شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک ماه بعد از انتخابات مجلس مؤسسان تونس که به پیروزی حزب اسلامگرای نهضت انجامید، ترکیب نهایی تقسیم قدرت در این کشور مشخص شد.

تونس انتخابات

به گزارش شبکه خبری الجزیره، براساس توافق به دست آمده، پست‌های ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست مجلس مؤسسان میان 3 حزب برنده انتخابات تقسیم شده ‌است.

براساس نتایج انتخابات مجلس مؤسسان که ماه گذشته برگزار شد، حزب اسلامگرای نهضت اکثریت آرا را به دست آورد. بعد از آن، احزاب سکولار کنگره برای جمهوری و تکتل در ردیف‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

نتیجه انتخابات اخیر تونس، نخستین پیروزی بزرگ انتخاباتی اسلامگرایان را در کشورهایی رقم زد که در یک سال گذشته شاهد انقلاب‌های مردمی بوده‌اند.

تونس نخستین کشوری بود که در آن انقلاب مردمی علیه نظام دیکتاتوری روی داد. سال گذشته اعتراض مرگبار یک جوان تونسی که به خاطر فقر و بیکاری خودش را آتش زد و کشت، شعله انقلاب‌ مردمی در این کشور و چندین کشور عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را روشن کرد. این شعله هنوز خاموش نشده و در کشورهایی چون یمن و بحرین در جریان است.

براساس توافقی که شنبه در تونس اعلام شد، پست نخست‌وزیری به دبیرکل حزب نهضت رسید و ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس مؤسسان که سمت‌های بدون قدرت اجرایی هستند میان رهبران دو حزب دیگر تقسیم شد. به این ترتیب حمدی جبرئیل نخست‌وزیر دولت موقت تونس خواهد بود.

راشد غنوشی رهبر حزب نهضت همانطور که وعده داده‌بود هیچ سمتی به‌عهده نگرفته‌است. بعضی تحلیلگران تونس می‌گویند احتمالا او خود را برای انتخابات سال آینده آماده می‌کند.

کد خبر 151578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز