گروه شهری: ظرف 3 هفته آینده در 5 پهنه از شهر تهران گرمخانه‌های اضطراری احداث می‌شود و هم‌اکنون در این خصوص فضاسازی‌های لازم در مناطق در حال انجام است.

گرمخانه

این در حالی است که آمارهای رسیده از سوی مسئولان نشان می‌دهد در روزهای گذشته به‌ویژه با کاهش چنددرجه‌ای دمای هوا، گرمخانه‌های شهرداری تهران هر شب به حدود دو هزار بی‌خانمان پناه داده است.سرمای پاییز امسال موجب شده تا مدیریت شهری با جدیت بیشتری به احداث گرمخانه‌ها در گوشه و کنار شهر بپردازد.

در همین ارتباط رضا جاگیری، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان مطلب فوق به سما گفت: در حال حاضر دو گرمخانه با ظرفیت 800 نفر به‌طور مستمر به فعالیت می‌پردازند که در شرایط بحرانی و برودت هوا ظرفیت این گرمخانه‌ها حتی به هزار و 400نفر هم می‌رسد.

وی در ادامه افزود: همچنین درنظر داریم گرمخانه‌ای مخصوص بانوان احداث کنیم که در این زمینه در حال حاضر 3 نقطه درنظر گرفته شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی گرمخانه‌های کوچک در محله‌های تهران خبر داد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم تا پایان سال آینده هر کدام از مناطق شهر تهران دارای گرمخانه کوچکی با ظرفیت حداقل 60 و حداکثر 100 نفره باشد که توسط متولیان و هیات امنای مردمی اداره شود تا در این راستا مشارکت مردمی برای توانمند‌سازی‌ بی‌خانمان‌ها افزایش یابد.

از دیگر مشکلات قابل اشاره افراد بی‌خانمان این است که این قشر از جامعه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط با این مسئله خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ سازمان بیمه‌گری، بیمه این افراد بی‌خانمان را تقبل نمی‌کند؛ چرا که بنا بر قانون شخص باید دارای کارت هویت برای بیمه شدن باشد که این افراد اغلب کارت ملی و شناسنامه ندارند.

او در ادامه تصریح کرد: البته در این خصوص ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا هزینه بیمه این افراد را پرداخت کنیم اما سازمان‌های بیمه‌گر مطابق با دستورالعمل‌ها این اقدام را به‌انجام نمی‌رسانند. در این زمینه لازم است نگاه دستورالعملی به نگاه حل مشکل تبدیل شود و رویکردها به‌نحوی تبیین شود تا مشکل این افراد برطرف شود.

پذیرش‌ شدگان تکراری

اما مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه هرساله تعدادی از افراد در شهر تهران به‌عنواندرراه ماندگان به گرمخانه‌ها هدایت و به‌صورت موقت اسکان داده می‌شوند، درباره وضع گرمخانه‌های شهر تهران گفت: مدیریت شهری پایتخت به این نتیجه رسیده که این افراد الزاما افراد معتاد، خیابان‌گرد و بیمار نبوده و ممکن است برخی از آنها کسانی باشند که بنا به دلایلی به‌طور موقت به تهران سفر کرده‌اند و شب‌ها جایی برای خوابیدن و استراحت ندارند؛ به همین دلیل باید با حفظ‌شأن آنها، مکانی شایسته و مطمئن به‌عنوان محل‌های اسکان موقت یا گرمخانه برای آنها مهیا کرد.

این عضو شورای شهر تهران به وظایف نهادهایی همچون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شاید فلسفه تاسیس وزارت رفاه فراموش شده است اما اینکه چرا نهادهای دیگر برای ساماندهی بی‌خانمان‌ها در وضعیت‌های اضطراری وارد عمل نمی‌شوند برای ما هم پوشیده است.

همچنین حسین زارع صفت، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به دست تنها بودن شهرداری تهران در زمینه ساماندهی و رسیدگی به وضعیت بی‌خانمان‌های شهری به شهرنوشت گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد 35درصد از پذیرش شدگان در مراکز نگهداری موقت شهرداری تکراری هستند که این امر نشان‌دهنده این مطلب است که دیگر دستگاه‌ها آنها را جذب نکرده‌اند.

وی دیگر دستگاه‌ها از جمله کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را نیز در این زمینه مکلف دانست و گفت: این ارگان‌ها نیز برای رسیدگی به وضعیت بی‌خانمانان وظایفی را عهده‌دار هستند تا از برگشت افراد آسیب دیده اجتماعی به کالبد شهری ممانعت به عمل آید.

زارع صفت تصریح کرد: درصورت مداخله بموقع دستگاه‌های مذکور و مسئول در این حوزه، افراد آسیب‌دیده اجتماعی از حوزه هدف شهرداری خارج خواهند شد، اما در این زمینه شهرداری تهران دست‌تنها بوده و به‌صورت مستمر خدماتی را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.

کد خبر 152486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز