخانه فرصت دارد که از این فرصت 5‌ماه باقی مانده است و تا اساسنامه تدوین نشود بدیهی است برخی از طرح‌ها با تاخیر روبه‌رو شود.» حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس در پاسخ به این پرسش که وقفه ایجاد شده را چگونه می‌توان برطرف کرد؟ توضیح داد:

ما ناچاریم این وقفه را بپذیریم بنابراین جبران این وقفه درصورتی امکان پذیر است که با جدیت و تلاش بیشتری کار ادامه پیدا کند. طرح پزشک خانواده در گام‌های نخست اجرا با دست‌اندازهای فراوانی روبه‌رو ‌شده است. این طرح که در مرحله آزمایشی در 3 استان کشور اجرا می‌شود عملا نه گامی به پیش که معمولا با توقف‌های طولانی روبه‌رو شده است. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر افزایش همکاری با وزارت بهداشت اعلام کرده که اجرای طرح پزشک خانواده تسریع می‌شود، اما علیرضا مرندی، ‌عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که عدم‌همکاری میان وزارت بهداشت و رفاه سبب شده تا عملا اجرای طرح متوقف شود.

پارسال استان‌های خوزستان، چهارمحال و ‌بختیاری و سیستان و بلوچستان برای اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده انتخاب شدند و براساس قوانین، وزارت بهداشت مسئولیت اجرای طرح را از مجراهای قانونی بر عهده گرفت، اما دیری نگذشت که وزارت رفاه وقت و صندوق‌های بیمه‌گر به عدم‌همکاری با این وزارتخانه متهم شده و از سوی وزیر بهداشت و معاونانش مهم‌ترین موانع بر سر راه اجرای طرح معرفی شدند.

در آخرین گفت‌وگوی رسانه‌ای بین معاونان وزیر بهداشت و مسئولان صندوق‌های بیمه‌ای، وزارت بهداشت اعلام کرد که اسناد کم‌کاری‌ها و سنگ‌اندازی‌های صندوق‌های بیمه را به رئیس‌جمهور ارائه داده است و مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی هم اعلام کرد که اسناد همکاری تمام و کمال این صندوق موجود است و درصورت لزوم ارائه می‌شود.وزارت بهداشت در گام بعدی خواستار لغو قرارداد میان صندوق تأمین اجتماعی با پزشکان طرف قرارداد در این 3‌استان شد و اعلام کرد که درصورتی طرح پزشک خانواده می‌تواند گام‌هایی به جلو بردارد که این قراردادها از سوی صندوق تأمین اجتماعی لغو شود. رحمت‌الله حافظی مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی در پاسخ به این خواسته وزارت بهداشت توضیح داد که به‌دلیل اینکه هنوز تمامی جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی صاحب دفترچه‌های درمانی جدید پزشک خانواده‌ نشده‌اند امکان لغو قرارداد با پزشکان وجود ندارد.

هر چند مدیران عامل 2صندوق بزرگ بیمه‌ای - تأمین‌اجتماعی و خدمات درمانی - در گفته‌هایشان بر این نکته تأکید کرده‌اند که همکاری لازم را برای اجرای طرح پزشک خانواده خواهند داشت و خود را از مدافعان و مشتاقان اجرای این طرح معرفی کرده‌اند اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرگز از این همکاری رضایت نداشته است.عبدالعزیز جمشیدزهی، نماینده مردم سراوان، مهم‌ترین مشکل اجرای طرح پزشک خانواده را کمبود نیروی متخصص و پزشک دانست و گفت: در استان سیستان و بلوچستان که یکی از 3 استان اجرای طرح به‌صورت پایلوت است به‌نظر می‌رسد جذب نیروی متخصص و پزشک بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه اجرای این طرح است.

این پزشک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه مناطق محروم یا کم برخوردار همواره با مشکل جذب نیروی متخصص در تمامی زمینه‌ها روبه‌رو هستند، افزود: به هر حال آماده کردن گروه‌های پزشکی و اعزام آنها به مناطق محروم نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی مسئولان است؛ در غیراین صورت طرح پزشک خانواده یک طرح شکست خورده و غیرقابل اجراست.طرح پزشک خانواده تمامی مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد، بنابراین همه 75‌میلیون جمعیت کشور چشم انتظار اجرای هرچه سریع‌تر آن هستند و امید می‌رود که با اجرای آن، بخشی از مشکلات بهداشت و درمان برطرف شود.

کد خبر 143095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز