همشهری آنلاین: دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، نامه‌ای از سوی المعلم دریافت کرده که طی آن وزارت خارجه سوریه اصلاح طرح اخیر اتحادیه عرب را خواستار شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد، نامه‌ای از سوی ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه دریافت کرده که در آن المعلم از وی خواسته تا طرح‌ اخیر اتحادیه عرب درخصوص اوضاع سوریه را از لحاظ قانونی و ماموریت ناظران اعزامی این اتحادیه اصلاح کند.

 العربی همچنین اعلام کرد که این درخواست سوریه هم‌اکنون درحال بررسی است و به زودی پاسخ اتحادیه عرب به آن اعلام می‌شود.

 اتحادیه عرب پیش‌تراز سوریه خواسته بود تا هیاتی متشکل از 500 ناظر نظامی و غیرنظامی از سوی کشورهای عضو این اتحادیه به سوریه اعزام شوند تا از نزدیک شاهد حوادث این کشور باشند.

 دمشق نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که از اعزام این هیات سوری حمایت می‌کند و هرگاه به سوریه بروند از آن‌ها استقبال می‌شود.

 از سوی دیگر، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که شک دارد سوریه به طرح اتحادیه عرب پاسخ مثبت دهد.

 وی همچنین تاکید کرد: در خصوص سوریه ما نیازمند تحریم‌های بیشتر علیه دمشق هستیم. پاریس با دخالت یک‌جانبه در سوریه مخالف است و هر نوع دخالت دراین کشور باید با اجازه‌ سازمان ملل باشد.

 وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش منتظر پاسخ دولت سوریه به طرح اتحادیه عرب می‌ماند اما آنکارا از تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه دمشق حمایت می‌کند.

 از سوی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل نیز طرحی را از سوی برخی کشورهای اروپایی وعربی برای اعمال فشار علیه سوریه دریافت کرد که در آن تنظیم‌کنندگان این طرح از سازمان ملل خواسته‌اند تا دولت سوریه را محکوم به نقض حقوق بشر کنند.

 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی گفت که بروز جنگ داخلی در سوریه یک امر دور از ذهن نیست و احتمال دارد در این کشور جنگ داخلی صورت گیرد.

 از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه با مخالفان سوریه در لندن دیدار خواهد کرد و در این دیدار نمایندگانی از "شواری ملی سوریه" و "کمیته هماهنگی برای تغییر دموکراتیک در سوریه" حضور خواهند داشت.

 وی همچنین اعلام کرد که لندن از چند ماه پیش به شکل مداوم و منظم با شخصیت‌های مخالف سوری ارتباط داشته و قصد دارد روابط خود را با گروها‌ی مخالف در سوریه گسترش دهد.

 بنا به گفته منابع دیپلماتیک انگلیسی، مخالفان سوریه همچنین با مسئولان عالی‌رتبه‌ای از دفتر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز دیدار خواهند کرد.

 بنا به گفته این منابع، ویلیام هیگ، سفیر سابق انگلیس در لبنان را نیز مسئول ارتباط با مخالفان سوریه در خارج از انگلیس کرده است.

 فرانسه نیز تلاش‌ها علیه سوریه را افزایش داده و در مقر وزرات امور خارجه این کشور هیات‌های دیپلماتیکی از آمریکا، انگلیس،‌ آلمان، ترکیه، فرانسه و برخی از کشورهای عربی حضور دارند و برای هماهنگی فشارها علیه سوریه در حال مذاکره هستند.

 در همین حال ولادیمر پوتین، نخست‌وزیر روسیه از جامعه جهانی خواست تا در خصوص مسائل سوریه محتاطانه‌تر عمل کنند.

 وی همچنین نسبت به هرگونه دخالت نظامی در سوریه هشدار داد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که اقدامات شورای امنیت علیه سوریه زمانی که بتواند به کاهش ناآرامی‌ها در این کشور بینجامد، متوقف خواهد شد.

کد خبر 151533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز