همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تهمت اخیر آمریکا و شانتاژ تبلیغاتی این کشور علیه ایران تصریح کرد که رد درخواست آمریکا از سوی ایران برای خط ارتباط مستقیم باعث خشم آمریکا و طراحی فتنه جدید علیه ایران در منطقه شد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی تفصیلی۳ ساعته خود با شبکه تلویزیونی المنار به موضوعات مختلف از جمله انقلاب‌های منطقه و تلاش غرب برای مصادره آن، انقلاب لیبی و نیز سرنوشت امام موسی صدر، مبادله اسرای فلسطینی با تک اسیر رژیم صهیونیستی، خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تحولات داخلی سوریه و فشارهای غرب علیه این کشور، تهمت اخیر آمریکا علیه ایران و نیز اوضاع و تحولات داخلی لبنان از جمله دادگاه ترور رفیق حریری پرداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین در پایان این گفت‌وگوی سه ساعته درباره تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی و نیز سلاح مقاومت موضع گیری کرد.

وی احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان را با توجه به فضای داخلی این رژیم و توانمندهای مقاومت بعید دانست.

غرب به نتایج انتخابات مردمی احترام نمی‌گذارد

به گزارش فارس، دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای این مصاحبه اشاره به تلاش آمریکا و غرب برای مصادره انقلاب‌های منطقه گفت: هنگامی‌که آمریکا و غرب دریابند که نظام جدیدی که ملت‌ها انتخاب کردند،حافظ منافع آنها نباشد، اقدام به براندازی آن یا ایجاد آشوب و بلوا در این کشورها خواهند کرد.

سید حسن نصر‌الله اظها داشت: پس از گذشت 8 ماه از شروع انقلاب‌های عربی و با توجه به دیدارها و تماس‌هایی که داشتیم و اطلاعاتی که بدست آوردیم، دیدگاه و نگرشی که از آن سخن گفته بودیم تحقق یافت و هم اکنون تحرکی واقعی در تمام کشورها آغاز شده که شروع آن را در تونس و پس از آن در دیگر کشورهای عربی ملاحظه کردیم که نتیجه و رهاورد اراده، خواست ملی، مردمی و نه طرحی آمریکایی است، رژیم‌هایی که در این کشورها هستند، رژیم‌های آمریکایی بشمار می‌آیند و آمریکا نیز به هیچ وجه خواهان سرنگونی رژیم‌های حامی خود نیست که البته نظام سوریه از این امر مستثنی است و بر این اساس آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند، انقلاب‌ها را از اهداف واقعی خود منحرف کنند و این امری طبیعی است و انتظار نداریم که آمریکا به آسانی در برابر سرنگونی این رژیم‌ها سرفرود آورد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: هنگامی که آمریکایی‌ها پای به انقلاب‌های عربی گذاشتند و دخالت آنها در این انقلاب‌ها شروع شد، اهدافی را دنبال کردند که از جمله آنها کاهش زیان‌ها ، خسارت‌ها و بهبود وجه آنها در جهان عرب بود، چون نظر سنجی‌ها نشان از میزان نفرت ملت‌های عربی و اسلامی از کارکرد آمریکایی‌ داشت. آمریکا تلاش کرد که در شکل‌گیری رژیم‌های جدید مشارکت داشته باشد و تاکنون هنوز این انقلاب‌ها نتوانسته‌اند، به پیروزی نهایی برسند، در تونس مردم به پای صندوق‌های رای رفتند و این امری بسیار پسندیده و نیکوست و خواهیم دید که نتیجه انتخابات چه خواهد بود،‌ اما سوال اینجاست که آیا به نتایج بدست آمده احترام گذاشته خواهد شد، اگرچه نمی‌توان گفت که نظام‌هایی که روی کار آمدند، حتما مردمی هستند یا تابع آمریکا.

سید حسن نصر الله تصریح کرد: در این میان لازم است مردم را نسبت به آمریکا که هیچ‌گاه نمی‌تواند دوستدار ملل عربی باشد، و این‌که نباید به برخی از فتواها که شرکت در انتخابات محروم می‌کنند و این‌که ملت‌ها می‌توانند خواسته خود را با بیداری، آگاهی ، تفاهم و مشارکت در انتخابات آگاه کرد، چون هنگامی‌که آمریکایی‌ها و غرب دریابند که نظام جدیدی که ملت انتخاب خواهد کرد، حافظ منافع آنها نخواهد بود، اقدام به براندازی آن یا ایجاد آشوب و بلوا در این کشورها خواهند کرد و در اینجا حمایت ملت‌ها لازم است و موفقیت واقعی از آن شهداست.

آمریکا درصدد احیای طرح خاورمیانه جدید با هدف تجزیه کشورهای منطقه است

سید حسن نصر الله موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای تمام کشورهای منطقه دانست و با اشاره به تلاش آمریکا برای احیای طرح خاورمیانه جدید آن در راستای تجزیه کشورهای منطقه برشمرد.

نصرالله تصریح کرد: واشنگتن تلاش بسیار دارد، خاورمیانه جدید مورد نظر خود را پس از ناکامی در تشکیل آن مجددا احیا کند؛ این‌که می‌گوییم چرا طرح خاورمیانه جدید یک تهدید است، به این دلیل که این طرح خواهان تقسیم منطقه به کشورهای جدید بر اساس طایفه و نژاد است و این کشورها همچنان با هم درگیر باقی بمانند تا اسرائیل تنها رژیم قدرتمند در منطقه باشد و این تهدیدی برای مسلمانان و مسیحیان و تمام کشورهای منطقه بشمار می‌آید.

سید حسن نصرالله جریان‌های افراطی و تندرو را تهدیدی دیگر برای منطقه دانست و گفت: تهدید دیگری که در منطقه وجود دارد، تهدید جریان‌های تندرو یا افراط‌گراست که فقط مختص به گروه‌های اقلیت نیست و ‌ما اعتقاد نداریم که اکثریتی سنی اقلیت‌های مذهبی منطقه را هدف قرار داده‌اند، یا این‌که اکثریتی سنی مورد تهدید اقلیتی دیگر واقع شده‌اند.

لبنان سرنوشت امام موسی صدر را به طور جدی پیگیری می کند

دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه امشب خود با شبکه تلویزیونی المنار مسئولیت‌های لیبی را پس از سقوط دیکتاتور بسیار مهم دانست و تشکیل دولت جدید ، حفظ حاکمیت و ثروت‌های ملی را از مسئولیت‌های بزرگ مردم این کشور دانست.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به سرنوشت نامعلوم امام موسی صدر افزود: امروز ما لبنانی‌ها بطور کلی در روزهای حساس و احساسی بسرمی‌بریم، این روزها از هفته‌ها پیش آغاز شده، هنگامی‌که می‌خواستیم از سرنوشت امام موسی صدر مطلع شویم، چون اطلاعاتی وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کنیم، به همین دلیل دوباره باید تحقیقات از سر گرفته شود، البته در مورد ما دولت لبنان این موضوع را به شکل جدی دنبال می‌کند و پیگیری‌های شدید و بسیاری در این‌باره صورت گرفته و در این میان دوستانی‌ هم هستند که به ما کمک می‌کنند و ما امیدواریم، از طریق هیئتی که به لیبی فرستادیم و قرار است با شورای انتقالی دیدار و گفت‌وگو کنند، به نتایجی دست یابیم و شورای انتقالی نیز اهمیت این موضوع را دریابد.

عقب نشینی آمریکا از عراق پیروزی واقعی برای ملت عراق و محور مقاومت است

سید حسن نصر الله عقب نشینی آمریکا از عراق را یک "پیروزی واقعی" برای ملت عراق دانست و گفت: به اعتقاد ما آنچه اتفاق می‌افتد، یک پیروزی واقعی برای ملت عراق و محور مقاومت و تمام کسانی است که در کنار این ملت ایستادند و مانع تبدیل عراق به لقمه چرب و نرم آمریکا تا به راحتی آن را از گلوی خود پایین ببرد و ببلعد و این شکستی تاریخی برای آمریکایی‌هاست، و در واقع ورود یک قدرت سیاسی اصیل به روند و عملیات سیاسی عراق منجر به تشکیل پارلمان و دولتی شد که حامی ملت باشد و در برابر آمریکا سرفرود نیاورد و دلیل تمام این موفقیت‌ها ایستادگی ملت عراق و مشارکت آنها در امور عراق است.

نصرالله در زمینه شکست‌های آمریکا در عراق گفت: آمریکایی‌ها ابتدا به دنبال این بودند که ادامه حضور 50 هزار نظامی خود را در عراق تضمین کنند، اما موفق به این کار نشدند، بعد ادامه حضور 10 هزار و بعد 5 هزار نفر را مطرح کردند، اما عراقی‌ها موافقت نکردند تا اینکه بررسی‌ها به 3 هزار نظامی رسید، عراقی‌ها اعلام کرده‌اند که به آمریکایی‌های مستقر در عراق مصونیت نخواهند داد، این در حالی است که آمریکا بدون حق مصونیت نمی‌تواند نظامیان خود را به کشورهای دیگر اعزام کند.

ائتلاف اسلامی-مسیحی برای مقابله با تهدیدات دشمن

سید حسن نصر‌الله در گفت‌وگو با شبکه المنار از ائتلاف اسلامی- مسیحی برای مقابله با تهدیدات دشمن خبر داد.

وی در ادامه اظهار داشت: در عراق اتباع آیین و مذهبی باقی نماندند که هدف حملات و بمب‌گذاری‌ها واقع نشده باشند، چه شیعه چه سنی و چه مسیحی همه هدف این حملات تروریستی قرار گرفتند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تحولات افغانستان و ناامنی در این کشور و تلاش برای به جان هم انداختن شیعه و سنی علیه یکدیگر افزود: در افغانستان بمب‌گذاری‌هایی انجام شد که سنی‌ها را هدف قرار داد،‌ در پاکستان نیز همین اتفاق روی داد.

سید حسن نصر الله تصریح کرد: ما نیازی به ائتلاف اقلیت‌ها با هم برای رویارویی با اکثریت سنی نداریم، ‌آنچه هم اکنون به آن نیاز داریم ائتلاف اسلامی مسیحی ملی است که همه افرادی را دربرگیرد که توسط آمریکا و اسرائیل تهدید می‌شوند.

سید حسن نصر الله گفت: ما خواستار ائتلاف اقیلت‌ها نیستیم و اعتقاد نداریم که مسیحیان لبنان یا هر اقلیت دیگری که در منطقه وجود دارد، خواستار ائتلاف و اتحاد اقلیت‌ها با یکدیگر باشد.

برخی با نادیده گرفتن انقلاب بحرین از انقلاب‌های منطقه سخن می‌گویند

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به قیام مردم بحرین گفت : ملت بحرین در مظلومیت خاصی بسرمی‌برد و برخی از انقلاب‌های منطقه سخن می‌گویند، اما بحرین را نادیده می‌گیرند.

سید حسن نصر الله در ادامه مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار گفت: هنگامی‌که جشن همبستگی را برگزار کردیم با ملت تونس ، مصر، بحرین و لیبی اعلام همبستگی کردیم، همچنین همبستگی خود را با مللی اعلام کردیم که علیه رژیم‌های وابسته به آمریکا و طرح موسوم به آن سرفرود نیاورده‌اند و هیچ‌گاه با شیعیان علیه سنی‌ها متحد نشدیم و تنها از بحرین حمایت نکردیم، اما احساس می‌کنم ملت بحرین در مظلومیت خاصی بسرمی‌برد و برخی از انقلاب‌های منطقه سخن می‌گویند، اما بحرین را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که تمام عوامل موجود در تونس ، لیبی و یمن که موجب انقلاب در این کشورها شد در بحرین نیز وجود دارد، برخی ما را متهم به تعدد معیارها می‌کنند و در این میان به موضع ما در برابر سوریه اشاره می‌کنند،‌ درحالی که لطف کنند و به ما درباره مواضع خود در بحرین بگویند که تحرک و خیزشی مردمی است و با خشونت و سرکوب مواجه است، بگونه‌ای که معارضان بحرینی حتی یک شبکه ماهواره‌ای را هم نمی‌بینند که از آنها و انقلابشان سخن گوید، ‌درحالی که برای دیگر انقلاب‌ها حتی شبکه‌های خاص ماهواره‌ای هم افتتاح شده، ملت بحرین درانقلاب خود حتی از یک سلاح هم استفاده نکردند و جوانان انقلابی بحرین همچنان به شکل مسالمت‌آمیز به انقلاب خود ادامه می‌دهند و با وجود تمام این مظلومیت‌ها و محاصره‌ها ملت بحرین با ایمان بسیار و با شجاعت به انقلاب خود ادامه می‌دهند و بی‌شک به هدف خود خواهند رسید.

مبادله اسرای فلسطینی با تک اسیر اسرائیلی موفقیتی برای مقاومت فلسطین بود

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به مبادله اسرای فلسطینی با تک اسیر رژیم صهیونیستی آن را دستاوردی برای مقاومت ارزیابی کرد و گفت: مسئله مبادله اسرا با شالیت یک موفقیت انکار ناپذیر است، درحالی که اسارت شالیت خود به تنهایی یک موفقیت بود و حفظ این موفقیت در طول این 5 سال خود موفقیتی دیگر است، همانگونه که ایستادگی ملت فلسطین در غزه نیز خود یک موفقیت است، ‌رهبران حماس برای مدت‌ها ایستادگی کردند و شرایط مد نظر رژیم صهیونیستی را رد کردند که این نیز خود یک موفقیت است،‌ بنابراین مسئله از ابتدا تا انتها یک موفقیت بود که رهاورد آن رسوخ و نفوذ بیش از پیش فرهنگ مقاومت و گرینه مقاومت است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: حماس نمی‌خواهد از سوریه خارج شود و سوریه نیز خواهان بیرون کردن حماس نیست و موفقیت مبادله اسرا به دور از هرگونه ملاحظات سیاسی و در زمان مناسب انجام شد.

رد درخواست آمریکا از سوی ایران درباره خط تماس مستقیم خشم آمریکا را برانگیخت

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تهمت اخیر آمریکا و شانتاژ تبلیغاتی این کشور علیه ایران تصریح کرد که رد درخواست آمریکا از سوی ایران برای خط ارتباط مستقیم باعث خشم آمریکا و طراحی فتنه جدید علیه ایران در منطقه شد.

وی با اشاره به فتنه‌انگیزی اخیر آمریکا علیه ایران و تهمت به تهران در ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن گفت که آمریکا از مدتها پیش به دنبال دیدارهای دوجانبه با ایران بود، اما ایرانیها هرگز این دیدارها را قبول نکردند، به همین علت استفاده از این فتنه برای تحمیل تحریم‌های بیشتر به ایران و همچنین به چالش کشیدن مناسبات ایران و عربستان سعودی و تغذیه فتنه میان دو طرف صورت گرفته است، علت اصلی تمام اینها نیز رد شدن درخواست آمریکا برای ایجاد خط ارتباط مستقیم با ایران از سوی تهران است.

آمریکا به دنبال ایجاد خط ارتباط مستقیم با ایران بود

نصرالله ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد خط ارتباط مستقیم با ایرانی‌ها بودند و در همین زمینه یک ژنرال آمریکایی را انتخاب کردند، آنها همچنین یک فرمانده ایرانی نیز که دوست دارند طرف آنها در مذاکرات باشد، انتخاب کردند، اما ایران این موضوع را رد کرد.

تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران در زمینه عراق و افغانستان

سید حسن نصرالله تاکید کرد: آمریکا می‌خواست در زمینه عراق و افغانستان با ایران وارد مذاکره شود، او می‌داند که ایران در این کشورها تاثیر دارد، اما رد شدن این درخواست از سوی ایران خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و به همین علت بود که آنها اقدام به ساختن این اتهامات علیه ایران کردند تا بتوانند خط ارتباط مستقیم با ایران را از این طریق راه‌اندازی کنند.

آمریکا توان ورود به جنگ جدید را ندارد

وی در بخش دیگری در مورد تهدیدات جدید آمریکا علیه ایران ابراز داشت که آمریکایی‌ها قادر نیستند که وارد جنگ جدیدی شوند، علت آن هم شکست‌های نظامی، امنیتی و مالی است که ارتش آمریکا در عراق و منطقه دریافت کرده است، به اعتقاد من کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات توقف تمامی کمک‌های مالی آمریکا برای حل بحران مالی در این کشور را مطرح خواهد کرد.

بروز جنگ جدید بین آمریکا و ایران بعید است

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: ‌من بروز جنگ جدید آمریکا با ایران را بعید می‌دانم و معتقدم که آنها تنها می‌خواهند تا ایران عقب‌نشینی کرده و با پروژه‌های آنها همکاری کند، من امیدواریم که سعودی‌ها به این فتنه‌ها کشیده نشوند، آنها باید هوشیار باشند و به منافع آمریکا در منطقه خدمت نکنند، هر چالشی میان ایران و عربستان به نفع کشورهای منطقه نیست.

ایستادگی در برابر هر نظام وابسته به آمریکا مورد تائید مقاومت است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در دفاع از موضع مقاومت در برابر تحولات جاری در سوریه گفت که حزب متبوع وی ایستادگی در برابر هر رژیم وابسته به آمریکا را تایید می‌کند.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه المنار به اوضاع کنونی در سوریه اشاره کرده و گفت: برخی تلاش می‌کنند این را بگویند که مواضع ما در قبال اوضاع سوریه دوگانه است، من به یاد دارم که تعامل ما با تمام جنبش‌های ملی بر اساس معیارهای ثابتی است، ما گفتیم که معیارهای ما این است که اول باید موضع آن نظام با آمریکا مورد توجه قرار گیرد، ‌اگر تسلیم منافع آمریکا باشد، موضوع یک چیز است، اما اگر از آمریکا دور یا در جبهه مقابله با آمریکا باشد موضوع چیز دیگری است، ‌نمی توان این را نادیده گرفت.

وی افزود: موضوع دوم این است که آیا این کشور قادر به انجام اصلاحات است یا نه، ما با کسانی هستیم که در مقابل هر نظام وابسته به آمریکا می‌ایستند و اصلاح آن را رد می‌کنند، در سوریه اولا نظام موجود بازدارنده است، ما به یاد داریم که در سال 1982 آمریکایی‌ها موضوع تسویه آرمان فلسطین را مطرح کردند و در آن زمان سوریه با ملت‌های منطقه در برابر این طرح ایستاد تا آن را از بین ببرد، همه به یاد داریم که بعد از اشغال عراق کاولین پاول، بشار اسد را تهدید کرد، اما او تسلیم نشد و فعالیت خود را در کنار جنبش‌های مقاومت در فلسطین و لبنان و عراق ادامه داد، وی شاید تنها رئیس عربی باشد که از عراق صحبت کرد.

نصرالله ابراز داشت: به همین علت او همواره در معرض فشارها قرار داشته و مقاومت کرده و در کنار مقاومت در منطقه قرار گرفته است، این ایستادگی برای پیروزی‌هایی که در تمام زمینه‌ها به دست آمده است، سرنوشت‌ساز بوده است، بنابراین نظام سوریه نظام بازدارنده و مقاوم است.

طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین با وتوی آمریکا مواجه می‌شود

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به طرح مطرح شده از سوی تشکیلات خودگردان در سازمان ملل در خصوص تشکیل دولت مستقل فلسطین اشاره کرده و گفت: وتوی آمریکا آماده است و هرگز فلسطین مستقل در شورای امنیت به رسمیت شناخته نخواهد شد، این دولت در شورای امنیت رد می‌شود و با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد، البته ممکن است در مجمع عمومی تایید شود، تحرک موجود در منطقه به نفع آرمان فلسطین است و اسرائیل به سوی ضعف و نابودی بیشتر سوق داده می‌شود، ملت فلسطین به زودی باب‌های تازه‌ای را برای باز پس گیری سرزمین‌ها و مقدسات اسلامی خود به روی خواهد باز شده خواهد دید.

هدف آمریکا در سوریه اصلاحات نیست؛ براندازی است

دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگوی تفصیلی سه ساعته‌ خود با شبکه المنار تحرکات غرب علیه نظام سوریه را برای ایجاد اصلاحات ندانست و گفت: اگر اسد به سوی آمریکایی‌ها برود و از آنها اطاعت کند، بحران سوریه فورا حل خواهد شد.

سید حسن نصرالله در ادامه با شبکه المنار در زمینه حوادث سوریه تصریح کرد که اسد و رهبران سوری به اصلاحات در این کشور ایمان دارند، اسد تاکید کرده است که اشتباهاتی صورت گرفته و وی در اصلاحات در کشور مصمم است که می‌تواند این اصلاحات را انجام دهد، اما با این حال رویارویی‌ها ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و مشخص شد که آنچه از اعتراضات سوریه مدنظر مخالفان است، ایجاد اصلاحات نیست، بلکه براندازی نظام مقاومت سوریه مدنظر است، در این حالت اگر اسد به سوی آمریکایی‌ها برود و از آنها اطاعت کند، بحران سوریه فورا حل خواهد شد، آمریکایی‌ها تا آخر با مبارک و قذافی ماندند، اما هدف آنها در سوریه براندازی این نظام و ایجاد نظامی کاملا مغایر با نظام کنونی در این کشور است.

وی در ادامه سوالی را در مورد موضع مخالفان سوریه در زمینه آرمان فلسطین و سایر مسایل کنونی مطرح کرده و گفت که آنها غالبا در این زمینه موضعی نمی‌گیرند تا آمریکایی‌ها را ناراحت نکنند. من همه مخالفان را در یک گروه قرار نمی‌دهم، اما هدف اصلاحات در این کشور نیست، بلکه براندازی نظام سوریه است.

نصرالله ابراز داشت: من از طریق ارتباطات و اخبار و همگرایی که با بخش‌های مختلف مردم سوریه دارم، می‌دانم که مطالبات آنها اصلاح است و آنها خود نقش زیادی در پایداری نظام در مقابل طرح‌های آمریکا دارند، این همان ملتی است که در جنگ 33 روزه در کنار ملت لبنان بود، کسی از آنها نمی‌گوید که ما می‌خواهیم به همین صورتی که هستیم باقی بمانیم؛ همه آنها می‌گویند که به دنبال اصلاحات هستند و این اصلاحات را آغاز کرده‌اند، اما جایگزینی که غرب به دنبال آن است، یا نظامی وابسته به آمریکا است یا می‌خواهد سوریه را به جنگ داخلی بکشاند یا آن را تقسیم کند.

وی ادامه داد: بنابراین من می‌گویم که نباید مردم سوریه را به سویی سوق داد که به نفع آنها و ثبات و وحدت ملی کشورشان نیست، سوریه باید آرام باشد، آنها باید از خیابان‌ها خارج شده و به سوی گفت‌وگوها روی آورند و برای ایجاد اصلاحات در کشور با هم همکاری کنند، منافع مقاومت و ملت سوریه در این چیزی است که ما ذکر کردیم و این موضع ماست.

وی البته به دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های مختلف در مورد حوادث سوریه نیز اشاره کرده و گفت که بخش زیادی از آن چیزی که در مورد سوریه مطرح می‌شود، واقعیت ندارد و نشانگر حجم تحرک مردمی و درگیری‌های ایجاد شده در سوریه نیست، بیشتر مناطق سوریه هیچ اتفاقی در آنها روی نمی‌دهد، البته برخی کانون‌های بحران نیز در سوریه وجود دارد،‌ منافع لبنان و پروژه مقاومت و امت اسلام و ملت سوریه در این است که آرامش را در این کشور ایجاد کند و مردم را به گفت‌وگو دعوت نماید.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد برخی ادعاهای طرح شده در زمینه اعزام نیروهایی از حزب‌الله به سوریه برای مقابله با تظاهرات مردمی این شایعات را دروغ محض و کذب خواند و تصریح کرد که حزب‌الله هرگز در امور داخلی سوریه دخالت نمی کند. وی گفت: ما مواضعی برای خود داریم و هیچ اقدام میدانی در این زمینه انجام نمی‌دهیم، آخرین اطلاعاتی که ما داریم این است که سفیر آمریکا[در لبنان] اخیرا با گروه 14 مارس صحبت کرده، 14 مارس گروهی هستند که روی سقوط سوریه حساب باز کرده اند، سفیر به آنها گفته که اوضاع سوریه در چند ماه پایان نمی پذیرد، بلکه به یک یا چند سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه حزب الله بدون توجه به واکنش های دیگران به مواضع خود متعهد است، گفت: به یاد دارم روزی که آمریکا به عراق حمله کرد، ما موضع خود را در رد این حمله اتخاذ کردیم، برخی از مردم از ما انتقاد کرده و گفتند که طرفدار صدام هستیم، ما در آن موقع هزینه مواضع خود را در قبال عراق پرداخت کردیم، اما به ارزش‌های خود پایبند ماندیم و امروز عراق از مرحله حمله آمریکا به این کشور با پایمردی ملت خود عبور کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با انتقاد از موضع کشورهای عربی در قبال حوادث سوریه تاکید کرد که برخی از عرب ها به دنبال براندازی سوریه هستند و برخی فتنه مذهبی و طایفه‌ای را در این کشور دامن می‌زنند، تلاش‌هایی نیز در اتحادیه عرب برای تعلیق عضویت سوریه در آن صورت می‌گیرد، اما ناکام مانده است، ما امیدواریم که برادران عرب اوضاع را درک کنند و برای حل بحران نقش همکاری خود را ایفا کنند.

سوریه از بحران عبور کرده است

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تمایل جدی نظام سوریه برای ایجاد اصلاحات در این کشور و نیز پایگاه مردمی آن گفت: من معتقدم سوریه از بخش عمده ای از بحران عبور کرده است.

سید حسن نصرالله در ادامه مصاحبه با شبکه المنار اظهار داشت: ما در انتظار دیدارهایی در دمشق با اتحادیه عرب هستیم اما برخی تحرکات عربی بدنبال اعمال فشار بر حکومت [سوریه] و برای به راه انداختن درگیری های مذهبی و طائفه ای در این کشور مرتکب اقدامات تحریک آمیزی می شوند. در همین راستا تلاش هایی در اتحادیه عرب برای لغو عضویت سوریه در این اتحادیه صورت گرفت اما با شکست و ناکامی مواجه شد.ما امیدواریم که برادران عربمان اوضاع جاری را درک کنند و نقش خود در حل و فصل این بحران را به خوبی ایفا نمایند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: هیچ کس بطور قطع نمی تواند بگوید که اوضاع به کدام سو سوق داده خواهد شد. برخی تحرکات به سوی اقدامات مسلحانه پیش می روند که این خطرناک است و بدتر از آن فشارهای خارجی و سخن گفتن از تحریم ها و محاصره خارجی است. اما با توجه به اینکه میزان جدیت رژیم حاکم در سوریه، پایگاه مردمی گسترده این دولت و چرخش آن به سوی اصلاحات باید بگویم که من معتقدم سوریه از بخش عمده ای از بحران عبور کرده است.

وی افزود: تفاوت زیادی میان وضعیت لیبی، سوریه وجود دارد. همجوار بودن سوریه با اسرائیل ناتو را درباره آغاز حمله نظامی به سوریه دچار تردید کرده است زیرا پیش از آغاز هر حمله ای به سوریه به این می اندیشد که مبادا این حمله موجب تحولات منطقه‌ای شود که در نهایت اسرائیل را دچار دردسر و مشکل کند یا منطقه را به سوی یک جنگ بزرگ سوق دهد. به همین دلیل اجرای گزینه نظامی علیه سوریه بعید به نظر می رسد.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: آنچه که در سوریه روی می دهد قطعا روی لبنان تاثیر خواهد گذاشت و عکس آن نیز صحیح است. امروز گروه 14 مارس می گوید که دولت در قبال آنچه که نقض های سوریه خوانده می شود، موضعی نمی گیرد. در اینجا باید این سوال را بپرسیم که آیا سوریه دوست ماست یا دشمن؟ تاکنون هیچ دولتی در لبنان روی کار نیامده که سوریه را دشمن بپندارد بلکه همواره سوریه بعنوان دوست در کنار لبنان بوده است. این گروه [14 مارس] تلاش دارد تا رویکردهای خود را به دولت لبنان تحمیل کند. زمانی که اسرائیل توافقنامه ها را نقض می کند و به حریم لبنان تجاوز می کند 14مارس هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

سید حسن نصرالله افزود: ما از دولت لبنان می خواهیم که نقض هایی که سوریه انجام داده بررسی کند و چاره ای برای آن بیاندیشد همانگونه که نقض های لبنان در قبال سوریه در قالب قاچاق سلاح و غیره را نیز باید بررسی و پیگیری کند. اما این سوال مطرح است که چه کسی می گوید سوریه به حریم لبنان تجاوز کرده است؟ هیچ طرف رسمی این امر را تایید نکرده است. اگر ما فرض کنیم که چنین امری روی داده است، دولت باید آن را بررسی کند همانگونه که یک مقام نظامی را برای بررسی اوضاع به سوریه فرستاد. اگر این امکان برای ما باشد که خواستار اصلاحات در سوریه شویم باید این کار را انجام دهیم.

حزب الله مخالف تامین مالی دادگاه حریری است

دبیر کل حزب الله لبنان درباره دادگاه بین المللی ویژه ترور "رفیق الحریری" گفت: ما به عمد درباره دادگاه مذکور سکوت کردیم. این به آن معنا نیست که هیچ موضعی در این باره نداریم. نه بلکه به این دلیل است که یک گروه دیگر در لبنان [با اشاره به 14 مارس] می خواهند که بخش های مختلف دولت لبنان را به جان یکدیگر بیاندازند. موضوع تامین اعتبار مالی دادگاه باید در دولت لبنان و در زمانی مناسب بررسی و قطعی شود اما موضع ما در این باره کاملا روشن و شفاف است. حزب الله با این امر موافق نیست و مخالف تامین اعتبار مالی دادگاه است و دلیل آن هم بررسی رویکرد و عملکرد این دادگاه و اقدام آن در تحقق اهدافش است. حزب الله با این دادگاه موافق است بلکه کاملا طبیعی است که با آن مخالفت کند اما ما بر سر آن دعوا راه نخواهیم انداخت. اگر کسی می خواهد این دادگاه را از جیب خود تامین مالی کند، بفرماید و اگر قرار است از خزانه و بودجه لبنان این تامین اعتبار مالی صورت گیرد، دولت یا پارلمان لبنان در این باره تصمیم می گیرد. زمانی که کار به مناقشه و بررسی در دولت برسد ما نیز نظر خود را خواهیم گفت و هر گروهی دلایل خود را خواهد داشت. در این صورت ما نیز خواهیم گفت که به چه دلایلی با تامین اعتبار مالی دادگاه مخالفیم. مناقشات متعددی در این باره وجود دارد اما این امر در دولت بررسی خواهد شد و ما تلاش خواهیم کرد که در نهایت به یک توافق و موضع نهایی دست یابیم اما اگر این توافق صورت نگرفت، رئیس جلسه رای گیری خواهد کرد و هر گروهی رای خود را خواهد گفت. اما به نظر ما دستیابی به یک توافق و اجماع نظر به صلاح‌تر است.

وی تاکید کرد: نخست وزیر در لبنان رئیس قوه مجریه است و پادشاه یا امیر نیست. بر اساس توافقنامه طائف تصمیم در هیئت دولت باید بطور جمعی گرفته شود و هر امری بررسی و مورد مناقشه قرار گیرد. اگر هیئت دولت لبنان با تامین اعتبار مالی دادگاه ترور حریری مخالفت کند، همه باید تسلیم تصمیم این نهاد باشند. برخی می گویند که اگر با تامین اعتبار مالی دادگاه ترور حریری موافقت نشود، میقاتی باید استعفا دهد. اما حقیقت این است که همین افراد از همان لحظه نخست روی کار آمدن میقاتی خواستار کناره گیری او بودند.

جنگ اسرائیل علیه لبنان بعید است

دبیرکل حزب الله لبنان احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان را با توجه به فضای داخلی این رژیم و توانمندهای مقاومت بعید دانست.

سیدحسن نصرالله در پایان این مصاحبه طولانی درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: هیچ کس نمی تواند بگوید که قطعا اسرائیل جنگی به راه نخواهد انداخت اما ما تحلیل خود را از این جریان ارائه می کنیم. بخش نظامی بدترین احتمالات را در نظر می گیرد اما در تحلیل سیاسی باید بگویم که اگر نگاهی به اطلاعات مربوط به فضای داخل اسرائیل، محیط استراتژیک منطقه و توانمندی مقاومت در لبنان بیاندازیم متوجه خواهیم شد که احتمال جنگ اسرائیل علیه لبنان بعید به نظر می رسد.

وی درباره سخنان اخیر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درباره سلاح مقاومت افزود: سلاح مقاومت، برخورداری از آن، فرهنگ آن و مثلث مقاومت، ملت و ارتش مایه و عنصر توانمندی ماست و درباره آن تسامحی نمی کنیم. هیچ بیانیه‌ای از اینجا و آنجا یا یک مجمع بین المللی بر ما تاثیری نخواهد گذاشت.

نصرالله تاکید کرد: برغم فضای نگران کننده در منطقه، ارزیابی ما از آن این گونه است که همه چیز به نفع ملت‌ها و طرح مقاومت در منطقه پیش می رود و ما شاهد آن خواهیم بود که خساراتی بیشتر از اکنون به طرح آمریکایی وارد خواهد آمد. ما به آن وعده می دهیم. ما در لبنان توانمندی هایی داریم که ما را قادر به مقابله و رویارویی با این تحولات می کند.

کد خبر 149406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز