همشهری آنلاین: پوستر این رویداد از سوی طا‌ها فکوری طراحی شده و هدف استفاده از نماد کره زمین در این اثر، نشانه جهان شمول بودن کتاب به عنوان یک رسانه فرهنگی است. در واقع این پوس‌تر با تاکید بر اینکه کتاب یک رسانه جهان شمول است، آن را ابزاری برای تبادل اندیشه میان جوامع مختلف در جهان نیز معرفی می‌کند.

پوستر تجسمی

همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ایام هفته کتاب برنامه‌های مختلفی را با محوریت کتاب و کتابخوانی تدارک دیده است.

به گزارش ایلنا، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی، کاریکاتور، تقدیر از اساتید و دانشجویان و کتابخوانان بر‌تر، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، ایجاد کتابخانه دیجیتال در مرکز پژوهش‌ها شامل ۱۱۰۰۰ مقاله و ۶۰۰ کتاب از فعالیت‌های معاونت آموزش و پژوهش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

تولید ۸۵۲ دقیقه برنامه برای پخش در هفته کتاب از سوی شبکه تهران، ۳۵ ساعت و ۲۱ دقیقه برنامه برای پخش در این ایام و پخش برنامه‌های زنده هم زمان با نمایشگاه کتاب از جمله فعالیت‌های شبکه‌های تهران معاونت صدا و سیما است.

تولید و پخش ۶۵ ساعت و ۲۰ دقیقه برنامه در شبکه‌های سیمای مراکز استان‌ها و ۸۹ ساعت و ۱۴ دقیقه برنامه در شبکه‌های صدای مراکز استان‌ها نیز از جمله فعالیت‌هایی است که هم زمان با هفته کتاب روی آنتن خواهد رفت.

شبکه جهانی جام جم نیز با تولید ۲۰ ساعت و ۱۳ دقیقه برنامه برای پخش در ایام هفته کتاب همراه این رویداد خواهد بود.

برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، چاپ وی‍ژه نامه‌های مطبوعاتی هم زمان با هفته کتاب از سوی انتشارات سروش و تقدیر از کتابداران و آرشیویست‌های بر‌تر تهران و مراکز استان‌ها، کتابخوانان نمونه و برگزاری گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سازمان از سوی اداره کل آرشیو‌ها و کتابخانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایام هفته کتاب است.

سازمان تبلیغات اسلامی هم در ایام بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نمایشگاه‌های کتابی را در سراسر کشور برگزار می‌کند.

برگزاری جلسات استانی ادارات با نهادهای فرهنگی و ارشاد اسلامی و فرمانداری برای ارائه برنامه‌های هفته کتاب، جلسات با اولیا و مربیان دانش آموزان مدارس معارف اسلامی صدرا (تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی) درباره کتاب و کتاب خوانی، جلسات توجیهی برای کتابداران کتابخانه‌های سازمان، جلسات گفتمان خانواده در هفته کتاب با موضوع کتاب و خانواده، مسابقه کتاب خوانی در کتابخانه‌های سازمان، برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها در محل کتابخانه‌های روستایی، مسابقه کتاب خوانی برای کارمندان سازمان در استان‌ها، اهدای کتاب به کتابخانه‌های تحت پوشش، کتابخانه‌های شبستان (مساجد روستایی)، حوزه دین (تخصصی) مساجد شهری کتابخانه‌های مدارس معارف اسلامی (صدرا) حوزه‌های علمیه مناطق ویژه، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، نهادهای مردمی و دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ایام هفته کتاب است.

این مرکز برنامه‌های دیگری چون دوره‌های آموزشی اصول کتابداری برای کتابداران کتابخانه‌های تحت پوشش، تغذیه فکری روحانیون و ائمه جماعات با ارسال کتاب، نشریه و جزوات در سطح استان، حمایت از مؤلفان و ناشران حوزه دین و تألیفات بومی در هفته کتاب به صورت خرید آثار، تجلیل و قدردانی از کتابداران نمونه تحت پوشش و بازدید دوره‌ای از کتابخانه‌ها را در دستور کار خود دارد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در میان عزاداران کتاب توزیع می‌کند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با هدف ترویج و توسعه کتاب خوانی فعالیت‌های خود را به برنامه‌هایی چون اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های مقاومت بسیج، سازمان‌های دولتی، صنعتی و مراکز فرهنگی هنری معطوف کرده است.

این مرکز همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با همکاری ایستگاه‌های صلواتی کتاب‌هایی را در میان عزاداران توزیع می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های مهم این استان در ایام بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوعات متنوع و محوریت تازه‌های نشر اشاره کرد.

این استان کتاب‌های چاپ شده یک سال گذشته خراسان جنوبی را معرفی می‌کند و از میان آن‌ها آثار برگزیده را انتخاب خواهد کرد.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از ۲۵ آبان ماه تا ۲ آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 238457
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز