گروه ادب و هنر: مراسم آغازین نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته با تقدیر از 15 خادم نشر و 10 خادم کتابخوانی برگزار شد.

افتتاحیه نوزدهمین هفته کتاب

در این مراسم همچنین از 45 اثر شایسته تقدیر بیست‌وهشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد. در بین خادمان کتابخوانی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، حجت‌الاسلام سیدعبدالله فاطمی‌نیا، سیاوش جمادی، مهدی محقق، علی معلم دامغانی و علی‌اکبر ولایتی حضور داشتند. برای مولفان شایسته تقدیر 12 سکه و برای مترجمان 10 سکه درنظر گرفته شده بود. 15 خادم نشر عبارت بودند از: 1- ابوالقاسم علمی (انتشارات جاویدان) 2- علی‌اکبر صبایی (انتشارات صبایی) 3- سیدرضا یکرنگیان (انتشارات و کتابفروشی خجسته) 4- سیداحمد عربشاهی (انتشارات راه اندیشه) 5- محمد سینجابی جاسبی (انتشارات پیام عدالت) 6-‌ حجت‌الاسلام سیدمجتبی موسوی لاری (انتشارات معارف اسلامی در جهان) 7- سیدمحمدرضا محمودزاده حسینی (انتشارات و کتابفروشی قدس) 8- حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی دستور (انتشارات و کتابفروشی امامت‌) 9- فریدون طاعتی (انتشارات طاعتی) 10- محمدجواد محبت (انتشارات صبح روشن) 11- محمد دانشی (انتشارات و کتابفروشی طه)‌ 12- محمد جزینی (انتشارات کنکاش) 13- احمد عضدی (انتشارات عضدی) 14- غلام فتاحی (انتشارات بهروز) 15- حجت‌الاسلام الهی خراسانی و اصغر عباسپور (انتشارات آیدین).

دبیر جایزه کتاب سال در همین مراسم گفت: منتخبان این جایزه در دولت‌های نهم و دهم 370 عنوان است، درحالی‌که تعداد منتخبان دولت‌های قبل، مجموعا 869 عنوان بوده است. بر این اساس ما امیدواریم تا پایان دولت فعلی، تعداد منتخبان دولت نهم و دهم به تعداد آثار منتخب جایزه در دولت‌های قبل برسد. مجید حمیدزاده ادامه داد: 19 هزار و 843 عنوان کتاب در گردونه داوری بیست و هشتمین جایزه کتاب سال بودند که 261 اثر به مرحله پایانی راه یافت و از این میان 12 اثر برگزیده و 44 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. به گفته وی آثاری که امتیاز آن 90 تا 100 بوده عنوان برگزیده و آثاری که امتیاز آنها 80 تا 90 بوده عنوان شایسته تقدیر را کسب کرده‌اند.

سخنرانی، سخنرانی، سخنرانی

درحالی‌که پیش از این، حضور محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه هفته کتاب قطعی اعلام شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران اصلی افتتاحیه هفته کتاب بود. او گفت: همکاری دستگاه‌ها، وزارتخانه و نهادهای مشارکت‌کننده در ستاد هفته کتاب برای ترویج کتابخوانی در جامعه نباید به یک هفته محدود شود. سیدمحمد حسینی با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به دست‌اندرکاران و حاضران در مراسم افتتاحیه هفته کتاب گفت: آقای احمدی‌نژاد به‌دلیل فشردگی برنامه‌های سفر استانی اخیر به چهارمحال و بختیاری نتوانسته به مراسم بیاید. وی به انتخاب نجف به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2012 اشاره کرد و افزود: بسیاری از علمایی که در نجف رشد کرده‌اند، ایرانی بوده‌اند و این نشان می‌دهد که کشور ما تا چه حدی در پویایی جهان اسلام تأثیر گذاشته است، من اخیرا که به عربستان سفر کرده‌ بودم، وزیر فرهنگ این کشور به انتخاب مدینه منوره به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهانی اسلام در سال 2013 اشاره کرد و از ما می‌خواست که در اجرای برنامه‌های مربوط به این مناسبت همکاری داشته باشیم که ما هم اعلام آمادگی کردیم، چرا که دستمان در همه زمینه‌ها پر است و درهر حوزه‌ای که بخواهیم می‌توانیم استعدادهای درخشان خودمان را عرضه کنیم.

حسینی از نبود برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب مانند «هفت» و «نود» با موضوع کتاب گلایه کرد و گفت: بعضی‌ها ممکن است بگویند کتاب به اندازه سینما و ورزش جاذبه ندارد که به شکل این حوزه‌ها به آن پرداخته شود، درحالی‌که هنر رسانه در این است که فضایی ایجاد کند که در آن کتاب بیش از گذشته دارای اهمیت باشد.

علی‌اکبر ولایتی، محسن قرائتی و بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه هفته کتاب بودند. دری گفت: در حال حاضر ما در زمینه شمارگان کتاب، شرایط خوبی نداریم و با اینکه بیش‌از 65 هزار عنوان کتاب در سال 89 چاپ شده میانگین شمارگان کتاب در کشور 3000 نسخه است.

به گفته دری، امسال مجموعا 1400 برنامه در سطح استانی، ملی و فراملی تدارک دیده شده که در زمان مقرر خود اجرا می‌شود. ما یک بسته کامل درباره کتاب و کتابخوانی تدوین کرده‌ایم که شامل 50 محور از جمله محور اهدای کتاب، تبلیغ و معرفی کتاب‌های مناسب است.

کد خبر 151020

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز