فرودآوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا در خاک ایران در منطقه طبس، 31سال پس از عملیات نظامی آمریکا برای آزادی جاسوسان این کشور مورد توجه برخی رسانه‌های غربی قرار گرفته و باعث شده تا از آن به‌عنوان منطقه بدشانس برای آمریکا یاد کنند.

محمدکریم عابدی

مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند که به‌دلیل نقض حریم هوایی ایران توسط آمریکا در اتفاق اخیر به مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنند؛ مشابه این شکایت درخصوص حادثه اردیبهشت 59 نیز صورت گرفته بود. درباره راهکارهای پیش روی کشور برای واکنش نسبت به اتفاق اخیر با محمدکریم عابدی، نماینده مردم طبس و فردوس گفت‌وگو کرده‌ایم. عابدی به‌عنوان سرتیپ خلبان بازنشسته ارتش از مسئولان پیگیری حادثه طبس در سال 59 بود.

  • نقض اخیر حریم هوایی ایران از سوی هواپیمای جاسوسی آمریکا چگونه قابل پیگیری است؟

تجاوز مستقیم به هر کشوری از نظر جامعه بین‌الملل جرم است؛ چه برای اهداف جاسوسی باشد و چه غیرجاسوسی. تجاوز هواپیمای جاسوسی‌170 RQ آمریکا به حریم هوایی ایران یک تجاوز رسمی به خاک یک کشور مستقل محسوب می‌شود و این برخلاف معاهده 1979 الجزایر است. براساس این پیمان آمریکا به هیچ عنوان مجاز به دخالت در امور داخلی ایران، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، نیست و پای این معاهده را نیز امضا کرده است. این معاهده اضافه بر معاهدات بین‌المللی است. کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز دخالت هر کشوری در کشور دیگر را ممنوع اعلام می‌کند.

  • چنین شکایتی درخصوص اتفاق طبس در سال 59 نیز صورت گرفته بود.

در حادثه شکست عملیات نظامی ارتش آمریکا در اردیبهشت 59 در داخل خاک ایران که به قصد خارج‌کردن گروگان‌های آمریکایی در تهران انجام شد، آمریکا بهانه آزادی جاسوس‌های خود را داشت که با تیرهای غیبی نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. آن عملیات شکست خورد و آمریکا 8کشته نیز داد اما قضیه اخیر یک حرکت بسیار زشت و ننگین است که دخالت مستقیم هواپیماهای رادارگریز و جاسوسی با مدرن‌ترین نوع هواپیماهای بدون سرنشین در عمق 200مایلی خاک جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

البته این 200 مایل به این دلیل بوده تا نیروهای جنگ‌های الکترونیک و ضدالکترونیک برای خنثی‌سازی‌ این پرواز مهیا شوند و لذا اجازه دادند تا این عمق بیاید. این اتفاق یک سند قوی و متقن جلوی چشم شورای امنیت سازمان ملل است و اگر این شکایت جمهوری اسلامی ایران به این دو سازمان محکومیت قطعی آمریکا را دربرداشته باشد، مشخص است که جامعه بین‌الملل هوشمندانه علیه تجاوزگران قیام می‌کند ولی اگر در این جریان نیز سلطه مثلث آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها بر سازمان ملل و شورای امنیت نفوذ کند و پرونده مسکوت بماند یا به تعویق بیفتد، رسوایی بزرگی برای این دو سازمان خواهد بود.

  • بروز این دو اتفاق در صحرای طبس این گمانه را در برخی رسانه‌ها مطرح کرده که آیا ایران در این منطقه توانمندی راداری و هوایی خاصی دارد؟

خیر. تمام خاک جمهوری اسلامی ایران به وسیله مدرن‌ترین رادارهای تولید داخل در ارتفاعات مختلف پوشش داده می‌شود و چیز پنهان و پوشیده‌ای نیست. ما تا اعماق خلیج‌فارس و اقیانوس هند را نیز تحت پوشش داریم. در ماجرای سال 59 آمریکایی‌ها توانسته بودند رادارهایی را که در مسیر هواپیماهای این کشور قرار گرفته بود، کور کنند؛ هواپیماهایی که از دریای عمان آمده بودند.

ما یک جنگ الکترونیک داریم و یک جنگ ضدالکترونیک. در آن اتفاق آنها توانستند رادارها را از کار بیندازند، چون این رادارها آمریکایی یا انگلیسی بودند اما در حال حاضر ما رادارهای آمریکایی و انگلیسی به کار نمی‌بریم، لذا آنها نمی‌توانند روی رادارها نفوذ داشته باشند. بنابراین ما در تمام کشور پوشش راداری داریم و فکر نمی‌کنم نقطه کوری داشته باشیم. هواپیمای اخیر اگرچه رادارگریز بوده ولی تکنولوژی پیشرفته‌تر ایران توانست آن را متوقف کند. 

کد خبر 153314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز