امروز ـ چهارشنبه ـ متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از طرف آمریکا و عربستان در محکومیت اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در مورد تبعات ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد اتهام ترور سفیر عربستان به مجمع عمومی این سازمان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز ـ چهارشنبه ـ متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از طرف آمریکا و عربستان در محکومیت اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شد.

در پاسخ به این اقدام، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزدسازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به رییس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان و کلیه نمایندگی‌های مقیم نیویورک نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد.

وی ارایه پیش‌نویس قطعنامه در خصوص طراحی و اقدام به ترور سفیر عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل را در نوع خود بی‌سابقه و آن را بدعتی خطرناک، غیرقابل قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان دانست.

سفیر و نماینده دایم کشورمان در این نامه تاکید کرد: آمریکا با ارایه پیش‌نویس قطعنامه‌ا‌ی که صرفا بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست‌های کوتاه‌بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد.

خزاعی تصریح کرد: رویه مجمع عمومی سازمان ملل در طول حیات خود این‌گونه نبوده که اجازه دهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر مبنای ادعاهای بی‌اساس ارایه شود و یا مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص هر مساله نامربوطی مورد توجه قرار بگیرد، مشابه آن‌چه که توسط آمریکا پیشنهاد شده است، در آینده این ارگان اصلی سازمان ملل متحد به جای این‌که مکانی برای ارتقاء انسجام و همبستگی دولت‌های عضو باشد، به محلی برای طرح ادعاهای بی‌اساس تبدیل شده و پیش‌نویس قطعنامه‌های بی‌شمار دیگری در رابطه با مسایل خصمانه دیگری مطرح خواهد شد؛ بنابراین باید از از بروز چنین اتفاقاتی جدا خودداری کرد.

سفیر و نماینده دایم کشورمان افزود: ارایه کنندگان پیش‌نویس قطعنامه مذکور تمامی هنجارها و رویه‌های سازمان ملل متحد را نادیده گرفته‌اند.

وی هشدار داد در صورت پیگیری چنین موضوعی بدون شک، نقش، توانمندی و اعتبار مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین ارگان سیاسی سازمان ملل متحد تضعیف خواهد شد.

وی این اقدام را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای توصیف کرد.

خزاعی با اشاره به نامه مورخ یازدهم اکتبر سال جاری میلادی خود (19 مهرماه سال جاری ) به مقامات سازمان ملل متحد، مجددا بر مخالفت کشورمان با هرگونه اقدامات تروریستی به هر شکل و نوع اعم از دولتی و غیردولتی آن تاکید کرد.

وی با اعلام پایبندی کشورمان به کنوانسیون 1973 از کشورهای ارایه کننده قطعنامه خواست که به تعهدات خود در قبال این کنوانسیون عمل نموده و به آن پایبند باشند.

سفیر و نماینده دایم کشورمان ضمن رد مجدد دخالت دولت و نهادهای وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران در طرح ادعایی علیه سفیر عربستان در واشنگتن تاکید کرد: تبلیغات گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همراه با ایراد اتهامات بی‌پایه حاکی از نیات مغرضانه و خصمانه علیه ملت ایران است.

وی افزود: این اتهامات از سوی دولتی متوجه ایران است که براساس مدارک محکمی که بخشی از آن‌ها به سازمان ملل نیز ارایه شده است، از بسیاری از اقدامات تروریستی علیه ملت و دولت ایران حمایت کرده است.

وی از رییس مجمع عمومی خواست تا نامه نمایندگی کشورمان به عنوان سند رسمی سازمان ملل ثبت شود.

 

کد خبر 151259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز