همشهری آنلاین: رییس کمیته حقوق بشر مجلس از سفر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال جدید میلادی به ایران و از تمایل دبیرکل سازمان ملل برای سفر به ایران پس از سفر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان خبر داد.

زهره الهیان در جمع خبرنگاران در گزارشی از سفر به نیویورک گفت: سفر هفته قبل به نیویورک در خصوص مسائل حقوق بشر سازمان ملل بود. هیاتی از ایران با محوریت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نیویورک حضور داشت که بنده نیز از سوی مجلس و کمیسیون امنیت ملی در این هیات حضور داشتم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: قرار بر مطرح شدن مباحث مهمی در این اجلاس بود. قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن قبلا تهیه شده بود در خصوص حقوق بشر به تصویب رسید، در ارتباطی که با رسانه‌ها جهت افشاگری پشت صحنه این قطعنامه داشتیم اطلاع رسانی صحیحی انجام دادیم، علاوه بر آن جلساتی با سفرای کشورهای مختلف داشتیم تا بتوانیم اطلاعات درستی از ایران به آنان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با سفرای کشور عضو جنبش عدم تعهد (نم) داشتیم برخی از کشورهای عدم تعهد مخالفت خود با قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را اعلام کردند، کشورهایی نظیر چین، کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، روسیه و سوریه قطعنامه ضد ایرانی را سیاسی می‌دانستند.

وی افزود: رییس جلسه که فردی مصری بود مخالفت با این قطعنامه را موضع رسمی نم اعلام کرد. سازمان‌ همکاری‌های اسلامی OIS نیز مخالف این قطعنامه بود کشورهای عضو این سازمان اعلام می‌کردند از سوی غرب و آمریکا تحت فشار هستند، به همین دلیل برخی از کشورهای عضو این سازمان در اجلاس حضور پیدا نمی‌کردند. علاوه بر این آمریکا با تطمیع، رای برخی از کشورها را خریده بود. قطعنامه ضدایرانی سازمان ملل 85 رای موافق، 32 رای مخالف و 59 رای ممتنع داشت.

الهیان تصویب سه قطعنامه در یک هفته علیه جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عمق نگرانی غرب و رژیم صهیونیستی از نفوذ ایران در منطقه ارزیابی کرد و افزود: ملت‌ها امروز از سیاست‌های غرب و استانداردهای دوگانه این کشورها در موضوع حقوق بشر اطلاع دارند. سازمان‌های مردم نهاد آمریکایی نظرشان در خصوص این قطعنامه ضدایرانی این بود که با این قطعنامه‌ها در شیپور جنگ علیه ایران نواخته می‌شود. یکی از این سازمان‌ها در بیانیه‌ای تحت عنوان آمریکا با قطعنامه ضد حقوق بشر علیه ایران در شیپور جنگ می‌دمد، صراحتا با این قطعنامه مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوالات سازمان‌های مردم نهاد آمریکایی گفت: این سازمان‌ها معتقد بودند ایران که تجربه حمله به عراق و تسلیحات هسته‌یی توسط رژیم صهیونیستی را دارد چرا نباید سلاح هسته‌یی داشته باشد. در توضیحاتی که محمدجواد لاریجانی داد این بحث مطرح شد که ایران اساسا سلاح هسته‌یی و سلاح‌های کشتار جمعی را در تضاد با اخلاق و حقوق انسانی می‌داند و مقام معظم رهبری آن را حرام اعلام کرده‌اند، از این رو ایران توانش را صرف جلوگیری از تولید این نوع سلاح‌ها می‌کند. سیاست کلی نظام نیز این است که رفتن به سمت تولید این سلاح‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: طرح‌هایی از سوی برخی کشورهای اسلامی نظیر عربستان بر علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته بود که با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم صدور این بیانیه به صورت برنامه‌ریزی شده منتفی شد. در جلسه سفرای کشورهای اسلامی که با تلاش آمریکا و عربستان بنا به صدور قطعنامه‌ای علیه ایران بود و ریاست آن با قزاقستان بود جلوگیری شد، ولی اهداف این قطعنامه به نحو دیگری در کمیته سوم حقوق بشر سازمان ملل مطرح و به تصویب رسید.

رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قطعنامه‌های سه گانه علیه جمهوری اسلامی ایران را، تهدید تفسیر کرد و افزود: براساس فرمایش مقام معظم رهبری تهدید علیه ما باید با تهدیدات متناسب پاسخ داده شود.

الهیان با اشاره به توطئه عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران در صدور ترور سفیر عربستان از سوی ایران گفت: در توطئه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران قطعنامه‌ای ضد ایرانی پشتوانه‌ای برای تصویب قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل و مطرح کردن پرونده جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی نظیر دیوان دادگستری بین‌المللی ICG که دعاوی بین کشورها را بررسی می‌کند، هستند.

وی با اشاره به برخی پیام‌ها از سوی برخی کشورها گفت: پیام‌هایی از سوی برخی کشورها به ما داده می‌شد که منافع آمریکا در منطقه و خلیج فارس نباید از سوی ایران تهدید شود و اشاره می‌شد که اسراییل همچون سگی حافظ منافع آمریکا در منطقه است. البته سخنان مقام معظم رهبری و فرماندهان نظامی ایران کاملا شکننده بود و هراس آمریکایی‌ها نیز از یکپارچگی ملت ایران بود.

الهیان با اشاره به بخش‌های دیگر از گزارش سفرش به نیویورک گفت: با شورای کارنگی و موسسات مطالعاتی نیز جلساتی داشتیم. مساله سوریه، موضوع هسته‌یی ایران و اعدام‌های که در ایران انجام می‌شود برای اعضای این موسسات مهم بود. موضع ایران در خصوص اعدام‌ها این بود که بیش از 70 درصد اعدام‌ها در ایران در جهت مبارزه با قاچاق یا ترانزیت مواد مخدر انجام می‌شود، ولی مجامع غربی به جای همکاری با ایران در این زمینه، کارشکنی کرده و ایران را محکوم می‌کنند.

الهیان با بیان این‌که در موضوع زنان، اطلاعات عجیب و غریبی به کشورهای غربی داده شده است، گفت: سازمان‌های مردم نهاد تصورشان از ایران این بود که زنان هیچ گونه فرصت شغلی و تحصیلی ندارند، حتی از حضور زنان در مجلس ایران نیز ابراز تعجب می‌کردند. این نشان می‌دهد که سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های آمریکایی نوعی نگاه طالبانیستی از ایران منتشر کرده‌اند هم‌چنین سازمان‌های مردم نهاد برای سفر به ایران ابراز تمایل می‌کردند.

وی افزود: به درخواست سی‌ان‌ان بنا بود مصاحبه‌ای در مورد مسائل زنان و حقوق بشر با این شبکه‌ی تلویزیونی داشته باشیم ولی به دلیل هراس از افشاگری‌های مقامات ایران این جلسه لغو شد.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که بنا داریم پاسخ تهدیدات غرب را با تهدید بدهیم، خاطرنشان کرد: برای اجرایی کردن این راهبرد از ظرفیت مجلس و مجامع بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

الهیان در ادامه با بیان این مطلب که درگزارش یوپی‌آر 223 محور نقض حقوق بشر در آمریکا در سازمان ملل ثبت شده است، افزود: بر اساس گزارش یکی از سازمان‌های آمریکایی که در سال 1996 منتشر شد آمریکا به طور متوسط سالانه 55 میلیارد دلار صرف تولید و نگهداری تسلیحات هسته‌یی می‌کند که این رقم 10 برابر بودجه سازمان ملل است.

به دلیل آزمایشات و نگهداری مواد هسته‌یی در آمریکا آب‌های زیرزمینی این کشور آلوده است و 100 هزار کارگر تسلیحاتی آمریکا و سایر کارگران این کشور از امراض سختی نظیر انواع سرطان‌ها رنج می‌برند. سوال اینجاست که آمریکا چرا با وجود وعده‌هایی که برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی می‌دهد به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل نمی‌کند. قدرت تخریبی مجموعه تسلیحات هسته‌یی آمریکا بیش از یک میلیون برابر انفجاری است که در هیروشیما اتفاق افتاد.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس تاکید کرد: کشورهای عضو طبق کنوانسیون بین‌المللی خلع سلاح باید تولید سلاح‌های هسته‌یی خود را متوقف کنند، در غیر این صورت شورای امنیت سازمان ملل باید این کشورها از جمله آمریکا را محکوم کند چون برخلاف تعهداتش عمل کرده است.

وی تصریح کرد: 118 هزار پرونده در خصوص قربانیان سلاح‌ شیمیایی داریم که این سلاح‌ها از سوی 120 شرکت غربی در اختیار عراق قرار گرفت. تعداد زیادی از مردم ایران و عراق به مواد شیمیایی آلوده شده‌اند که آسیب‌های آن تا سه نسل ادامه خواهد یافت. مطالبه مجلس از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه این است که این پرونده‌ها را در مجامع بین‌المللی دنبال کنند.

الهیان با اشاره به انتخاب فلاحت‌پیشه به عنوان مسوول پیگیری این موضوع از سوی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به سهم خود پیگیر مردمی است که سال‌هاست که از آثار مواد شیمیایی بر جای مانده از دوران جنگ تحمیلی رنج می‌برند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رایزنی‌های گروهک منافقین با مقامات کنگره آمریکا گفت: گروهک منافقین در تلاش است با مقامات کنگره آمریکا دیدار کرده و نام خود را از لیست سیاه این کشور خارج کنند و ممکن است این اتفاق به زودی بیفتد. آمریکایی‌ها صراحتا از ترور مقامات سیاسی و دانشمندان هسته‌یی ایران سخن گفتند. پنتاگون نیز در سال گذشته در نامه‌ای سری مجوز حمله به ایران را صادر کرده است، اتهام ترور سفیرعربستان از سوی ایران در کنار مسائل فوق‌الاشاره نشان می‌دهد که آمریکا از همه ابعاد درصدد تحت فشار قرار دادن و تهدید ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با رسانه‌ها با اشاره به دلیل لغو سفرش به برزیل گفت: لابی صهیونیست و متظاهران به دفاع از حقوق بشر از جمله شیرین عبادی در برزیل تمام تلاش خود را علیه ایران به کار گرفتند تا تعامل و ارتباط خوب ایران با برزیل به سردی گراید . خانم روسف رییس‌جمهور برزیل درباره پرونده حقوقی سکینه محمدی به دلیل انتقال اطلاعات نادرست به ایشان واکنش نشان داد و سخنانی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. در نامه‌ای که به ایشان نوشتیم درباره شرایط حقوق بشر در ایران توضیح دادیم و ایشان گفت، برزیل درباره حقوق بشر، موضع تبعیض‌آمیزی علیه ایران ندارد.

الهیان با اشاره به نقش کشورهای همسو با ایران در صدور قطعنامه‌های ضد ایرانی گفت: بین کشورهای اسلامی و کشورهای تازه انقلاب کرده دلایلی وجود دارد که منجر به صدور رای علیه جمهوری اسلامی ایران شد؛ این کشورها به دلیل تحت فشار قرار داشتن از سوی غرب و آمریکا و به دلیل حفظ منافع و مصالح‌شان وارد معامله شده و در صدور قطعنامه‌های ضد ایرانی نقش داشتند، ترس از مطرح شدن حقوق بشر در این کشورها نیز شاید یکی دیگر از دلایلی باشد که دستگاه دیپلماسی ایران باید رایزنی‌های جدی‌تری با این کشورها داشته باشد.

کد خبر 152571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز