مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام این خبر که گرمخانه بانوان به زودی در شهر تهران احداث می‌شود، گفت: تا پایان سال آینده در تمامی مناطق شهر تهران گرمخانه‌هایی با ظرفیت حداکثری 100 نفره ایجاد می‌شود

گرمخانه

رضا جاگیری ضمن توصیف وضعیت گرمخانه‌های موجود در شهر تهران و با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان، تجهیز و افزایش آنها و اشاره به اینکه هم اکنون در شهر تهران دو گرمخانه با ظرفیت 800 نفر به طور مستمر فعالیت دارد، اظهار کرد: در شرایط بحرانی و برودت هوا ظرفیت این گرمخانه‌ها حتی به هزار و 400 نفر هم می‌رسد .

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان ظرف سه هفته آینده در پنج پهنه از شهر تهران گرمخانه‌های اضطراری احداث می‌شود و هم اکنون در این خصوص فضاسازی‌های لازم در مناطق در حال انجام است .

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین در نظر داریم گرمخانه‌ای مخصوص بانوان احداث کنیم که در این زمینه در حال حاضر سه نقطه در نظر گرفته شده است .

جاگیری در ادامه از راه اندازی گرمخانه‌های کوچک با ظرفیت حداکثر صد نفر در تمام مناطق شهر تهران خبر داد و افزود : با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم تا پایان سال آینده هر کدام از مناطق شهر تهران دارای گرمخانه کوچکی با ظرفیت حداقلی 60 وحداکثری 100 نفره باشد که توسط متولیان مردمی و هیات امنای مردمی اداره شود، تا در این راستا مشارکت مردمی برای توانمند سازی بی خانمان ها افزایش یابد.

وی اضافه کرد: هم اکنون برنامه این طرح در حال تدوین است و امیدواریم هر چه سریع تر در کمیسیون اجتماعی شهرداری تهران به تصویب برسد.

به گزارش تهران سما، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مشکلات افراد بی خانمان به بحث بیمه این افراد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ سازمان بیمه گری بیمه این افراد بی خانمان را تقبل نمی‌کند چرا که بنا بر قانون شخص باید دارای کارت هویت برای بیمه شدن باشد که این افراد اغلب کارت ملی و شناسنامه ندارند .

وی ادامه داد: البته در این خصوص ما اعلام آمادگی کردیم تا هزینه بیمه این افراد را پرداخت کنیم اما سازمان های بیمه گر مطابق با دستورالعمل‌ها این اقدام را به انجام نمی‌رسانند . در این زمینه لازم است نگاه دستورالعملی به نگاه حل مشکل تبدیل شود و رویکردها به نحوی تبیین شود تا مشکل این افراد برطرف شود .

جاگیری در ادامه با بیان اینکه فرایند ارائه خدمات به بی خانمانان در کشور به خوبی دیده نشده، به وجود ستاد ساماندهای بی خانمان ها در استان تهران اشاره کرد که در واقع 12 نهاد و سازمان عضو آن هستند اما توسط این نهادها هیچ اقدامی از فبیل ارائه آموزش‌های لازم و خدمات مناسب برای توانمند سازی این افراد به انجام نمی‌رسد، گفت: قطعا اگر این اقدامات توسط ستاد ساماندهی بی خانمان‌ها به انجام رسد، بیش از 50 درصد از این افراد بی خانمان از گردونه بی خانمانی خارج می‌شوند.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید اینکه وظیفه شهرداری تهران اسکان بی خانمان‌ها در گرمخانه‌ها است تا این افراد دچار آسیب‌های جدی از نظر حیات و سلامت نشوند و توانمند سازی آنها جزء مسئولیت‌های شهرداری محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: هر چند شهرداری تهران در خصوص بازتوانی این افراد حضوری فعال داشته و هم اکنون تیم‌های مددکاری فعال هستند و پس از مصاحبه با این افراد برایشان پرونده تشکیل داده وتمام اطلاعاتشان را ثبت می‌کند، و پزشکان نیز در این مجموعه با معاینه این افراد داروهای لازم را به آنان تجویز می‌کنند، اما این اقدامات برای خود ما راضی کننده نیست چرا که هدف اصلی ما توانمند سازی این افراد است.

جاگیری در ادامه با بیان اینکه توانمند سازی این افراد با همکاری دیگر نهادها از قبیل سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، وزارت کار وامور اجتماعی و سازمان فنی حرفه‌ای می‌تواند به نحو صحیح به انجام رسد، عنوان کرد: با همکاری نهاد های مربوطه این شهروندان از حقوق شهروندی به نحو مناسب برخوردار خواهند شد که در این راستا مشارکت مردمی نیز تاثیر گذار است.

وی افزود: ما در تلاشیم طرحی تهیه کنیم تا توسط آن، مشارکت مردمی برای توانمند سازی افراد بی خانمان در شهر تهران افزایش یابد.

کد خبر 151515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز