همشهری آنلاین: شهیدالعلم، عکاس برجسته بنگلادشی در کنار هنرمندان شاخص عکاس ایرانی، دومین دوره جایزه شید - جایزه مستقل عکاسی مستند اجتماعی- را داوری می‌کند.

عکاسی

به گزارش همشهری آنلاین، دومین جایزه عکس شید با دبیری پیمان هوشمندزاده هفته اول دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود و ترکیب هیات داوران این فستیوال متشکل از عکاسان شناخته شده و بین‌المللی است.

شهیدالعلم که در سال 1955 در داکا به دنیا آمده است، فارغ‌التحصیل دکترای فلسفه از دانشگاه لندن است.

او از سال 1980 عکاسی را آغاز کرده و در سال 1998 مدرسه پاتشالا (موسسه آموزشی عکاسی جنوب شرق آسیا) را بنیان نهاد؛ مؤسسه‌ای که در دهه اول فعالیتش چهار برنده جوپ سوارت مستر کلاس را تربیت کرد.

شهیدالعلم همچنین فستیوال آسیایی چوبی‌ملا (Chobi Mela) را مدیریت می‌کند.

شهیدالعلم که پیش از این در جایزه عکس کاوه گلستان نیز آثار عکاسان ایرانی را داوری کرده است، داور بسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی دنیا از جمله ورلدپرس فوتو (World Press Photo) بزرگترین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان است.

او همچنین اولین عکاس آسیایی است که جایزه معتبر مادرجونز (Mother Jones Award) را برای عکاسی مستند به دست آورده است.

در دومین دوره جایزه شید همراه با شهیدالعلم، چهار عکاس شناخته شده و مطرح ایرانی داوری خواهند کرد.

منوچهر دقتی، کاوه کاظمی، محسن راستانی و حسین فاطمی عکاسان ایرانی هستند که همراه با دکتر شهید‌العلم مجموعه عکس‌های مستند اجتماعی عکاسان ایرانی را مورد بررسی قرار خواهند داد.

منوچهر دقتی متولد سال ۱۳۳۳ در ارومیه، یکی از مطرح ترین عکاسان ایرانی در دنیا و ادیتور عکس منطقه خاورمیانه خبرگزاری آسوشیتدپرس است.

او در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۹۶ میلادی نیز به عنوان مدیر بخش عکس AFP در امریکای مرکزی ، قاهره و ... فعالیت ‌کرده است.

منوچهر دقتی بعد از سقوط طالبان با همراهی رضا دقتی مؤسسه آموزشی فتوژورنالیسم آینه را در افغانستان بنیاد نهاد.

کاوه کاظمی فتوژورنالیست برجسته ایرانی متولد سال ۱۳۳۱ در تهران و فارغ التحصیل عکاسی از انگلستان است.

کاظمی یکی از برجسته ترین عکاسانی بود که توانست انقلاب سال ۱۳۵۷ را به تصویر بکشد. در کارنامه کاوه کاظمی سابقه همکاری با رسانه های بین‌المللی دنیا دیده می‌شود و عکس‌هایش در روزنامه‌ها و مجلات معتبری مانند تایم، نیوزویک، نیویورک تایمز، اشترن، اشپیگل، پاریسماچ و ... منتشر شده است.

محسن راستانی متولد سال 1337 خرمشهر و فارغ‌التحصیل عکاسی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و به عنوان عکاس و مدرس رشته عکاسی فعالیت دارد.

او که عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران است، پروژه‌های مختلفی از جمله جنگ ایران وعراق، آلمان، کیش، بیروت لبنان، لهستان، خانواده ایرانی، بوسنی و هرزگوین، ارمنستان و ... را در کارنامه فعالیت عکاسی‌اش دارد.

حسین فاطمی متولد سال 1359 در اردبیل و عکاس آژانس پانوس است. فاطمی جوایز معتبری چون مدال طلای آساهی شیمبون (2005 و 2006)، مدال طلای جایزه فتوژورنالیسم چین (2011) و مدال برنز همین فستیوال (2007 و 2009)، مدال نقره انجمن دلاویر (2006)، مدال طلا و دیپلم افتخار انجمن عکاسان آمریکا و... را کسب کرده است و از سال 2008 با زندگی و کار در کشور افغانستان روی یک پروژه بلند‌مدت عکاسی در مورد این کشور اشغال‌شده فعالیت می‌کند.

جزییات مربوط به دومین دوره جایزه شید در سایت ویژه این جشنواره به آدرس www.sheedaward.com در دسترس است.

 

کد خبر 151859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز