همشهری آنلاین: سازمان فضایی اروپا در پی ناموفق ماندن تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط رادیویی با فضاپیمای روسی فوبوس‌گرانت که از زمان پرتاب آن در اوایل نوامبر در مدار زمین گیر افتاده، اعلام کرد که تلاش‌های خود را پایان خواهد داد

فضاپیمای روسی فوبوس‌گرانت

این در حالی است که مهندسان فضایی روسیه قصد دارند که تا لحظات آخر به تلاش خود برای برقراری ارتباط با این فضاپیمای 163 میلیون دلاری ادامه دهند.

فضاپیمای فوبوس گرانت قرار بود طی ماموریتی برای جمع‌آوری نمونه به قمر فوبوس سیاره مریخ پرواز کرده و آنها را در سال 2014 به زمین باز گرداند، اما در پی عدم موفقیت اجرای موتور اصلی، این فضاپیما اکنون در مدار زمین سرگردان باقیمانده است.

دکتر مانفرد وارهاوت از مرکز عملیات فضایی اروپا در آلمان اظهار کرد: در صورت دستیابی به هرگونه نشانه یا علامتی از امید در میان مقامات روسی، ما کاملا برای کمک در دسترس خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش یکی از تجهیزات سازمان فضایی اروپا در استرالیا توانست پاسخی از فوبوس گرانت به دست بیاورد و در پی آن کنترلرهای زمینی روسی به سرعت آنرا دنبال کردند اما از آن زمان تاکنون هیچ پاسخی از کاوشگر دریافت نشده و به هیچ کدام از فرمان‌ها عمل نکرده است.

این فضاپیمای 14 تنی اکنون در مداری با ارتفاع بین 200 تا 340 کیلومتر در حال حرکت است. این مدار به تدریج تنزل یافته و در صورتی که مهندسان نتوانند ارتباط و کنترل فضاپیما را بازیابی کنند، فوبوس گرانت به زمین سقوط خواهد کرد.

برنامه کنونی مهندسان، تلاش برای ثابت کردن مدار با ارسال فرمان‌هایی به کاوشگر برای فعال سازی مجدد سیستم‌های رانشی و بالا بردن آن در آسمان است. قرار گرفتن فوبوس‌گرانت در یک مدار امن به مهندسان، وقت کافی برای اقدامات بعدی را خواهد داد.

این در حالی است که فرصت این فضاپیما برای سفر به مریخ از بین رفته و به دلیل تغییر چیدمان سیارات، اکنون فاصله زمین تا این سیاره بسیار بیشتر شده است.

با اینکه سازمان فضایی اروپا همیشه از ماموریت فضاپیمای فوبوس‌گرانت حمایت کرده اما این بار با ابراز اینکه تمام تلاش خود را انجام داده، کنار کشیده است.

کد خبر 152997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز