همشهری آنلاین: به گزارش ایسنا، اپوزیسیون روسیه در نظر دارد بزرگترین راهپیمایی اعتراضی خود را در سال‌های اخیر در سراسر این کشور ترتیب دهد و در آن به نتیجه انتخابات بحث برانگیز پارلمانی اعتراض کند.

روسیه

 به گزارش ایسنا، جنبش اعتراضی تشکیل شده از حضور 30 هزار تظاهرکننده در روز شنبه در مرکز مسکو خبر داد و اعلام داشت: مسئولان با برپایی این راهپیمایی موافقت کرده‌اند. این درحالی است که کرملین اعلام کرده است پلیس روسیه با راهپیمایی احتمالی غیرقانونی به شدت برخورد خواهد کرد.

 راهپیمایی بزرگ در مسکو در میدان "بولوتنایا" برپا خواهد شد.

 35 هزار نفر تا عصر روز جمعه در پایگاه‌ اینترنتی فیس بوک حضور خود را در این راهپیمایی با عنوان "تظاهرات برای انتخابات صادقانه" اعلام کردند که بیش از تعدادی است که مقام‌ها اجازه‌اش را داده بودند. از زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در سال 2000 تاکنون هیچ حرکت اعتراضی بزرگ مشابهی در روسیه ترتیب نیافته است.

 مخالفان در نظر داشتند از میدان "انقلاب" مسکو خود را به کاخ کرملین برسانند ولی مقام‌ها تنها با حضور 300 تن در برابر کاخ کرملین موافقت کرده بودند. تجمع در میدان "بولوتانیا" باعث خواهد شد، معترضان نتوانند راه کاخ ریاست جمهوری را در پیش بگیرند.

 برخی احزاب خبر دادند می‌خواهند در نزدیکی کرملین تجمع کنند ولی آنها با 52 هزار نیروی امنیتی رو به رو خواهند بود. پوتین به راهپیمایان هشدار داد با ابزار قانونی با هرگونه قانون‌شکنی برخورد خواهد شد.

 رشید نورقلی‌اف، وزیر کشور روسیه نیز گفت: پلیس با هر تلاشی برای سازماندهی حرکت‌های غیرقانونی برخورد خواهد داد.

 دست کم 14 شهر دیگر روسیه نیز شنبه شاهد برپایی راهپیمایی اعتراضی بود. مسکو تلاش دارد با راه‌هایی غیرمعمول مردم را از حضور در این حرکت باز دارد. از جمله آن که مدارس پایتخت تمام دانش آموزان بزرگتر خود را تا ساعت 18 به وقت محلی موظف کرده‌اند در مدارس بمانند.

 در حرکت‌های اعتراضی هفته گذشته در مسکو و سنت پترزبورگ روی هم رفته 1600 نفر بازداشت شدند.

 کمیسیون انتخابات روسیه، حزب حاکم "روسیه متحد" به رهبری ولادیمیر پوتین را به عنوان پیروز رسمی انتخابات پارلمانی معرفی کرد.

این کمیسیون در برنامه‌ای اعلام کرد: "روسیه متحد" در انتخابات اخیر نزدیک به 57 درصد کرسی‌های دومای آینده را از آن خود کرد.

 اگرچه این حزب برنده‌ نهایی انتخابات پارلمانی معرفی شده است ولی نتیجه بدست آمده در قیاس با انتخابات چهار سال پیش از افت فاحش کرسی‌های روسیه متحد حکایت دارد.

 حزب حاکم روسیه در انتخابات پیشین توانسته بود 64 درصد آراء را به دست آورد.

کد خبر 153389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز