همشهری آنلاین: نمایشگاه "قالیچه‌های تصویری" پرویز تناولی 18 آذر در گالری اعتماد دوبی افتتاح می‌شود تا به بازدیدکنندگان غیرایرانی اهمیت قالیچه ایرانی و نقوش معتبر آن را بیشتر نمایش دهد.

به گزارش ایلنا،"قالیچه‌های تصویری" نام کتابی است که پرویز تناولی در سال 68 توسط انتشارات سروش منتشر کرده است که پیش از این یکبار در گالری گلستان این تصاویر به نمایش گذاشته شده و این‌بار نیز گالری اعتماد دوبی در اقدامی قابل توجه، شماری از آثار پرویز تناولی را که با الهام از قالیچه‌های ایرانی طراحی شده‌اند، به نمایش خواهد گذاشت.

تناولی در این دسته آثار روی هنر درحال انقراض قالی که قدمتی چند صد ساله دارد، تمرکز کرده است، درکنار ابعاد هنری این نمایشگاه، مخاطبان با تاریخچه‌ای از قالیچه ایرانی روبرو خواهند شد که در نوع خود می‌تواند دیدنی باشد.

پرویز تناولی در پیشگفتار کتاب"قالیچه‌های تصویری" می‌نویسد: "وجه تشخص قالیچه‌های تصویری در مقایسه با سایر قالی‌های ایرانی موضوع آنهاست.

این قالیچه‌ها به جای نقش و نگارهای سنتی و معمول، به انسان و گاه حیوان در قیاس‌های غیرمعمول می‌پردازند که این شیوه در سنت فرش بافی ایران بی سابقه است".

به نوشته پرویز تناولی در همین پیشگفتار "جنبش تصویرگرایی در فرش ایرانی که از اوایل سده سیزدهم و تا اواسط قرن چهاردهم ادامه یافت؛ یکی از پرهیجان‌ترین جنبش‌های هنری تاریخ کشور ماست که هنر مردمی بود".

وی تعداد کم قالیچه‌های تصویری که در مقایسه با قالی‌های سنتی همیشه محدود و انگشت‌شمار بوده‌اند و نیزسفارشی بودن آنها را دلایل کم‌توجهی به این نوع قالیچه‌های ایرانی عنوان کرده است.

اینک پس از آنکه قالیچه‌های تصویری با نقوش سنتی و کهن جای خود را به قالیچه‌هایی با طرح‌های باسمه‌ای غربی داده‌اند، گالری اعتماد برای دومین بار این قالیچه‌های تصویری، سنتی و اثری دیرینه از ایران را درمعرض دید عموم قرار داده است.

 

کد خبر 152852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز