گروه ادب و هنر- احمد افشار: همزمان با دومین روز از هفته کتاب، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با حضور در نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی سازمان متبوعش را تشریح کرد.

یادیارمهربان

 در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 2ویژه برنامه اصلی، 12برنامه متمرکز و 44برنامه محلی و منطقه‌ای در 80کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد. به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در هفته کتاب، مخاطبان زیر 18سال می‌توانند از عضویت رایگان کتابخانه‌های این سازمان برخوردار شوند، حتی در این راستا نیز تخفیف 50درصدی برای مخاطبان بالای 18سال درنظر گرفته شده است.

خوراکیان با اشاره به 2محور اصلی تحول در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در 3سال گذشته، اظهار داشت: در این 3سال سعی کردیم در حوزه برنامه‌ریزی از پراکنده کاری پرهیز کنیم و برنامه‌هایمان را بر مبنای موضوع‌محوری و اولویت محوری تعیین و منسجم کنیم. خوراکیان در ادامه در تشریح 2ویژه برنامه سازمان متبوع خود گفت: همزمان با هفته کتاب در سال‌جاری 22فرهنگسرای کتاب در 22منطقه تهران با موضوعات متنوع برگزار می‌شود که ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برپایی کارگاه 10دقیقه‌ای آموزش مهارت مطالعه، تند و دقیق خوانی و نیز خلاصه برداری از کتاب اشاره کرد. وی به برگزاری 12برنامه متمرکز در ایام هفته کتاب اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین پایگاه کتاب‌های صوتی در شهر تهران با 9هزار عنوان کتاب صوتی در پایان هفته کتاب بهره‌برداری خواهد شد که این عناوین در برخی موارد قابلیت امانت دادن به اعضای کتابخانه‌های عمومی سازمان را خواهد داشت و در برخی موارد نیز استفاده از آنها در محل کتابخانه ممکن خواهد بود. همچنین 2باب کتابخانه جدید در محل خانه موزه شهید مطهری و سازمان نوسازی شهر تهران به بهره‌برداری خواهد رسید که کتابخانه اول جنبه پژوهشی داشته و کتابخانه دوم به‌صورت تخصصی به حوزه معماری توجه خواهد داشت.

خوراکیان همچنین به ارائه 2محصول ویژه برای مخاطبان کودک در 73کتابخانه این سازمان اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر بیش از 10هزار محصول و منابع مطالعاتی برای این مخاطبان به کتابخانه‌های ما افزوده شده است.وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای فرهنگ مطالعه یکی از موضوعات مدنظر سازمان در سال‌جاری بوده است، گفت: برنامه‌های هفته کتاب برای ما از روز گذشته آغاز شده و تا دهم آذر ادامه پیدا خواهد کرد که چند روزی بیشتر از زمانی خواهد بود که از سوی وزارت ارشاد برای این هفته درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری به برخی برنامه‌های سازمان متبوع خود به مناسبت‌ماه محرم اشاره کرد و گفت: ما برای‌ماه محرم 5برنامه متمرکز پیش‌بینی کرده بودیم که از میان آنها برخی اجرا شد و برخی مانند هفتمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی اجرا خواهد شد. وی همچنین از انتشار مجموعه‌ای با عنوان سکه‌های آتشین شامل 10بروشور برای بررسی و معرفی شخصیت‌های برگزیده حاضر در جبهه مخالف امام حسین(ع) در روز عاشورا خبر داد. به گفته خوراکیان ویژه برنامه‌ای نیز با عنوان پرده عشاق از 25‌ماه محرم تا روز اربعین حسینی در 22منطقه شهر تهران برگزار خواهد شد که به معرفی و تکریم مفاخر ملی، محلی و شهری که در مورد نهضت کربلا فعالیت دارند می‌پردازد. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از آماده شدن مستندی با عنوان مرد آواها با موضوع زندگی مرحوم ابرآویز اشاره کرد که به‌زودی از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد.

حضور بیش از 480ناشر در نمایشگاه یادیار مهربان

در پایان این مراسم، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نشر شهر و دبیر نمایشگاه یادیار مهربان با بیان اینکه یازدهمین دوره این نمایشگاه از سوم تا 11آذر از ساعت 8تا 16:30در محل باغ کتاب تهران برپا می‌شود، گفت: این نمایشگاه ازجمله فعالیت‌های ادامه‌داری بوده است که طی 11سال یک مسیر را طی کرده که آن هم پاسخ به طرح تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس، کتابخانه‌های عمومی، خوابگاه‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه بوده است. وی اضافه کرد: اعتبار امسال نمایشگاه یادیار مهربان 35میلیارد ریال است که 500میلیون تومان آن از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده است. شهرام‌نیا ادامه داد: براساس این اعتبار، حدود یک میلیون جلد کتاب وارد مدارس می‌شود که در 10دوره برپایی این نمایشگاه، سرانه هر مدرسه 3جلد بود که امسال به 8جلد رسیده است. وی افزود: از این اعتبار، مدارس ابتدایی 500هزار تومان، مدارس راهنمایی 600هزار تومان و مدارس متوسطه 650هزار تومان و حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دانشجویی یک میلیون تومان اعتبار خرید کتاب دریافت می‌کنند.

کد خبر 239080

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز