دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

ترجمه معصومه پیروزبخت: شاید تعجب کنید اما این واقعیت دارد. در حال حاضر، در آمریکا، بیش از 6000 نفر، بیش از 100 سال دارند و تعداد کسانی که بالای 110 سال دارند و عنوان ابر صد ساله را بر دوش می‌کشند، نیز باعث شگفتی است.

راز زندگی طولانی این افراد چیست؟ مهم‌تر این‌که آیا آنها استثنایی هستند؟ شاید نه. حقیقت این است که اکنون ما در مقایسه با قبل زندگی طولانی‌تر داریم. باید شکرگزار عوامل مختلف باشیم. بر اساس آمار موجود در آمریکا، تعداد افراد 85 ساله و بالاتر، در 25 سال آینده دو برابر می‌شود.

به علاوه تخمین زده‌اند که تا سال 2050 تعداد افراد 100 ساله و بالای 100 سال به بیش از 800 هزار نفر خواهد رسید. اکنون که همه ما این امید را داریم که 80 سال، 90 سال و یا حتی بیش از 90 سال عمر کنیم، بزرگترین نگرانی ما و یا آنچه بیش از همه ذهن ما را مشغول می‌کند، داشتن زندگی طولانی توأم با سلامتی است. حفظ سلامتی و یا حتی بهبود بخشیدن به آن، بیش از هر چیزی به انتخاب‌ها و عادت‌های فعلی و آینده شما بستگی خواهد داشت.

اخیراً بنیاد مک‌آرتور پژوهشی درباره سالمندی انجام داد و مشخص شد که برای داشتن سالمندی سالم، نوع زندگی بیش از عوامل ژنتیکی مؤثر است. اهمیت داشتن عادت‌های سالم، تنها هنگام سالمندی افراد افزایش می‌یابد. مراقبت از سلامت جسمانی، تمرین‌ها و چالش‌های ذهنی، در کنار سایر افراد به‌سر بردن و احساس مثبتی از زندگی و سالمندی داشتن، بیشتر به فعال و شاداب ماندن بستگی دارد.

سلامت جسمانی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما و هر کس دیگر می‌توانید انجام دهید، تغذیه سالم است. یک رژیم مناسب و سالم فواید بسیاری، از جمله احساس سلامتی و جلوه‌های ظاهری خوب دربردارد. اما منظور از رژیم مناسب و سالم چیست؟ پزشکان رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان، پروتئین، مجموعه کربوهیدرات‌ها (غذاهایی حاوی حبوبات و غلات) و چربی‌های سالم (مثل روغن زیتون) را پیشنهاد می‌کنند.

اگر شما به سلامت آینده خود اهمیت می‌دهید، اکنون، بهترین وقت برای کم کردن اضافه وزن است. کاهش وزن، همراه با خوردن غذاهای مفید، می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر مشکلات دوران سالمندی، چون پوکی استخوان، فشار خون بالا، قند، و بیماری‌های قلبی را از بین ببرید. افزایش وزن در دوران میانسالی، که اغلب مربوط به قسمت میانی بدن انسان می‌شود، خطرآفرین است زیرا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد.

اما دلیل دیگری هم برای تغذیه سالم وجود دارد. معمولاً ویتامین‌ها و املاح معدنی در غذاهای سالم به‌وفور یافت می‌شود. اگر سیستم درونی خود را تقویت کنیم به جسممان کمک خواهیم کرد تا بهتر عمل کند.

 بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از قبیل توت‌ها، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی حاوی فیتوکیکال‌ها هستند و اثبات شده که این مواد سبب بهبود قوای فکری و جلوگیری از بیماری‌ها می‌شود. ویتامین C که در مرکبات به‌وفور یافت می‌شود، علاوه بر جلوگیری از سرماخوردگی، کمک می‌کند که با تنش‌ها و استرس‌ها بهتر مبارزه کنیم.

بسیاری از ما آن‌قدر در روز گرفتار و مشغول هستیم که یا زمان کمی برای انجام نرمش یا حرکات ورزشی داریم و یا این‌که فرصتی برای آن نداریم. از سن 40 سالگی به بعد، هر ساله عضلات بدن انسان کاهش پیدا می‌کند و آهسته‌آهسته ضعیف‌تر می‌شود.

اما تمرینات تقویتی می‌تواند عضلات از دست رفته را بازگرداند و استخوان‌ها را تقویت کند و این مسئله برای زمان بعد از یائسگی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این توازن درونی می‌تواند به بهتر خوابیدن و داشتن قلب سالم کمک کند.

یکی از یافته‌های مهم پژوهش اخیر بنیاد سالمندی مک‌آرتور این است که هیچ‌وقت برای ترک عادت‌های مخربی چون کشیدن سیگار، خوردن‌ غذاهای چرب و انجام ندادن حرکات ورزشی دیر نیست. یک سال پس از ترک سیگار، شانس ابتلای بیشتر افراد به بیماری‌های قلبی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

هوشیار و فعال باشید

شاید یکی از علامت‌های نگران‌کننده سالمندی، کاهش یا تخریب حافظه انسان است. اما مشخص شده است که برخلاف تصور عموم، تعداد سلول‌های مغز ما در طول زندگی رشد یا افزایش پیدا می‌کند و سالمندان در هر سنی می‌توانند ذهن خود را تقویت نمایند و میزان یادگیری خود را افزایش دهند.

 پژوهش‌ها بیانگر این مطلب است که ضعف قوای دفاعی یا حافظه‌ای که بعضی از سالمندان با آن مواجه‌اند به این دلیل است که این افراد از مغز خود کم استفاده کرده‌اند. سلول‌های مغز این افراد به دلیل انجام کارهای همیشگی تحلیل رفته است.

اما در مورد جسم شما، هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، جسم شما هم بهتر عمل خواهد کرد. شرکت در کلاس‌های آموزشی و تفریحی و توجه به مطالب و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان یکی از چندین روش مفید برای تقویت حافظه و مبارزه با زوال ذهنی است.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، یادگیری کارها و مهارت‌های جدید است. در عصر ارتباطات، تلفن‌های دوربین‌دار، کامپیوترهای دقیق‌تر و سریع‌تر، همگام شدن با پیشرفت‌های صنعتی و یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند دقت و تیزهوشی شما را افزایش دهد.

برای توجه و مراقبت از آینده خود، دنبال فعالیت‌هایی باشید که به زندگی شما معنا بخشیده و ارتباط شما را با جامعه و محیط زندگی خود تقویت کند و تداوم بخشد.

 ارتباطات اجتماعی برای سلامت ذهنی و به‌طور کل برای سلامتی انسان اهمیت به‌سزایی دارد. به همکاری‌های داوطلبانه و افتخاری با سازمان‌های محلی توجه کنید. علاوه بر این با خانواده و دوستان ارتباط صمیمانه برقرار کنید و شبکه ارتباطی خود را تقویت کنید و توسعه بخشید.

نگرش مثبت

همه ما از ارتباط ذهن و جسم اطلاع داریم. به عنوان یک مراقب شاید هم شاهد این مسئله بودید که چگونه نگرش یک فرد توانسته روی سلامت او اثر بگذارد. بنابراین یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ سلامتی، نگرش مثبت به آینده و سالمندی است.

زندگی مداوماً‌ در حال تغییر است و آنهایی که انعطاف‌پذیرند و قابلیت پذیرش هر چیزی را دارند، هنگام سالمندی بهتر زندگی خواهند کرد. یکی از پژوهشگران درباره تشابه نگرش افراد بالای 100 سال تحقیقی به‌عمل آورد و دریافت که این افراد زندگی فعالی داشته و دارند و قادرند با وقایع ناگوار زندگی کنار بیایند و نوعی حس شوخ‌طبعی و امیدواری در آنان وجود دارد.

منبع:
www.health.com

کد خبر 14978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز