گروه ادب و هنر - کامران محمدی: در فاصله یک هفته مانده به آغاز هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های مرتبط با کتاب به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد امسال هفته کتاب، دست‌کم از نظر کمّی، هفته پرباری باشد.

البته همان طور که می‌توان پیش‌بینی کرد محور تقریبا تمام فعالیت‌هایی که این‌روزها اخبارش منتشر می‌شود، دولت و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است و بخش خصوصی متأسفانه کمتر به این موضوعات علاقه نشان می‌دهد. در این بین، یکی از مهم‌ترین خبرها، انتصاب دبیر جایزه کتاب سال بود که پس از گذشت چند ماه از کناره‌گیری دبیر پیشین، چهارشنبه با حکم بهمن دری معرفی شد.

جالب اینکه دبیر جدید کتاب سال، مدیر اداره کتاب و کتابخوانی در دوره معاونت محسن پرویز بود. مجید حمیدزاده آنطور که پیش از این در جوایز معاونت فرهنگی قرار شده و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز هست، قاعدتا باید دبیر جایزه جلال و پروین اعتصامی و کتاب فصل و هر جایزه دیگری که زیرنظر این معاونت برگزار می‌شود نیز باشد. با این وصف، حمیدزاده برای برگزاری بموقع جایزه جلال تنها 2 هفته فرصت دارد و برای جایزه کتاب سال، حدود 3 ماه.

نمایشگاه 24

اما دیروز زمان و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب بیست‌وچهارم نیز مشخص شد. آنطور که روابط عمومی معاونت فرهنگی اعلام کرد، زمان برگزاری این نمایشگاه14 تا24 اردیبهشت سال آینده تصویب شده است و البته افتتاحیه نمایشگاه مثل همیشه، یک روز زودتر یعنی13 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

قرار است قیمت غرفه‌های سال بعد نسبت به امسال افزایش نیابد و این هم روشن است که نمایشگاه سال بعد هم در مصلا برگزار خواهد شد. البته دری هفته گذشته درباره مصلا نظرات مدیران گذشته را تکرار کرده بود که مصلا جای مناسبی برای برپایی این نمایشگاه نیست اما موقتا از هیچ بهتر است.

هفته کتاب 20 میلیونی

معاون امور فرهنگی ارشاد که رئیس ستاد برگزاری هفته کتاب نیز هست، دیروز یک اظهارنظر جالب درباره برنامه‌های امسال هفته کتاب داشت. این خبر را البته برخلاف بیشتر اخبار مرتبط با معاون فرهنگی، روابط عمومی معاونت فرهنگی منتشر نکرد بلکه ستاد خبری هفته کتاب به نقل از او نوشت: برنامه‌های این دوره از هفته کتاب، حداقل 20 میلیون نفر مخاطب خواهد داشت.
دری فعلا به برنامه‌های هفته کتاب اشاره‌ای نکرد اما گفت: همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برنامه‌های خود را برای برگزاری هفته کتاب ارائه کرده‌اند که به‌زودی در یک نشست خبری جزئیات آن‌را اعلام خواهیم کرد.

امسال اعتبارات استان‌ها برای برگزاری هفته کتاب به دوبرابر افزایش یافته و در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی برای این هفته برنامه‌ریزی شده است.آنطور که دری گفته، امسال بیشترین حمایت را وزارت ارشاد از هفته کتاب کرده که رقمی بیش از 6 میلیارد تومان است. این گفته از این نظر مهم است که بدانیم برای برگزاری هفته کتاب، 73 نهاد دولتی و غیردولتی مشارکت دارند؛ هرچند که به‌طور طبیعی وزارت ارشاد اصلی‌ترین آنهاست.

برخی برنامه‌ها

این درست است که دبیر برگزاری هجدهمین هفته کتاب و معاون فرهنگی ارشاد هنوز جزئیات برنامه‌ها را اعلام نکرده و قرار است در یک نشست خبری آنها را به خبرنگاران بگوید اما ستاد خبری این هفته، هر روز خبرهایی از برنامه‌های مختلف امسال گزارش می‌کند.

این خبرها، معمولا همان خبرهایی است که هر سال مخابره می‌شود و برنامه‌هایی است نظیر برگزاری نمایشگاه کتاب در 27 دانشگاه بزرگ و 33زندان؛ همین طور هزار نمایشگاه کوچک و بزرگ در سراسر کشور. به جز این، قرار است همزمان با آغاز هفته کتاب، مؤسسه خانه کتاب از پدیدآورندگان و خادمان نشر و شایستگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مراسم افتتاحیه امسال، در کتابخانه ملی تجلیل کند.

یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب امسال، نواختن زنگ کتابخوانی در تمام مدارس کشور است. این مراسم ساعت 9:30 دومین روز هفته کتاب برای شیفت صبح و 14:30 برای شیفت بعدازظهر اجرا می‌شود.

زنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر مدارس کشور روز 24 آبان سال‌جاری راس ساعت 9:30 در شیفت صبح و ساعت 14:30 برای شیفت بعدازظهر نواخته می‌شود.هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 23 تا 30 آبان ماه سال‌جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

کد خبر 119966

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز