گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان گفت که ما براساس واقعیات صحنه‌ بین‌المللی معتقدیم که آمریکا متهم اصلی رفتارهای تروریستی است و ادعای اخیر ساختگی آمریکا که حتی اندیشمندان خودشان آن را به سخره گرفتند نباید مانع تعقیب آمریکا به خاطر رفتارهای تروریستی‌اش شود.

صالحی

در کنار این اظهارات، وزیر امور خارجه کشورمان نیز به مقامات عربستان توصیه کرد در مواجهه با سناریوی اخیر آمریکایی‌ها با احتیاط بیشتری برخورد کنند.این دو مقام کشورمان به سناریویی واکنش نشان داده‌اند که سه‌شنبه هفته گذشته، اریک هولدر وزیر دادگستری ایالات متحده با حضور در یک نشست خبری، مامور بازی دادن امپراتوری رسانه‌ای آمریکا در این سناریو شد. او ادعا کرد که شخصی به نام منصور ارباب سیار، ۵۶‌ساله که تابعیت ایرانی آمریکایی دارد، به اتهام تلاش برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، دستگیر شده است. هولدر سپس ادعا کرد ارباب سیار با نیروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط بوده و به همراه شخص دیگری به نام غلام شکوری که در ایران زندگی می‌کند با مافیای مواد‌مخدر مکزیک تماس گرفته و با کمک آنها قصد بمب‌گذاری در سفارت رژیم صهیونیستی و عربستان را داشته‌اند.

از تهدیدات واقعی تا تهدیدات فرضی

بعد از اظهار نظرهای مقامات کشورمان از تریبون‌های مختلف درباره این سناریو، سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت: این اتهام در راستای سیاست فریب افکار عمومی از تهدیدات واقعی به سمت تهدیدهای فرضی و ساختگی است.رهبر معظم انقلاب در جریان سفرشان به کرمانشاه به سناریوی جنجالی اخیر آمریکا در زدن اتهام تروریستی به جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و با اشاره به رصد دقیق و مراقبت کامل نظام اسلامی از مقاصد پشت پرده این سناریوی آمریکایی، به سردمداران واشنگتن هشدار دادند جمهوری اسلامی با هرگونه توطئه و حرکت مخرب و مزاحم، با همه توان مقابله خواهد کرد.

ایشان یکی از اهداف احتمالی آمریکا از جار و جنجال اخیر را تحت‌الشعاع قرار دادن جنبش وال‌استریت خواندند و افزودند: مردم حداقل 80 کشور از این حرکت رو به گسترش حمایت کرده‌اند و این، برای مقامات آمریکایی خیلی تلخ و دشوار است.

بحران آمریکا

جلیلی گفت: مشکل اصلی آمریکا چیز دیگری است. بحرانی که آمریکا در حال حاضر با آن مواجه است بحران مخالفت 99‌درصدی جامعه‌ جهانی با دولتمردان آمریکاست. این بحران، امروز به داخل آمریکا رسیده است. اگر قبلا در سطح منطقه‌ای مخالفت 99‌درصدی را با سیاست دولتمردان آمریکا شاهد بودیم، امروز این مخالفت‌ها را در خیابان‌ها و ایالت‌های مختلف ‌آمریکا می‌بینیم.
او ادامه داد: طبیعی است در چنین شرایطی یک درصدی که می‌خواهند بر مردم و مناسبات جهان حکومت کنند به‌دنبال آن باشند که با دو روش سرکوب و فریب با مخالفان خود مقابله کنند.

نامه‌های اعتراضی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در این کنفرانس خبری به نامه‌هایی اعتراضی اشاره کرد که ایران تاکنون در اعتراض به سیاست‌های تروریستی آمریکا به سازمان ملل داده است و گفت: ما بیش از 6یادداشت اعتراض در یک‌سال گذشته به‌خود دولت آمریکا دادیم و شواهد آن را برای دبیرکل سازمان ملل و بسیاری از کشورها ارسال کردیم که گویای ارتباط سرویس جاسوسی آمریکا با یک گروهک تروریستی بود که بیش از 400‌نفر از مردم بیگناه ما را هدف حملات تروریستی خودش قرار داده بود. آمریکا چه ارتباطی با این جریانات در هدایت و حمایت از این گروهک‌ها دارد که به‌رغم 6‌یادداشت رسمی اعتراض که داشتیم هیچ پاسخی نگرفتیم؟ اینها موضوعاتی است که به جد باید مورد تعقیب و پیگیری قرار گیرد.این نامه‌ها علاوه بر نامه‌ای است که اخیرا محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به بان‌کی‌مون داده است. دیروز بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل گفت که نامه اعتراضی ایران در کنار نامه عربستان سعودی را به شورای امنیت سازمان ملل داده است.

توصیه صالحی

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در حاشیه جلسه پایش و پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، قرار است عربستان به اتفاق آمریکا شکایتی علیه ایران به شورای امنیت بدهند چه توصیه‌ای به عربستان دارید؟ گفت: یقیناً مسئولان عربستانی می‌دانند سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف میان کشورهای منطقه است و من امیدوارم مسئولان عربستانی به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند و با احتیاط بیشتری برخورد کنند. علی اکبر صالحی گفت: وقتی می‌خواستند این سناریو را مطرح کنند من شاهد بودم که خیلی شتابزده بود و استحکام و استواری در استدلال نداشت و مشخص بود می‌خواستند چیزی را به خورد افکار عمومی بدهند و هیاهوی رسانه‌ای ایجاد کردند تا از آن بهره‌برداری کنند.وی افزود: از آمریکا اطلاعات مربوط به افراد دستگیرشده را خواستیم تا پیشینه آنها را شناسایی و موضوع را بررسی کنیم.

کشف اطلاعات جدید درخصوص توطئه ترور

پلیس بین‌الملل (اینترپل) اطلاعات جدیدی در مورد فردی به‌دست آورده که از او به‌عنوان متهم ردیف دوم در طرح ادعایی ترور سفیر عربستان یاد‌شده است. مهر براساس اخبار به‌دست آمده از منابع موثق گزارش داده که این فرد با نام‌های علی، غلام و غلامحسین شکوری، از اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق  MEK-MKO (منافقین) است که طی سال‌های متمادی با استفاده از گذرنامه‌های ایرانی و سایر اسناد هویت جعلی بین کشورهای مختلف تردد کرده است.

این اطلاعات از جمله شامل جزئیات یکی از گذرنامه‌های نامبرده با شماره K10295631 صادره از واشنگتن به تاریخ 30/11/2006 است. براساس این اطلاعات، شکوری در کشورهای مختلف تردد داشته و آخرین بار در واشنگتن و پادگان اشرف- مقر نظامی منافقین- در عراق مشاهده شده است. یادآوری می‌شود پلیس بین‌الملل (اینترپل) شمار زیادی از اعضای این سازمان تروریستی را قبلا تحت تعقیب قرار داده است. براساس رویه اینترپل، اطلاعات جدید در مورد متهم ردیف دوم، باید بلافاصله در اختیار اینترپل آمریکا قرارداده شود.

کد خبر 148758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز