گروه ادب و هنر- احمد افشار: در هجدهمین دوره از هفته کتاب بیش از 500 عنوان فعالیت و برنامه در جهت گسترش و ترویج کتابخوانی در سراسر کشور برپا خواهد شد.

حسینی وزیر ارشاد

نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دیروز صبح با حضور سید ‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی وزارت ارشاد و محمد‌اللهیاری رئیس اداره کتاب، در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

حمایت از بخش خصوصی

وزیر ارشاد در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص مشارکت تشکل‌های مردمی در هفته کتاب تاکید کرد: هدف ما در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب از جمله هفته کتاب در اصل حمایت از بخش خصوصی است که کار نشر را به‌عهده دارند و ما بیشترین حمایت را از آنها داشته‌ایم و در همه حال در کنار آنها هستیم.

وی درخصوص آمار دقیق از سرانه مطالعه در کشور نیز گفت: اعلام آمار به‌عهده نهاد دبیرخانه کتابخانه‌های عمومی است که با بررسی‌هایی که آنها انجام داده اند، اخیرا آخرین آمارسرانه درخصوص مطالعه غیردرسی را 18 دقیقه و قرآن و کتاب‌های ادعیه و زیارت را 12 دقیقه اعلام نموده‌اند که امیدواریم امسال با برنامه‌های مفید و گسترده‌تری که در هجدهمین دوره هفته کتاب داریم بتوانیم به افزایش سرانه مطالعه کمک کنیم.

حسینی همچنین در مورد جایزه عمار توضیح داد: در مورد جایزه عمار طبق صحبتی که با آقای واعظی شد قرار بر این است که درخصوص نحوه اهدای این 110 سکه آیین‌نامه‌ای نوشته شود تا مشخص شود برای چند کتاب که به افزایش بصیرت مردم منجر می‌شود، این مبلغ درنظر گرفته شده است.

وی افزود: البته ما از اینگونه اقداماتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی از سوی نهادهای مختلف پیشنهاد شود استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که یکی از راه‌های گسترش کتاب و کتابخوانی، مشارکت تمامی وزارتخانه‌ها و نهادها و تشکل‌های مختلف است که امسال در این دوره از هفته‌ کتاب شاهد آن هستیم که 65 وزارتخانه، نهاد، سازمان، ‌ارگان و تشکل دولتی و غیردولتی همکاری داشته‌اند؛ درحالی‌که سال گذشته این تعداد تنها 47 نهاد بوده است.

اعلام برنامه‌های هفته کتاب

ابتدای این مراسم، سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد: هجدهمین دوره هفته کتاب امسال با یاری خدا و با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته به‌صورت جدی‌تر و با حضور گسترده دستگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی و نهادها برگزار می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه در طراحی برنامه‌ها و فعالیت‌های هفته کتاب، تعامل و اشتراک مساعی بین تمامی نهادها بوده است، گفت: این برنامه‌ها در 32 اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور برپا خواهد شد. همچنین در خارج از ایران، رایزنی‌های فرهنگی برنامه‌های متعددی را برای ایرانیان خارج از کشور خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هفته‌ کتاب در روز 23 آبان‌ماه با عنوان «کتاب، قرآن، عترت، پدیدآورندگان و خادمان نشر» آغاز می‌شود، به تبیین عنوان‌های دیگر روزهای هفته کتاب پرداخت و یادآور شد: با توجه به اینکه اخیرا ایادی استکبار کلام وحی را هتک حرمت کردند، روز نخست هفته‌ کتاب به قرآن و عترت اختصاص داده شده است.

حسینی در ادامه درباره‌ بخشی از برنامه‌های هفته‌ کتاب اظهار کرد: ما طی روزهای هفته‌ کتاب شاهد برپایی هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در هزار پایگاه بسیج خواهیم بود. همچنین برپایی نمایشگاه‌ کتاب‌های کاربردی، یاد یار مهربان، برپایی 40 هزار نمایشگاه کتاب در مدارس سراسر کشور و برپایی نمایشگاه‌های متعددی در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی از دیگر برنامه‌های هفته‌ کتاب است.

او افزود: طی هفته‌ کتاب با حضور رایزن‌های خارجی حاضر در تهران نشستی را در ارتباط با کتاب برگزار خواهیم کرد. همچنین از نفرات شایسته‌‌تقدیر جایزه‌ کتاب سال 88 تقدیر به عمل می‌آید. جشنواره‌ نقد کتاب هم برگزار خواهد شد. برپایی جشنواره‌ کتاب و رسانه‌ ملی، چهارمین جشنواره کتاب و رسانه‌ برتر و چهارمین دوره‌ کتاب سال شعر جوان از دیگر برنامه‌های این هفته است.
وزیر ارشاد در ادامه عنوان کرد: نخستین دوره‌ جشنواره‌ مصحف شریف در زمینه‌ انتخاب برترین چاپی که از قرآن مجید انجام شده است، از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته انجام می‌شود.

برگزاری جلسه با 600 ناشر

بهمن دری معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا حساسیت‌های خاصی روی برخی کتاب‌ها وجود دارد یا خیر گفت: ما با جلسات متعددی که با تشکل‌ها و ناشرین داشته‌ایم به‌صورت شفاف اعلام کرده‌ایم، هر گروهی که نزدیکی خودش را با سیاست‌هایی که ابلاغ نموده‌ایم نشان بدهند مورد حمایت خواهند بود و اگر از سیاست‌های ابلاغی ما دور باشند کمتر بهره‌مند خواهند شد.

دری درخصوص بحث صدور مجوز 285 عنوان کتاب نیز توضیح داد: ما معتقدیم در اداره کل کتاب و کتابخوانی بایستی اقدامات با چابکی و چالاکی انجام شود. درخصوص صدور مجوز 285 عنوان کتاب ما با بیش از 600 ناشر جلسات حضوری تشکیل دادیم و مسائل آنها مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر هیچ‌یک از ناشرین نمی‌توانند مدعی این باشند که ما به وضعیت آنها رسیدگی نکرده‌ایم.

کد خبر 120292

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز