همشهری آنلاین: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سناریوى متهم کردن نیروى قدس سپاه به عملیات تروریستى در آمریکا، سناریویى سیاسى است.

سپاه سلامی

 به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامى، در نشست هم‌اندیشى نقش جوانان پاسدار در سپاه آینده گفت: ایده تشکیل این نهاد انقلابى حاکی از ژرفاى اندیشه الهى امام و از معجزات ذهنى ایشان محسوب مى‌شود که در شرایط اولیه پیروزی انقلاب اسلامی که انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط مبهمی قدم مى‌گذاشت، این نگرش خردمندانه پیدایش نهادی دفاعی در شان و ارتقای قابل قبول برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب را شکلی عملی داد.

 وی افزود: ایده تشکیل سپاه، تجربه‌اى است که در هیچ کجا سابقه نداشته و بعدها که سپاه پاسداران در طول مسیر، ادامه حیات داد و حجم تهدیدات سهمگین و وسعت رویدادها آشکار شد، عمق و ژرفاى آینده‌نگری حضرت امام (ره) نمایان شد.

 سلامی با بیان این‌که «پس از تشکیل سپاه، این نهاد انقلابی به خودی خود در متن حوادث توسعه یافت و شکل گرفت» گفت: سپاه هرگز رنگ تحجر و سکون به خود نگرفت و نهادى سیال شد که همواره شکل ظرف زمانی انقلاب را به خود گرفت.

 وی اظهار کرد: خصوصیت مهم سپاه ساختن فرصت‌هاى جدید از بطن تهدیدات و حوادث بود و سپاه همواره به استقبال مخاطرات رفته و اجازه نمی‌داد خطرات او را به انفعال وادار کرده و در خود هضم کند.

 جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «وجود تهدیدات به نوعی زمینه و بستر رشد و شکوفایی سپاه بود» خاطرنشان کرد: با افزایش حجم تهدیدات و سهمگین‌تر شدن خطرات، سپاه نیز قدرتمندتر می‌شد و استعدادها، ظرفیت‌ها و استراتژی‌های خود را متناسب با نوع قابلیت و شدت تهدیدات ایجاد می‌کرد.

 وی جوانی سپاه را از عوامل مهم تعالی فکرى در دوران اولیه تشکیل دانست و یادآور شد: سپاه به عنوان نهادى جوان، سرشار از روحیه پویایى و خلاقیت و بدون تکیه به گذشته و تجربیات قبلی توانست ایده‌های نو و راه حل‌های مناسب را در برابر تهدیدات و مخاطرات بیابد.

 سلامی ادامه داد: مخاطرات نزدیک، نبود تجربه‌ای از گذشته و تکیه نکردن بر آموزش‌هاى موجود ارتش‌هاى کلاسیک و همچنین نیاز به اقدام فورى موجب شد که سپاه صرفا بر جوشش فکرى و ذهنى درون خود تکیه کند و این روحیه انقلابى موجب شد سپاه رنگ نهادهاى غیر انقلابى را به خود نگیرد.

 وی اظهار کرد: سپاه در فضایی واقعی عمل می‌کرد و فرصتی برای این‌که ابتدا بتواند تجهیزات و سیستم‌ها را مهیا کرده و سپس دکترین متناسب با آن را طراحی کند و بعد بجنگد نداشت و همه چیز در حین عملیات و در میدان عمل دنبال می‌شد.

 جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به این منظور ذهن‌هاى جوشان نیرومند نیاز بود تا توانایى پیروزى در حین تغییر و تحول را در هنگام عمل ایجاد کند که این خود مدیریت پیچیده‌اى بود، اما سپاه توانست به خوبى این مساله را به اجرا درآورد.

 وی با بیان این‌که «سپاه همواره در مرز ناباوری‌ها عمل می‌کرد» گفت: از خصوصیات سپاه بن‌بست شکنی بود و میدان عمل آن نیز میدان‌های غیر قابل تصوری بود که پاسداران به عنوان انسان‌هایی که همواره راه‌های پیروزی را دنبال می‌کنند، از این میدان‌های باورناپذیر توفیقات مطلوبی را کسب کردند.

 سلامى با بیان این‌که «میدان مبارزه ما همواره میدان نابرابری است که باید قاعده‌هاى پیروزى را در فضای نابرابر بسازیم» تصریح کرد: از نکات جالب توجه این است که ما در نابرابری‌ها بهتر موفق می‌شویم به این خاطر که به جاى تکیه بر عناصر غیر اصیل و مادی به عناصر واقعى موفقیت که شاکله‌هاى معنوى و ذهنى انسان‌ها هستند تکیه می‌کنیم.

 وی تاکید کرد: تفکر، اندیشه، ابتکار‌عمل، خودباوری و امید تحرک و تلاش مجاهدت گونه، خطر پذیری و شجاعت سرمایه‌های اصلی سازنده موفقیت‌های ما در آینده‌اند.

 جانشین فرمانده کل سپاه اظهار کرد: امروز و در شرایطی که نسل فداکار و عهده‌دار مسئولیت‌های سنگین نبردهای گذشته، سربلند و پیروز در حال انتقال مسوولیت به نسل جدید است، سپاه در حال یک نوسازی درون سازمانی قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: جوانانی که امروز علم مدیریت و فرماندهی را در سپاه به دوش می‌گیرند باید با همان روحیه‌ها، انگیزه‌ها و نگارش‌ها که سپاه را تا به امروز به یک نهاد با عظمت انقلابی که در نقطه مرکزی محاسبات و معادلات دنیا قرار دارد و از نقاط ناامید کننده آن‌ها در برآوردهای اطلاعاتی و محاسبات عملی است کماکان به همین شکل باقی بماند.

 سلامی با بیان این‌که «قدرت بازدارندگی سپاه در خصوصیت سیستم‌ها و تجهیزات نیست بلکه در هویت و شخصیت انسانی است» یادآور شد: آن چیزی که دشمن را نگران می‌کند ایمان شکست‌ناپذیر و روحیه خطرپذیر، انقلابی، متفکرانه و بی همتای سپاه است.

 وی از خصوصیات اصلی سپاه را آرمانی بودن آن دانست و تصریح کرد: نهادهای آرمانی برش‌پذیر نبوده و می‌توان گفت در سپاه بین آرمان فرمانده کل و یک پاسدار هیچ تفاوتی نیست و همه به دنبال پیروزی اسلام و انقلاب در تمامی عرصه‌ها هستند که این نیروی پیشران سپاه است.

 جانشین فرمانده کل سپاه با ذکر این مطلب که «سپاه امروز، از سپاه گذشته متفاوت است» گفت: در گذشته به مردانی که روح ایثار، فداکاری و شجاعت در آن‌ها به اوج خود رسیده بود نیاز بود، اما امروز علاوه بر نیاز به آن بزرگ‌مردان به ذهن‌های وسعت‌یافته پاسداران آگاه، مطلع و دشمن شناس نیاز داریم.

 سلامی سناریوى متهم کردن سپاه به عملیات تروریستی در آمریکا را سناریویی سیاسی خواند و تصریح کرد: تمامی پاسداران باید دشمن را در سطح راهبردی - عملیاتی شناخته و از نیات راهبردی دشمن آگاه باشند زیرا نمی‌توان بدون شناخت استراتژی، عملیات دشمن را شناخت و باید در مقابله با سناریوهای چند بعدی دشمن با اطلاع و آگاهی، استراتژی مناسب را در پیش گرفت.

 جانشین فرمانده کل سپاه در پایان ابراز امیدواری کرد همان‌گونه که سپاه از ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان استوانه محکم و شکست‌ناپذیر نظام در برابر تمامی مخاطرات ایستاده و کارنامه‌ای درخشان در تاریخ حیات طیبه خود بر جای گذاشته، پاسداران جوان بتوانند این مسیر روشن و حساس را به شایستگی ادامه داده و درس‌های به جای مانده را در متن حرکت این نهاد کارآمد جاری کنند.

کد خبر 149125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز