همشهری آنلاین: کاوشگر ویه جر ناسا به منطقه‌ای جدید از فضای میان سامانه خورشیدی و فضای بین سیاره‌ای وارد شده است که ناسا آن را برزخ کیهانی می‌نامد

فضا پیمای ناسا

ویه جر پس از سه دهه سفر طاقت فرسا در میان سامانه خورشیدی در آستانه ترک کردن سامانه خورشیدی و ورود به منطقه ناشناخته‌ای از کهکشان راه شیری قرار دارد.

ویه جر 1 در سال 1977 به همراه دوقلویش ویه جر 2 توسط سازمان ناسا راهی فضای بیکران شد. به زودی این فضاپیما به اولین دست ساز بشر تبدیل خواهد شد که از سامانه خورشیدی قدم بیرون خواهد گذاشت، ناسا انتظار دارد این اتفاق طی چند ماه و یا چند سال آینده رخ دهد، ویه جر 2 با تاخیر از ویه جر 1 این مسیر را طی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اد استون" محقق ارشد پروژه ویه جرها در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا می‌گوید" ویه جر به ما می‌گوید که در منطقه‌ای ایستا در خارجی‌ترین لایه حباب سامانه خورشیدی قرار گرفته است، همچنین نشان می‌دهد آنچه در خارج این حباب قرار گرفته ویه جر را به سمت داخل می‌راند، مدت زیادی طول نخواهد کشید که فضای میان ستاره‌ها را از نزدیک مشاهده کنیم.

ماموریت‌های اولیه این فضاپیما بازدید از مشتری و زحل بود. پس از آن ماموریت ویه جر افزایش پیدا کرد زیرا تماس رادیویی این فضاپیماها بیشتر از حد انتظار با مرکز کنترل زمینی برقرار باقی ماند. به گفته محققان ابزارهای بادسنج این فضاپیما نشان می‌دهد سرعت باد در موقعیت کنونی ویه جر پایین بوده و فوران‌های ناگهانی دارد. همچنین برای اولین بار حرکت وارونه باد نیز ردیابی شده است.

ویه جرها به همراه خود صفحه‌های مسی با لایه‌ای از طلا دارند که بر روی آنها تصاویری از زمین و پیام‌هایی به زبان‌های مختلف حک شده است به علاوه تنوعی از اصوات موجود بر روی زمین نیز در این صفحه‌ها ضبط شده اند.

فضا پیمای ناسا در آستانه خروج از سامانه خورشیدی

پیامی از "کارل ساگان" اخترشناس مشهور نیز به عنوان دیباچه این صفحه بر روی آن حک شده است: میلیاردها سال بعد، زمانی که تمامی چیزهایی که ما بر روی زمین ساخته‌ایم به غبار تبدیل شده‌اند، زمانی که قاره‌ها فراتر از قدرت شناخت ما تغییر پیدا کرده‌اند و نسل ما به صورت غیر قابل تصور تغییر کرده و یا منقرض شده است، ویه جر به جای ما سخن خواهد گفت.

ویه جرها به اندازه‌ای سوخت به همراه دارند که می‌توانند تا سال 2020 به سفر پرماجرای و اسرار آمیز خود ادامه دهند، پیش بینی می‌شود در آن سال ویه جر 1 در فاصله 19.84 میلیارد کیلومتری از خورشید و ویه جر 2 در فاصله 16.8 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار داشته باشند.

کد خبر 153340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز