یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نخستین نمایشگاه فرهنگی- هنری عاشورا با عنوان خیمه خورشید صبح‌دیروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ‌امیر خوراکیان و علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری گشایش یافت.

نمایشگاه هنری عاشورا

 این نمایشگاه با استفاده از تصویر‌سازی‌‌های مرتبط و برنامه‌های چندرسانه‌ای برپا ‌شده که ترکیبی از حجم‌، عکس، نور، ‌صدا و ‌متن در 8هزارمترمربع ارائه شده است که 4هزارمتر مربع آن به بازخوانی واقعه عاشورا از مدینه تا شام اختصاص دارد.
در این مراسم ‌امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران گفت: از روزی که در جمع دوستان تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با رویکرد تبیین حرکت امام‌حسین(ع) در عاشورا و انتقال پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های این حادثه بزرگ برپا کنیم‌، همه چیز به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. او با برشمردن تفاوت‌های اصلی این نمایشگاه با سایر برنامه‌های برگزار‌شده در این حوزه عنوان کرد: هر روز که کار پیش می‌رفت شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم ‌می‌خورد، به‌طوری که درحد انتظار ما نبود و تمام مشکلات آن به شکل زیبایی برطرف ‌شد.

رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با اشاره به اهداف این مجموعه در برپایی چنین نمایشگاه‌ها و برنامه‌هایی گفت: می‌خواهیم با استفاده از امکانات هنری و نگاه چندرسانه‌ای، به اتفاقات فرهنگی هنری، به‌ویژه درارتباط با موضوعات تاریخی، اسلامی و مرتبط با انقلاب وارد شویم تا امکان انتقال پیام این دستاوردها را برای مخاطبان خود فراهم کنیم. وی افزود: قطعا این نمایشگاه که برای نخستین‌بار به این شکل حاصل شده، کمبودهایی دارد اما در خلال آن ما کسب تجربه می‌کنیم و مبنایی خواهد بود تا در آینده کیفیت فعالیت‌هایمان را افزایش دهیم.

خوراکیان با تأکید بر لزوم برپایی چنین برنامه‌های تأثیر‌گذاری، بیان کرد: باید جنبه تأثیرگذاری فعالیت‌هایمان را در عرصه افکار عمومی بالا ببریم تا از حالت شکلی به کیفی ارتقا یابیم.

او تصریح کرد: در بخش «عاشورا و انقلاب»، الهام از حرکت عظیم عاشورا در انقلاب اسلامی را مبنای کار قرار داده‌ایم و در کنار آن غرفه دیگری همچون «عاشورا و دفاع مقدس» نیز داریم.

خوراکیان ادامه داد: فیلم‌ها‌ و انیمیشن‌ها دربخش مستقلی جمع‌آوری شده است و در بخش کودک و نوجوان نیز 7قصه عاشورایی ارائه می‌شود.

در این نمایشگاه پوستر و عکس، عرضه محصولات فرهنگی‌، اجرای تعزیه‌خوانی و ادبیات عاشورایی نیز در این هفته تدارک دیده شده است. همچنین در بخش «خیمه عاشورا‌، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی» نیز مجموعه کارهای حجمی و نمایشگاهی با استفاده از تابلو متن گرافیکی همراه با روایتگری راوی زنده در بخش‌هایی از مسیر این بخش ارائه می‌شود. در این خیمه روایت کربلا و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ایران و جریان بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه بیان می‌شود.

در خیمه عاشورا و دفاع مقدس نیز مخاطبان در گروه‌های 50 نفره با استفاده از توانایی‌های فناوری و چندرسانه‌ای به همراه صدا، ‌نور و حجم‌سازی در مسیری 15دقیقه‌ای با مباحثی از فرهنگ عاشورا و دفاع‌مقدس آشنا می‌شوند. یک غرفه نیز به عکس و پوستر اختصاص دارد که مجموعه‌ای از کارهای برتر با موضوعات فرهنگ عاشورایی و عزاداری سنتی را دربرمی‌گیرد. خیمه کودک و نوجوان نیز ویژه برنامه‌ ماه محرم برای کودکان و نوجوانان است. همچنین در برنامه ویژه‌ای، هر شب و در طول برپایی نمایشگاه، شب شعر با دعوت از استادان این حوزه و جوانان برگزار می‌شود. اجرای 10تعزیه توسط گروه‌های حرفه‌ای فعال نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است. این نمایشگاه تا 25آذر در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برپاست.

ولایتی: نقش هنر بسیار مؤثرتر از کلام است

در مراسم گشایش این نمایشگاه علی اکبر ولایتی با بیان اینکه توفیق خدمت در مکتب امام حسین (ع) افتخار بزرگی برای تک‌تک ماست، گفت: باید از برگزارکنندگان این کار ارزشمند تشکر کرد چراکه این نمایشگاه جامع و نو که با زبان هنر گویای وقایع عاشوراست دارای ارزشمندی و تاثیرگذاری بیشتری است.

وی افزود: اسلام با زحمت و مرارت بسیار پیامبر اسلام(ص) و یارانش در جزیره العرب و در کل جهان گسترش یافت. ثقل اکبر که همان قرآن باشد تثبیت شد که البته ثقل دوم که همان اهل‌بیت(ع) است با فداکاری بسیار باعث ماندگاری ثقل اکبر شد.
ولایتی ادامه داد: در این بین سکوت امیرالمومنین(ع) و مجاهدت وی در 23 سال خانه‌نشینی و بسیاری از وقایع دیگر باعث پیشبرد اسلام و حفظ قرآن شد.

وی افزود: همچنین اگر صلح امام حسن (ع) در مقابل خلیفه معاویه نبود زمینه کربلا آماده نمی‌شد و اگر سیدالشهدا (ع) قیام نکرده بود، بنی‌امیه این شجره طیبه را از ریشه می‌کند بنابراین نهال نوپای اسلام با خون حسین آبیاری شد.

ولایتی با بیان اینکه نقش هنر و ادب بسیار مؤثرتر از کلام است، اظهار داشت: شاعری مانند نظامی که یکی از ارکان خمسه شعر فارسی است یا سعدی که شافعی و اشعری بود و یا حافظ هریک هرجا مجالی یافتند ارادت خود را درباره اهل‌بیت(ع) بیان کردند. اگر این توجه اهل‌بیت به اهل دل و اهل معرفت و بهره بردن اهل دل و اهل معرفت از پیام‌های اهل‌بیت نبود این عرفان اسلامی و عمق اعتقاد اسلامی را نداشتیم. هرکس در هر کجای جغرافیای اسلامی گامی برمی‌دارد به‌خاطر اهل‌بیت (ع) و خون امام حسین (ع) است.

کد خبر 152950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز