یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۱

همه می‌دانند که زندگی ناسالم و برخی عادات بد نظیر سیگار کشیدن، روند پیری را تسریع می کند اما باید گفت علاوه بر این موارد، برخی پیامد‌های زندگی ماشینی نیز به این امر دامن می‌زند.

محققان ۵ فاکتور را به عنوان کاتالیزور پیری بر‌می‌شمارند:

رژیم غذایی نامناسب: وقتی غذا‌های آماده، چرب، فراوری شده، سرخ شده و شیرین مصرف شود در واقع بدن خود را برای پذیرایی از پیری زود هنگام آماده می‌کند.

این در حالی است که رژیم غذایی  باید سرشار از مواد غذایی طبیعی با رنگ‌های تند، میوه، سبزیجات و پروتئین باشد. توجه داشته باشید که امروزه حتی لبنیات هم با مواد نگه دارنده و پر چرب عرضه می‌شود و باید در هنگام خریداری آنها  این موضوع را مد نظر قرار دهید.

غم و غصه: ناراحتی و افسردگی نه تنها بر روحیه تاثیر می‌گذارد، بلکه سلامت جسمی را نیز تحلیل می‌برد. به گفته محققان، انسان‌های افسرده دو برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

ورزش نکردن: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول هفته فعالیت بدنی منظمی ندارید، زودتر از سایر هم سن و سالان خود که به طور منظم ورزش می‌کنند به استقبال پیری می‌روید. بدن چاق و ورزش نکرده محل مناسبی برای هجوم بیماری‌هاست.

ورزش از هر نوعی از پیاده‌روی گرفته تا شنا و کوهنوردی، متابولیسم بدن را تقویت کرده و روند سوختن کالری و چربی‌ها را تسریع می‌کند. شما می‌توانید با سلاح ورزش به جنگ پیری بروید.

استرس: اعصاب تحریک شده و آسیب پذیر، قاتل جوانی است. هرچه می‌توانید استرس را از خود دور کرده و به سمت آرامش حرکت کنید. در طول روز اگر فرصتی ۱۵ دقیقه‌ای به دست آوردید، چرت بزنید و برای 5 دقیقه هم که شده چشمان خود را ببندید و به موضوعات آرامش‌بخش فکر کنید.

کم خوابی: بی‌خوابی یا کم خوابی از جمله عواملی است که پیر شدن سلول‌ها را تشدید می کند. پس از ۳ شب کم‌‌خوابی، سیستم ایمنی بدن تا ۶۰ ‌‌درصد تحلیل می‌رود.

کد خبر 55787

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار