جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه سلامت: اگر سال‌ها در جشن تولدهایمان شنیده‌ایم: ...که 100سال زنده باشی و با خودمان فکر کرده‌ایم که رسیدن به این سن محال است و غیرممکن

حالا محققان می‌گویند بررسی افرادی که توانسته‌اند این سن را رد کنند، نشان می‌دهد این آرزو، چندان هم محال نیست.

به گزاش آسوشیتدپرس، مطالعه جدیدی در دانشگاه‌روچستر  روی مطالعات قبلی در مورد طول عمر، انجام شده که می‌تواند تصور ما را از این که چطور ممکن است به 100سالگی برسیم، به‌کلی تغییر دهد.

تاکنون فکر می‌کردیم تنها افرادی خاص و آنها که هیچ بیماری مزمنی ندارند، می‌توانند به این سن برسند و بقیه، در نیمه راه،‌ از عوارض و مشکلات ناشی از بیماری‌شان،‌ حتما زودتر از اینها فوت می‌کنند. اما بهتر است به نتایج مطالعه‌ای جدید در این باره توجه کنید.

چندی پیش، محققان دانشگاه هاروارد، تصمیم گرفتند روی معمرین، یا افرادی که طول عمر زیادی داشته‌اند، مطالعه کنند تا دریابند چه چیزی باعث طول عمر آنها شده است. آنها متوجه شدند که از بین 500 مرد و زن بالای 100سال، دوسوم‌شان هیچ بیماری مزمنی نداشتند و زندگی سالمی را گذرانده بودند.

اما یک سوم بقیه، کسانی بودند که دچار یکی از بیماری‌های شایع در سالمندی بودند؛ از جمله فشارخون بالا، بیماری قلبی یا دیابت. محققان نتیجه گرفتند که با وجود این که این بیماری‌ها، به خصوص دیابت، می‌توانند با عوارض شدید و بالقوه کشنده‌ای همراه باشند، اما با کنترل مناسب آنها هم می‌شود به 100سالگی رسید.

پیشتر، محققان مختلف، به این نتیجه رسیده بودند که عمر زیاد، به نوعی می‌تواند از وضعیت ژنتیکی فرد ناشی شود، اما می‌دانستند که همه چیز به ژن‌ها و وراثت بر نمی‌گردد، به همین دلیل در تلاش بودند تا به راز طول عمر برخی افراد پی ببرند.

مطالعات زیادی در این باره انجام شده، از جمله در یکی از آنها که در دانشگاه هاروارد روی افراد 70 ساله انجام شد، مشخص شد افرادی که در این سن سیگار نکشند، ورزش کنند، اضافه‌وزن نداشته باشند و به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا نباشند، تا 54 درصد بیشتر از سایرین احتمال دارد که به سن 90 سالگی برسند.

این نشان می‌دهد که با تغییرات جزئی در سبک زندگی‌حتی اگر  در 70 سالگی شروع شود ممکن است به نتیجه برسد.

البته محققان تذکر می‌دهند که از این نتایج سوءبرداشت نشود؛ برخی افراد گمان نکنند که می‌توانند تمام عمر را سیگار بکشند و تازه در 70 سالگی آن را کنار بگذارند و انتظار داشته باشند عمرشان طولانی شود.

بررسی‌های درازمدت نشان می‌دهد که عادات و سبک زندگی، از دوران نوجوانی، می‌تواند سلامت افراد را در بزرگسالی و سالمندی تحت تاثیر قرار دهد. فراموش نکنیم که  یک عادت سالم در زندگی، درنوجوانی، خیلی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از تغییر آن در دوران بزرگسالی یا سالمندی است.

به همین علت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اگر خواهان جشن گرفتن 100سالگی‌تان هستید، باید از دوران نوجوانی برنامه‌ریز کنید و اگر میان‌سال هستید و بیماری خاصی مانند دیابت و فشارخون بالا هم دارید، باز نگران نباشید وامیدتان را از دست ندهید؛ چرا که با رعایت دستورات بهداشتی، باز هم می‌توانید عمر طولانی داشته باشید.

کد خبر 44320

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز