گروه ادب و هنر: آیین پایانی بیستمین دوره هفته کتاب شامگاه شنبه در سالن پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در این مراسم، محمد‌اللهیاری دبیر این دوره هفته کتاب و رئیس اداره کتاب و کتابخوانی گفت: بیش از 70مجموعه، شامل وزارتخانه‌، سازمان‌های دولتی مردم نهاد و تشکل‌های صنفی نشر بیش از هزار نفر ساعت وقت کارشناسی صرف کردند تا هفته کتاب در منزل بیستم پربارتر از همیشه باشد.

این جمله‌ها البته تقریبا هر سال تکرار می‌شود. توضیح برنامه‌های مختلف و استناد به آمار که همیشه فقط و فقط سیر صعودی را نشان می‌دهد اما محسن پرویز، معاون فرهنگی پیش از بهمن درّی، طور دیگری به موضوع نگاه می‌کند. او به ایسنا می‌گوید: عملکرد ما در برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر در راستای معرفی ادبیات و نویسندگان ایران، به‌ویژه در بخش معاصر ضعیف‌تر از‌شان و جایگاه هنر مکتوب در کشور است.

اما البته هر طور که فکر کنیم، نقدهای تند و تیز محسن پرویز، هیچ‌گاه به دل نمی‌نشیند چرا که او پیش‌تر معاون فرهنگی بوده است و انگار هر چه که می‌گوید، اثبات نکات منفی بعد از او و نکات مثبت زمانه خود است. به‌ویژه آنکه پرویز و دری تا مرز دست‌به‌یقه شدن رسانه‌ای رفته‌اند و حساب‌شان پیش رسانه‌ها، روشن است. اما حالا نه از تاک، نشانی مانده است و نه از تاک‌نشان؛ نه پرویز بر صندلی این معاونت پرحاشیه تکیه زده است و نه دری. علی اسماعیلی سکان این کشتی را در دست گرفته و باز هم براساس آمار، همه‌‌چیز خوب و خوش است!

اللهیاری در مراسم پایان هفته کتاب ادامه داد: اجرای 50هزار نمایشگاه در 50هزار مدرسه با هدف پیوند سه عنصر مدرسه، کتاب و خانواده این نوید را به ما داد تا بتوانیم سبک زندگی را با کتاب از کودکی تا بالندگی تغییر دهیم.

سبک زندگی همان چیزی است که حالا هر کسی در هر حوزه‌ای که باشد، گریزی به آن می‌زند تا نشان دهد کارش را درست انجام می‌دهد. برخوردی به‌غایت سطحی، موقتی و هیجان‌زده با موضوعی که نیازمند عزمی عمیق و جدی است؛ عزمی که در طول سالیان می‌تواند در لایه‌های زیرین زندگی خانواده‌های ایرانی نفوذ کرده و به‌مرور شیوه نشست و برخاست‌شان را تغییر دهد. بگذریم...

دبیر دوره بیستم، تأکید کرد که آیین‌نامه‌ها به‌روز می‌شوند و اظهار امیدواری کرد: با به‌روزرسانی و اصلاح آیین‌نامه هفته کتاب و استمرار فعالیت‌های این هفته در قالب دبیرخانه دائمی و چارت اداری، برخورداری از سایت اطلاع‌رسانی مناسب و از همه مهم‌تر افزایش کمیت و کیفیت همکاری دستگاه‌های مختلف در سراسر کشور شاهد ترویج کتابخوانی در جامعه باشیم.

حرف‌های آقای وزیر

سیدمحمد حسینی در این مراسم، متواضعانه وارد شد: هیچ‌گاه ادعا نکردیم که با برگزاری نمایشگاه کتاب و هفته کتاب، مشکلات چاپ و نشر کشور حل می‌شود، اما برپایی چنین برنامه‌هایی فرصت‌های مغتنمی است که در جامعه شوق و شور کتابخوانی و مطالعه مفید ایجاد می‌کند، چراکه کتاب بیشتر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

به‌نظر می‌رسد آقای وزیر فرهنگ آرام آرام با مشکلات واقعی‌تر و تلخ دنیای کتاب و نشر آشنا می‌شود؛ به‌ویژه آنکه مراسم نهایی هفته کتاب، تنها چند روز بعد از نشست وزیر و تشکل‌های نشر برگزار شد و سیدمحمد حسینی، هنوز در تب و تاب حرف‌های دردناک فعالان این عرصه به‌نظر می‌رسید. او گفت: چند شب پیش، نشستی با حضور تشکل‌‌های نشر داشتیم و من فکر می‌کردم در این جلسه، تعارف و تجلیل وجود دارد، اما مشاهده کردم که بحث‌هایی بسیار جدی در آن جلسه مطرح شد و البته همه بحث‌ها را دسته‌بندی‌ شده، فردای آن روز خدمت رئیس‌جمهور مطرح کردم و ایشان هم قول همکاری دادند.

حسینی گفت: این روزها به جای نقد کردن کارها که راه به جایی نمی‌برد، باید راهکار ارائه دهیم و ما هم از پیشنهادهای خوب در این زمینه استقبال می‌کنیم. معتقدم در بحث کتاب باید کمتر به‌دنبال مقصر بود و بیشتر به‌دنبال گره‌گشایی و پیش‌برندگی باشیم. ما از دانشگاه‌ها بیشتر از اینها در بحث کتابخوانی مفید توقع داشتیم، درست است که دوستان جهاد دانشگاهی در برگزاری هفته کتاب در بخش دانشگاهی تلاش کردند، اما دانشگاه به‌دلیل جایگاه والایی که دارد انتظار می‌رود که بیشتر پای کار باشد.

حرف‌های آقای معاون

علی اسماعیلی هم شروع حرف‌هایش را خوب انتخاب کرده بود: برپایی مراسم اختتامیه برای کتاب معنا ندارد. این مراسم آغازی برای هرچه بیشتر و بهتر کار کردن در حوزه کتاب به شمار می‌رود. هفته کتاب سرآغازی برای انس بیشتر مردم به کتابخوانی و توسعه فرهنگ و نهضت مطالعه مفید به زندگی آنها به شمار می‌آید. سرپرست معاونت فرهنگی که به‌نظر می‌رسد با استفاده هوشمندانه از سیستم خبررسانی و فعالیت‌هایی که خوب به چشم می‌آیند، پایش را درست جای پای بهمن دری گذاشته، ادامه داد: تمام تلاش‌مان در بیستمین دوره هفته کتاب این بود که برنامه‌های حوزه کتاب را از تمرکز در هفته کتاب خارج و به‌گونه‌ای کتاب را در شئون زندگی مردم وارد کنیم. در این راستا، نخستین پیام و توجهی که دوستان را به آن معطوف کردیم، بحث قرآن، کتاب زندگی و بحث ولایت بود.

به گفته اسماعیلی، حمایت از خرید کتاب‌های عاشورایی و پیوند هفته کتاب با فرهنگ عاشورایی، راه‌اندازی رادیو کتاب به‌منظور ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مطالعه و تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت نشر کشور، از دیگر اقدامات این معاونت در هفته کتاب است. در این مراسم، برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه برتر هم معرفی شدند.

کد خبر 191740

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز