گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که با وجود نزول 44 میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در 6 ماه گذشته ارزش فرابورس تغییری نکرده و موج نزول شاخص‌های بورس تاثیر چندانی روی معاملات فرابورس نداشته است.

بورس

 

به گزارش همشهری، ارزش بورس تهران در طول 6 ماه گذشته نزدیک به 44 میلیارد دلار کاهش یافته است ضمن اینکه به‌دلیل سونامی نزول قیمت‌ها در 10 روز گذشته بیش از 5 میلیارد دلار ظرف این مدت از ارزش روز بازار سهام کاسته شده است، اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد، با وجود کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌ها در بورس، معاملات سهام در فرابورس چندان دچار کاهش نشده است، به‌طوری‌که ارزش فرابورس ایران که در طول ماه‌های گذشته 22 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد در حال حاضر نیز به همین میزان است و فقط بخشی از ارزش سهام پتروشیمی پردیس که ظرف چند هفته گذشته از فرابورس به بورس منتقل شد از میزان ارزش کل فرابورس کاست. اخبار تازه همچنین حکایت از آن دارد که شرکت‌های جدیدی در صف ورود به فرابورس هستند و ظرف روز‌های آینده وارد این بازار تازه تاسیس خواهند شد.

شرکت‌های جدید در راه هستند

مهدی علم‌الهدی مدیر پذیرش فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری از ورود چند شرکت جدید به فرابورس خبر داد و گفت: نماد شرکت‌های پتروشیمی داراب، فسا، جهرم و همچنین بیمه ما در بازار پایه فرابورس درج شدند.

وی افزود: با توجه به درج شرکت بازرسی و صنعتی ایران با سرمایه 150میلیارد ریال در بازار اول، 3 شرکت پتروشیمی داراب، فسا و جهرم که مجموع سرمایه آنها بالغ بر هزار و 970 میلیارد ریال است هم در بازار پایه درج شدند.

وی توضیح داد: سرمایه 3شرکت پتروشیمی داراب، فسا و جهرم هر کدام 700، 623 و 642 میلیارد ریال است و در گروه محصولات شیمیایی فعالیت می‌کنند.

علم‌الهدی تاکید کرد: همچنین شرکت بیمه ما با سرمایه 400میلیارد ریال به‌عنوان بیست و چهارمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.

به گفته وی شرکت بازرسی و صنعتی ایران در زمینه مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی فعالیت می‌کند.

بانک شهر تا پایان زمستان در فرابورس

مدیر پذیرش فرابورس ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که سهام بانک شهر تا چه تاریخی وارد فرابورس خواهد شد گفت: مراحل آماده‌سازی‌ سهام و ثبت سهامداران بانک شهر در حال انجام است و این بانک در زمستان امسال وارد فرابورس خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه بانک شهر400 میلیارد تومان است تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک شهر 90 هزار سهامدار دارد، در حال حاضر مراحل ثبت اسامی این سهامداران در حال انجام است و پس از پایان ثبت اسامی سهامداران، بانک شهر آماده عرضه در فرابورس است.

علم‌الهدی همچنین از پذیرش سهام پتروشیمی مارون در فرابورس خبر داد و گفت: شرکت داتک نیز برای عضویت در فرابوس درخواست داده است.

ارزش فرابورس

همچنین حسن محمدتبار مدیر نظارت بر بازار فرابورس در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ارزش فرابورس چه میزان است گفت: ارزش فرابورس در حال حاضر 22 هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه ارزش این بازار در روز‌های گذشته به 25 هزار میلیارد تومان رسیده بود اما به‌دلیل انتقال سهام پتروشیمی پردیس از فرابورس به بورس از ارزش فرابورس کاسته شد.

وی با بیان اینکه ارزش شرکت پتروشیمی پردیس 2 هزارو 700 میلیارد تومان بود افزود: با انتقال سهام این شرکت به بورس 2 هزارو 700 میلیارد تومان از ارزش فرابورس به‌دلیل این انتقال کاسته شد.

او در پاسخ به این پرسش که موج نزول قیمت‌ها در بورس روی فرابورس نیز تاثیر داشته است، گفت: اندازه‌گیری این موضوع مشکل است ضمن اینکه هنوز شاخصی برای فرابورس ایران طراحی نشده است، بنابر این به درستی این موضوع را نمی‌توان برآورد کرد اما به‌نظر می‌رسد روند نزولی بورس تهران تاثیر چندانی روی فرابورس نداشته و ارزش روزانه معاملات همچنان به روال سابق است، ضمن اینکه از ارزش فرابورس نیز چندان کاسته نشده است.

وی درباره اینکه چه زمانی یک شاخص مستقل برای فرابورس نمایش داده خواهد شد، گفت: در حال حاضر تعداد شرکت‌های فرابورس به حدنصاب نرسیده ضمن اینکه شرکت همراه اول بخش زیادی از ارزش فرابورس را تشکیل می‌دهد، بنابراین درصورتی‌که شاخصی برای فرابورس طراحی شود وزن همراه اول روی شاخص بورس بیشتر از سایر شرکت‌ها می‌شود، بنابراین ما منتظریم تا تعداد شرکت‌ها و شرایط بازار برای طراحی شاخص به استاندارد‌های مشخص نزدیک شود.

کد خبر 152478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز