گروه ادب و هنر- احمد افشار: در سومین روز از هفته کتاب، نخستین نشست خبری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، با اهالی مطبوعات و رسانه، صبح دیروز در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

سیدعباس صالحی

سیدعباس صالحی از زمان انتصابش به این سمت در 15مهرماه، تاکنون هیچ نشست خبری برگزار نکرده و پاسخ به سؤالات خبرنگاران را به نشست خبری دیروز موکول کرده بود.

سیدعباس صالحی درباره وضعیت بدهی‌های وزارت ارشاد به ناشران به‌ویژه ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: من وقتی به معاونت فرهنگی آمدم، فکر می‌کردم فقط باید به فرهنگ فکر کنم، اما بعد از مدتی دیدم 99درصد باید به بودجه معاونت فرهنگی فکر کنم و تنها یک درصد به فرهنگ. او در ادامه اظهار کرد: طبیعی است که بحث مالی اهمیت زیادی دارد و مقدورات مالی ما بسیار مهم است. در این زمینه نباید به اعتبارات امسال، طلب‌ها و بدهی‌ها فکر کنیم. طلب که نداریم، اما در مورد بدهی‌ها طبق گزارشی که تیم قبلی معاونت - که در حال حاضر نیز با ما کار می‌کنند - به ما داده‌اند، همین الآن معاونت فرهنگی 64میلیارد تومان بدهی دارد.

صالحی همچنین اضافه کرد: در فضایی که این 64میلیارد تومان بر اثر توافقنامه‌ها و تعهداتی که از سال‌های 88 تا 91 رقم خورده، نباید فعالیت کنیم. بخش زیادی از مسائل ما در این زمینه مربوط به قول‌هایی است که وزیر و معاونت پیشین داده‌ و رفته‌اند. نباید قول شخصیت‌ها، بعد از رفتن آنها، مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، چرا که اینها تعهد هستند و از لحاظ حقوقی قابل پیگیری محسوب می‌شوند. او ادامه داد:‌ در این زمینه جلساتی در زمینه بودجه‌ داشته‌ و مسیر پرداخت بدهی به ناشران را شروع کرده‌ایم و در حال پرداخت هستیم، اما با فلاکت.

درخصوص ممیزی به قانون ملتزم هستم

صالحی در بخش دیگر این نشست درباره اینکه موضع شما در قبال ممیزی کتاب‌ها چیست، گفت: در پشت این صندلی امروز به‌عنوان پاسخگو نشسته‌ام و طبعا وظایف قانونی دارم در حالی که چند سال پیش کارشناس بودم و به‌عنوان شخصیت حقیقی سخن می‌گفتم. اما اکنون که در حال حرکت به سمت جریان آزاد اطلاعات هستیم، باید ببینیم آینده حوزه اطلاعات چه خواهد بود، کتاب چه نقشی دارد و... نه به‌عنوان معاون فرهنگی این حرف‌های شخصی من بوده اما امروز به‌عنوان معاون ملتزم به امر قوانین هستم، نه پارتی‌بازی می‌کنیم نه قوم و خویش‌گرایی، نه چپ هستم و نه راست. در گذشته، حال و آینده اینگونه نبود‌ه‌ام. بد هم نیست زیرا حزب را در کشور لازم می‌دانم اما من عنصر فرهنگی بودم و تمایل ندارم در چارچوب سیاسی تعریف شوم. از این پس هم اینگونه‌ام. اما قانون سر جای خود است و من به قانون جمهوری اسلامی ایران ملتزم هستم و ضوابط نشر را رعایت می‌کنم.

درباره نشر چشمه

از جمله سؤالات خبرنگاران موضوع وضعیت نشر چشمه و کتاب بحث‌برانگیز «روز حسین(ع)» این ناشر بود. سیدعباس صالحی در این باره گفت: برخی ابهامات موجب شد تا از یک کمیته حقوقی درخواست کنم برآیند حقوقی این پرونده را مشخص کنند که تقریبا کار آنها به پایان رسیده و آنچه این کمیته اعلام کند به سرعت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خرداد ماه سال91 بهمن دری، معاون فرهنگی وقت ارشاد در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که پروانه نشر چشمه لغو شده است و این ناشر نمی‌تواند کتاب جدیدی را برای عرضه به ارشاد ارائه کند. دری درباره دلایل لغو مجوز نشر چشمه نیز اعلام کرده بود: نشرچشمه کتابی عرضه کرد که سراسر ضد امام‌حسین(ع) بود. تعرض به امام حسین(ع) دیگر قابل گذشت نبود. آقای کیائیان، مدیر نشر به دفتر من آمد و گفت والله من این کتاب را نخواندم. اما دیروز سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در نشست خبری در این خصوص عنوان کرد: ما می‌خواهیم با هم روراست باشیم و روراست بمانیم.

بحث نشر چشمه از ابتدا که من آمدم، مطرح بود و از بحث‌هایی بود که هم از سوی حوزه‌های داخلی ما و هم از جانب خبرنگاران پیگیری می‌شد. صالحی همچنین درباره اقدام یک خبرگزاری در بازتاب بخش‌هایی از کتاب‌های نشر چشمه افزود: تنها درباره کتاب روز حسین(ع) (محمد رحمانیان) توضیحاتی دارم. من همیشه می‌شنیدم که این کتاب که به ارشاد سپرده شده، نسبت به اهل‌بیت(ع) لحن نامناسبی دارد و در آن به امام‌حسین(ع) اهانت شده تا اینکه هفته گذشته ناشر مربوطه کتاب را آورد که من بخوانم. من روز شنبه این کتاب را خواندم و می‌توانم مفصل درباره‌اش حرف بزنم، اما در حال حاضر فقط این نکته را می‌گویم که ما باید در قضاوت‌هایمان وبه خصوص در نسبت دادن جرم به مجرم احتیاط کنیم. من در صفحه 83 این کتاب خواندم که نوشته شده «امیر: یکی بشود شمر و عربده‌ای سردهد» یعنی شمر عربده سربدهد. روشن است که نویسنده می‌خواهد بگوید شمر عربده سر بدهد. با این حال ما باز هم شک کردیم و نسخه آقای کیائیان را با نسخه پی‌دی‌اف که به ارشاد سپرده شده بود، تطبیق دادیم و دیدیم که بله‌، مطلب همان است.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد گاهی حرف‌هایی در فضای رسانه می‌آید که من نمی‌خواهم بگویم سوءنیت است، اما حداقل مطابق با واقع هم نیست. صالحی به این نکته نیز اشاره کرد که معتقدم گفتمان‌های متنوع فکری در چارچوب نظام، به نفع اسلام و کشور است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد همچنین به ابهامات حقوقی پرونده نشر چشمه نیز اشاره کرد و گفت: هر محکمه‌ای به متهم یک ابلاغیه کتبی می‌دهد تا متهم بداند بر چه اساسی محکوم شده است، در حالی‌که در پرونده نشر چشمه هیچ ابلاغیه کتبی وجود ندارد و چیزی دریافت نکرده است.

سیدعباس صالحی همچنین درباره وضعیت انتشار رمان «زوال کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی که از سال87 از سوی نشر چشمه برای دریافت مجوز نشر ارائه شده و در خارج از ایران به نام «کلنل» منتشر شده و موفقیت‌هایی را به دست آورده است، گفت: کتاب آقای دولت‌آبادی قبلا مراحلی را طی کرده بود و مشمول اصلاحاتی شد که به کتاب خورد. ایشان هم این اصلاحات را انجام دادند و دوباره اصلاحات بعدی مطرح شد. خود من این کتاب را خوانده‌ام. اما من قانونمدار و قانونگرا و اکنون مدیر هستم، به همین دلیل نمی‌توانم تبصره بزنم که کتاب زوال کلنل با سایر کتاب‌ها متفاوت باشد، اما این کتاب در حال طی کردن مسیر تجدید نظر است.

کد خبر 239251

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز