درحالی‌که گلن دیدیس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی خصمانه خواستار بحث درخصوص احتمال حرکت ایران به سوی اقدامات نظامی در برنامه هسته‌ای شده، روسیه و چین اتخاذ سیاستی مبتنی بر دقت و حساسیت و برخوردی مسئولانه و بی‌طرف را درخواست کرده اند.

محمد کوثری،

در این رابطه گفت‌وگویی با محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام داده‌ایم.

  • تکرار ادعای استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

ایران تا‌کنون بیش از 1000 بار تاکید کرده که به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست و نخواهد بود و اصولا اعتقادی هم به کارایی این سلاح‌ها نداریم. اما ظاهرا اینها ماموریت دارند هر چند وقت یک بار این موضوع را مطرح کنند. طرح چنین موضوعاتی بیشتر با هدف ایجاد جنگ روانی صورت می‌گیرد و هرگز سند و مدرکی برای این ادعا‌ها ارائه نمی‌شود. غرب تلاش دارد از ابزار رسانه‌ای که در دست دارد برای انحراف افکار عمومی علیه ایران استفاده کند اما امروز مردم دنیا به حدی آگاه شده‌اند که فریب عملیات‌های روانی آمریکا را نخورند.

  • آیا طرح این موضوع ارتباطی با سناریوی اخیر آمریکا درخصوص ایران دارد؟

بله. این موضوع هم در همان راستا مطرح می‌شود و آمریکا تلاش دارد تا با پیگیری چند موضوع به‌صورت همزمان هم فشار به ایران را مضاعف کند و هم افکار عمومی دنیا را از اتفاقات داخلی این کشور منحرف کند. جالب است که فردی که آمریکا مدعی شده در ماجرای ترور سفیر عربستان در آمریکا دست داشته در دادگاه این موضوع را تکذیب کرد. آمریکا تا‌کنون هیچ مدرکی در این رابطه ارائه نکرده است و به‌نظر هم نمی‌رسد هیچ مدرکی در جهت اثبات ادعاهایشان داشته باشند. بنابراین دستشان خالی است و در قبال افکار عمومی و رسانه‌های خودشان هم دستشان خالی است و جوابی ندارند. لذا تلاش دارند تا با طرح موضوعات گوناگون فرار به جلو انجام دهند.

  • روسیه و چین از دبیرکل آژانس خواسته‌اند اسیر سیاه‌نمایی‌های آمریکا نشود و بهانه به دست این کشور ندهد.

بالاخره روسیه و چین عاقلانه‌تر از سیاستمداران آمریکا واقعیات را تشخیص می‌دهند. نه اینکه چون این موضع را اتخاذ کرده‌اند بلکه در موارد گذشته نیز نشان داده‌اند که مواضع بهتری نسبت به غرب داشته‌اند. سیاستمداران آمریکا باید بدانند که روسیه و چین دنبال این هستند که جایگاه خود را در مناسبات بین‌المللی تحکیم بخشند و آمریکا اگر در مناسبات و سیاست‌های خود تجدید نظر نکند قطعا جایگاه خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 149562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز