گروه شهری: از ابتدای امسال تا‌کنون نزدیک به 8 هزار نفر در گرمخانه‌های تهران ساماندهی و ترخیص شده‌اند و در حال حاضر، 950 نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

رضا جاگیری، معاون اجرایی سازمان رفاه و خدمات شهروندی شهرداری تهران ضمن بیان این مطلب گفت: در حال حاضر افزایش گرمخانه‌ها تحت عنوان توسعه مراکز نگهداری با توجه به حجم بالای تقاضا در دستور کار سازمان است اما امکان احداث این گرمخانه‌ها در تمام مناطق تهران وجود ندارد.

درحال حاضر یک گرمخانه مخصوص بانوان در اسلامشهر و 3 گرمخانه مخصوص آقایان در مناطق جنوب و شرق تهران فعالیت دارد که به گفته جاگیری با توافقات صورت گرفته با شهرداران مناطق،  در 2 منطقه 21 و 9 نیز این گرمخانه‌ها در حال احداث است.

جاگیری در ادامه درباره اهمیت وجود گرمخانه‌ها گفت: اهمیت وجود گرمخانه‌ها مشخصا در دسته‌های مختلفی قابل طرح است.

یکی با توجه به اینکه تعدادی از شهروندان از شهرستان‌ها و روستاها به تهران می‌آیند و به‌علت نداشتن بودجه کافی توانایی اسکان یافتن در هتل‌ها را ندارند و ما به آنها در راه‌ماندگان می‌گوییم و در این گرمخانه‌ها اسکان می‌یابند تا درنهایت بلیت برای آنها تهیه شود و به شهر و روستای خود بازگردند.

دوم برای آسیب‌دیدگان یا بی‌سرپناهان و کارتن‌خواب‌ها یا کسانی که هویت خود را نمی‌شناسند یا دچار بیماری هستند و شب‌ها در پارک‌ها و خیابان به سر می‌برند که سلامتشان در معرض خطر است و توسط تیم‌های مشخصی جمع‌آوری و به گرمخانه‌ها آورده می‌شوند.

در این میان کودکان نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته به بهزیستی تحویل داده می‌شوند. به گفته جاگیری، 50درصد بی‌خانمان‌های جمع‌آوری‌شده از ابتدای سال تا‌کنون را متکدیان و 50 درصد دیگر را کارتن‌خواب‌ها و در راه ماندگان تشکیل می‌دهند.

وی درباره خدماتی که در مراکز گرمخانه شهرداری تهران ارائه می‌شود نیز گفت: خدماتی که تحت عنوان ساماندهی و اسکان موقت در این مراکز صورت می‌گیرد به این  شرح است که در وهله اول افرادی که به این مراکز آورده می‌شوند

استحمام شده و لباس به آنها داده می‌شود و تغذیه می‌شوند و بعد پزشک مقیم گرمخانه آنها را معاینه  می‌کند  و برایشان پرونده‌ای تشکیل می‌دهد که درصورت بیماری نیز کار آنها در مراکز درمانی پیگیری می‌شود.

بعد ما بحث مددکاری اجتماعی را داریم و اطلاعاتی را از افراد کسب می‌کنیم که بتوان روی آنها مطالعه و درصورت امکان خانواده افراد را پیدا و آنها را توجیه کرد و در نهایت آنها را به خانواده بازگرداند.

کد خبر 100529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز